لینک های دسترسی

Breaking News

ویست: برای آیندۀ افغانستان باید 'گفتگوی ملی واقعی بین‌الافغانی' آغاز شود


نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان می‌گوید که با حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، در مورد نیاز به گفتگوهای بین‌الافغانی در مورد آینده، وضعیت اقتصادی این کشور و گشایش مکاتب دختران گفتگو کرده است.

تامس وست، ناوقت روز پنجشنبه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) در تویترش نوشته است که در این گفتگو بر ضرورت فوری "گفتگوهای ملی و واقعی بین‌الافغانی" در مورد آیندۀ افغانستان تاکید کرده است.

این در حالی است که هیچ کشوری پس از گذشت بیش از یک سال حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. جامعه بین المللی به منظور به رسمیت شناختن طالبان، بر تشکیل حکومت فراگیر از سوی آنان، آموزش زنان و دختران، بر رعایت حقوق بشر تاکید کرده است.

دفتر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، نیز در صفحه تویترش نوشته است که وی در گفتگوی تلفنی با توماس وست در مورد ضرورت گفتگوهای "بین‌الافغانی" برای تقویت ثبات افغانستان گفتگو کرده است.

نگرانی از وضعیت اقتصادی و آیندۀ جوانان افغانستان

تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان، نیز گفته است که در این گفتگو از وضعیت اقتصادی افغانستان و آینده جوانان این کشور ابراز نگرانی کرده است.

او افزوده که جامعه بین المللی به کمک‌هایش به افغانستان ادامه می‌دهد، اما تاکید کرده است که حکومت طالبان باید به وعده‌های خود عمل کند.

آقای وست گفته است: "جامعه بین المللی به کمک‌های بشردوستانه خود به افغانستان ادامه خواهد داد. طالبان باید سهم خود را ادا کنند. آنها باید مداخله در توزیع کمک‌ها را کاهش دهند. آنها باید به گونه‌ای حکومت کنند که زمینۀ برگشت سرمایه‌گذاری‌ها و تحصیل‌کرده‌ها را فراهم کنند. راهی دراز در پیش است."

هرچند طالبان قبلا گفته بودند که در توزیع کمک‌های بشردوستانه دخالتی ندارند. اما پیش از این نهادهای امدادی شکایت داشتند که مقامات طالبان تلاش می‌کنند تا این کمک‌ها را به مناطقی که از آن‌ها حمایت می‌شود، انتقال دهند و حتی برای گرفتن امتیاز، کمک‌ها را گرفته و توزیع کرده ‌اند.

تاکید بر بازگشایی مکاتب دختران

در کنار این موضوعات، وست همچنان گفته است که در این گفتگوها درباره بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان نیز صحبت کرده است.

نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای افغانستان گفت که ممنوعیت طالبان از حق ابتدایی دختران برای تحصیل، افغانستان را عقب نگه می‌دارد.

این در حالی است که طالبان پس از گذشت بیش از یک سال، مکاتب متوسطه و لیسۀ دخترانه را در افغانستان تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده اند که واکنش‌های گسترده‌ای را در داخل و خارج از کشور برانگیخته است.

از سویی هم، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ ملل متحده در امور وضعیت حقوق بشر در افغانستان، روز پنجشنبه گفت که برعلاوهٔ اینکه مکاتب متوسطه و لیسهٔ دختران از ۴۰۱ روز به اینسو مسدود باقی مانده، زنان افغان به گونهٔ گسترده از دسترسی به کار و زندگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی محروم شده، اقداماتی که هدف آن نامریی ساختن زنان از جامعه است.

پیشتر از آن، رینا امیری، نمایندۀ وزارت خارجۀ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر برای افغانستان، با اشاره به وضع محدودیت از سوی طالبان بر حق آموزش و کار زنان و دختران در این کشور گفته است که طالبان نمی‌توانند فرصت‌های آموزشی و شغلی نصف مردم این کشور را انکار کنند.

XS
SM
MD
LG