لینک های دسترسی

Breaking News

انتظارِ استیناف طلبی رئیس جمهور دونالد ترمپ


ترمپ: من انتخاب شدم تا سیستم شکسته و خطرناک ما را تغیر دهم!
ترمپ: من انتخاب شدم تا سیستم شکسته و خطرناک ما را تغیر دهم!

دو محکمۀ فیدرال تا حال فرمان جدید دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، مبنی بر ممنوعیت بر ورود اتباع شش کشور عمدتاً مسلمان و توقف برنامۀ پذیرش مهاجرین را به تعلیق درآورده اند.

محکمۀ اول روز گذشته در ایالت هاوایی هردو بخش این فرمان را به تعلیق در آورد.اما یک محکمۀ دیگر در ایالت مریلند طی یک فیصلۀ جداگانه، تنها جلو ایجاد ممنوعیت بر صدور ویزۀ امریکا را گرفت.

پس از فیصلۀ محکمۀ فیدرال ایالت هاوایی، دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، تصمیم قاضی را یک مثالِ از حدگذری قضایی خواند و گفت که در صورت ضرورت، این موضوع را حتی به ستره محکمه نیز خواهد کشانید.

آقای ترمپ که روز گذشته در جمع از هوادارانش در ایالت تینسی صحبت می کرد، بیان داشت که منحیث رئیس جمهور صلاحیت دارد تا بخاطر مصؤنیت مردم امریکا، ورود افراد بیگانه را به این کشور کنترول کند.

رئیس جمهور ترمپ گفت "خطر واضح است، قانون واضح است و ضرورت برای فرمان اجریی من واضح است. من انتخاب شدم تا سیستم شکسته و خطرناک ما را تغیر دهم."

هاوایی نخستین ایالت بود که در برابر فرمان اجرایی دونالد ترمپ اقامۀ دعوا کرد. داگ چن، لوی څارنوال این ایالت، ممنوعیت مؤقت بر ورود اتباع شش کشور عمدتاً مسلمان را خلاف قانون اساسی امریکا دانسته و ادعا داشت که این فرمان باشندگان مسلمان، محصلین خارجی و سکتور توریزم آن ایالت را متضرر خواهد ساخت.

فرمان اول

دونالد ترمپ، اولین فرمان اش را یک هفته پس از احراز کرسی ریاست جمهوری امضا کرد. بر اساس آن فرمان، اتباع کشورهای ایران، عراق، لیبیا، سومالیا، سودان، سوریه و یمن از ورود به ایالات متحده منع قرار داده شده بودند و برنامۀ پذیرش پناهجویان نیز برای شش ماه به تعلیق در آورده شد بود.

فرمان اول باعث شد تا یک هرج و مرج را در میدان های هوایی سراسر دنیا ایجاد کند، زیرا افسران مؤظف در میدانها نمیدانستند که کدام اشخاص تحت پوشش آن فرمان قرار میگیرفتند.

این فرمان همچنان راه را برای اعتراضات گسترده در سراسر امریکا نیز باز کرد. فرمان دومی یا نسخۀ تعدیل شدۀ فرمان اول، نزدیک به دوهفته قبل صادر شد و در آن نام کشور عراق حذف شد.

منع ورود پناهجویان و مسلمانان به ایالات متحده، یکی از شعار های آقای ترمپ بود که در جریان مبارزات انتخاباتی، به کرات بر تطبیق آن وعده کرده بود.

XS
SM
MD
LG