لینک های دسترسی

Breaking News

بررسی حقوق بشر در بنگله‌دیش و وضعیت مهاجرین روهینگیا؛ بچلیت وارد داکه شد


رییس شورای حقوق بشر ملل متحد امروز ۱۴ اگست (۲۳ اسد) وارد بنگله‌دیش شد؛ جاییکه او از کمپ مهاجرین روهینگیا دیدار کرده و در مورد وضعیت حقوق بشر با مقامات بنگله‌دیشی صحبت خواهد کرد.

مهاجرت گروهی اقلیت روهینگیا در سال ۲۰۱۷ در پی سرکوبی اردوی میانمار آغاز شد. عالی‌ترین محکمهٔ ملل متحد ماه گذشته به اتهام نسل‌کشی علیه این کشور با اکثر بودایی‌، چراغ سبز نشان داد.

پنج سال پس از آن سرکوبی، مهاجرین روهینیگا می‌گویند که هیچ تضمینی وجود ندارد که زندگی‌‌ شان در حکومت به رهبری اردوی میانمار مصوون باشد و از همین رو نمی‌خواهند به کشورشان برگردند؛ موقفی که بنگله‌دیش را منحیث کشور میزبان بی‌صبر ساخته است.

از جانب دیگر، بلنگه‌دیش نیز به دلیل سابقهٔ حقوق بشری زیر صدارت شیخ حسینه مورد انتقادات شدید قرار گرفته و ممکن این از موضوعات مورد بحث میان خانم بچلیت و مقامات بنگله‌دیشی در جریان این سفر چهار روزه‌اش باشد.

به شمول دیدبان حقوق بشر، نه گروه مدافع حقوق بشر گفته اند که خانم بچلیت باید به گونهٔ علنی خواهان توقف فوری نقض جدی حقوق بشر در بنگله دیش، به شمول کشتار‌های فراقانونی، شکنجه‌ها و ناپدید شدن‌های اجباری در این کشور شود.

ملل متحد در ماه دسمبر سال گذشته بر قطعات پولیس خاص و هفت مقام امنیتی بلند‌پایهٔ بنگله‌دیش به دلیل نقض حقوق بشری، تعزیرات وضع کرد.

فعالین گفته اند که نیروهای امنیتی تحت صدارت شیخ حسینه، هزاران نفر را در گلوله‌باری عمدی کشته و صدها نفر دیگر که بیشتر آنان از سیاستمداران مخالف حکومت بودند، ناپدید شده اند.

قرار است خانم بچلیت با فعالین محلی نیز ملاقات کند.

این در حالی است که حکومت بنگله‌دیش اتهامات نقض حقوق بشری را رد کرده است.

میشل بچلیت ۷۰ ساله، رییس جمهور پیشین چیلی، در آخر ماه جاری از سمت‌اش منحیث رییس شورای حقوق بشر ملل متحد کنار می‌رود.

XS
SM
MD
LG