لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان حقوق زن در کابل در اعتراض به تعلیق تحصیل دختران راهپیمایی کردند


به دنبال تعلیق تحصیلات عالی دختران در پوهنتون‌های دولتی و خصوصی از سوی طالبان، شماری از مدافعان حقوق زن در کابل راهپیمایی کردند.

معترضان امروز پنجشنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) با سردادن شعارهای "یا همه یا هیچ‌کس"، "آزادی، برابری"، "امنیت، آموزش" و "یکی برای همه، همه برای یکی" برای آموزش‌های ابتدایی و عالی برای زنان و دختران دادخواهی کردند.

این معترضان از سایر شهروندان به ویژه مردان با شعار "با ما همراه شوید" خواستند که آنان را در این دادخواهی همراهی کنند.

یکی از معترضان که به دلایل امنیتی نخواست نامش گرفته شود، به صدای امریکا گفت که طالبان هر روز با وضع محدودیت‌ها بر زنان می‌خواهند که حکومت "جابرانۀ شان" را تحمیل کنند، در حالی که زنان در مقابل این گروه به مبارزات شان ادامه می‌دهند.

او گفت که به منظور جلب توجه جامعۀ جهانی و ترغیب کشورها برای آوردن فشارها بر طالبان جهت اجازه دادن آموزش، کار و آزادی برای زنان، این راهپیمایی را راه‌اندازی کردند.

این تظاهرات همانند اعتراضات گذشتۀ زنان زیر سلطۀ طالبان با ممانعت افراد امنیتی این گروه مواجه شد.

مریم "اسم مستعار" یکی دیگر از معترضان گفت که افراد طالبان بر معترضان که شمار شان به ده‌ها تن می‌رسید، یورش بردند و آنان را پراگنده کردند. به گفتۀ این معترض، افراد طالبان زهرا ماندگار، یکی از زنان معترض را با خود بردند.

هنوز طالبان در مورد استفاده از خشونت در برابر طالبان چیزی نگفته اند. اما پس از اعلام تعلیق آموزش عالی دختران و زنان، شهرهای بزرگ به شمول کابل چهرۀ نظامی به خود گرفته است.

همه بخش‌های نظامی طالبان در نقاط مختلف شهر کابل، به ویژه مناطقی که احتمال راه‌اندازی تظاهرات وجود دارد، در حالت آماده باش قرار گرفته اند.

در رابطه به تعلیق تحصیلات عالی زنان و دختران در پوهنتون‌ها، شماری از استادان پوهنتون‌های خصوصی و دولتی نیز استعفا کرده اند.

کرن دکر، شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان گفته است که استعفا، اعتراض، خشم، ناامیدی و عزم - بیان قدرتمند همبستگی، جامعه و ایمان است. خانم دکر در تویترش نگاشته است: "ما شما را می‌بینیم. ما شما را می‌شنویم. ما از شما حمایت می‌کنیم".

شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان از کسانی که این تصمیم را گرفته اند، خواسته است که با برادران و خواهران افغان خود مشورت و در تصمیم خود تجدید نظر کنند، "هنوز دیر نشده است".

این در حالی است که وزیران خارجهٔ ایالات متحده، آسترالیا، کانادا، فرانسه، آلمان،‌ ایتالیا، هالند،‌ ناروی، اسپانیا، سویس، بریتانیا و نمایندهٔ عالی اتحادیهٔ اروپا، تعلیق تحصیلات عالی دختران در افغانستان را توسط طالبان، شدیداً تقبیح کردند.

آنان گفته اند: "ما از طالبان می‌خواهیم تا اقدامات سرکوب‌گرانهٔ تازه را در خصوص تحصیلات زنان و دختران در پوهنتون‌ها فوراً‌ و بدون تاخیر ترک کرده و تصمیم موجود برای جلوگیری از دسترسی دختران به مکاتب ابتداییه و لیسه را لغو کنند."

در مکتوبی که یک روز پیش از آدرس وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان عنوانی پوهنتون‌های "امارتی و خصوصی" صادر شد، آمده است که بر اساس "فیصلۀ کابینه...تحصیل اناث تا امری ثانی معطل" شده است.

این تصمیم در سطح داخلی و بین‌المللی با واکنش‌های تندی مواجه شده است. معصومه حسینی، یکی از مدافعان حقوق زن به صدای امریکا گفت که زنان افغانستان در همچون شرایط دشوار مبارزه کرده و این بار نیز از پا نخواهند نشست.

او افزود: "مطمیناً که در مقابل این رویکرد خصمانه و زن‌ستیزانه طالبان هم مبارزه خواهیم کرد، من نمی‌دانم که طالبان چرا متوجه نیستند و متوجه نمی‌شوند، آنان این قدر بی سواد استند که هنوز پی نبردند که زنان بخشی از زندگی اجتماعی یک جامعه استند".

خانم حسینی تاکید کرد که زنان از جامعه حذف شدنی نیستند و زنان امروز زنان دهۀ هفتاد و هشتاد نیز نیستند که طالبان با همان خصومت و خشونت شان بر آنان حکومت کنند. به گفتۀ این فعال حقوق زن، چنین فرمان‎ها به نفع طالبان نخواهد بود.

مونسه مبارز، فعال مدافع حقوق زنان گفت که تعلیق آموزش عالی دختران، ادامۀ سیاست اشتباه و نادرست طالبان تندرو است و این گروه هیچ دستور کار برای سیاست، مدیریت و حکومت در افغانستان ندارد.

به باور خانم مبارز، طالبان برای ماندن بیشتر در قدرت و بردن نفع بیشتر می‌خواهند که اوضاع افغانستان را متشنج نگه دارند تا فرصتی در این زمینه بیابند و هیچ نظارت ملی و بین‌المللی بر این گروه وجود نداشته باشد.

او گفت: "بسته کردن دروازه‌های دانشگاه‌ها، شکی نیست که جنایت است. در این شکی نیست که محروم ساختن یک نسل از حق آموزش جنایت و خیانت ملی است. امروز یا فردا، هر زمانی که عدالت انتقالی در افغانستان تحقق پیدا کند، رهبران جنایتکار گروه طالب پاسخگوی چنین عملکردشان استند".

این مدافع حقوق زنان خطاب به جامعۀ جهانی و ملل متحد گفت که گروه طالبان یک تهدید بالقوه به تمام ارزش‌های جهانی، ارزش‌های انسان‌شمول و هنجارهای حقوق بشری است. او تاکید کرد که هنوز دیر نشده و جامعۀ جهانی باید در قبال گروه طالبان یک تصمیم جدی را بگیرد.

XS
SM
MD
LG