لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ و میر در امریکا در سال ۲۰۲۱ ممکن بیشتر از ۲۰۲۰ باشد


گورستان ملی آرلینگتن در ایالات متحده
گورستان ملی آرلینگتن در ایالات متحده

مقام‌های صحی ایالات متحده روز چهارشنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) گفتند که سال ۲۰۲۱ در امریکا احتمالا مرگبارتر از سال ۲۰۲۰ میلادی باشد.

رابرت اندرسن،‌ یک مقام بخش صحت امریکا که آمار مرگ و میر مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحده را نظارت می‌کند، گفته است که هنوز وقت است به اطمینان گفته شود که سال ۲۰۲۱، مرگبارتر از ۲۰۲۰ خواهد بود،‌ زیرا چندین هفته را در بر خواهد گرفت تا گزارش شمار افرادیکه در ماه‌های نومبر و دسمبر جان باخته اند، تهیه شود.

اما به گفتهٔ این مقام امریکا،‌ بر اساس معلومات موجود،‌ در سال ۲۰۲۱ میلادی احتمالا ۱۵ هزار نفر بیشتر از سال ۲۰۲۰ میلادی در سراسر این کشور جان باخته اند.

سال گذشته،‌ مرگبارترین سال در تاریخ امریکا به شمار می‌رفت و دلیل عمدهٔ آن شیوع بیماری کووید۱۹ در این کشور بود .

تازه‌ترین گزارش مرکز وقایه و کنترول امراض ایالات متحده که روز چهار شنبه نشر شد، نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۰ میلادی از رهگذر مرگ و میر بدتر از آنچه بوده است که در گزارش قبلی این مرکز نشر شده بود.

تازه‌ترین آمار این مرکز نشان می‌دهد که ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ شاهد مرگ و میر سه میلیون و ۳۸۴ هزار نفر بوده است،‌ یعنی تقریبا ۲۵ هزار نفر بیشتر از آنچه در اوایل سال روان میلادی گزارش شده بود.

تفاوت در آمار مرگ و میر در گزارش‌های ابتدایی و نهایی در امریکا رایج است، اما به گفتهٔ‌ آقای اندرسن، این تفاوت در سال گذشته به دلیل تاخیر در سوابق مرگ و میر در شماری از ایالت‌ها که به سیستم گزارش دهی الکترونیکی رو آورده اند،‌ بیشتر از حد معمول بود.

اندرسن گفته است که مردم امریکا شاید تا آخر سال ۲۰۲۱ میلادی شاهد بیش از ۳.۴ میلیون مرگ و میر در این کشور باشند. اما برخی دیگر از کارشناسان فکر می‌کند که شمار مرگ و میر سال روان میلادی شاید برابر یا بیشتر از ۲۰۲۰ باشد.

علی مقداد،‌ کارشناس آمار مرگ و میر در پوهنتون واشنگتن افزایش جان باختگان در امریکا را تاسف بار خوانده و گفته است که بیماری کووید۱۹ که در مارچ ۲۰۲۰ در امریکا شیوع یافت،‌ این کشور را متحمل تلفات سنگین کرد. او گفت که پس از بیماری‌های قلبی و سرطان، کروناویروس سومین عامل مرگ و میر در امریکا به شمار می‌رود.

به گفتهٔ آقای اندرسن، کووید۱۹ در سال ۲۰۲۰ سبب مرگ نزدیک به ۳۵۱ هزار نفر در امریکا شد،‌ اما از آغاز ۲۰۲۱ تا حال، مرگ و میر ناشی از این بیماری به ۳۵۶ هزار نفر رسیده و تا آخر سال روان میلادی، احتمالا به ۳۷۰ هزار نفر برسد.

کارشناسان بخش صحت همچنین معتقد اند که مرگ و میر ناشی از استفادهٔ بیش از حد مواد مخدر در سال ۲۰۲۱ برای نخستین بار از مرز ۱۰۰ هزار در یک سال عبور خواهد کرد.

افزایش مرگ و میر ناشی از استفادهٔ بیش از حد مواد مخدر در ایالات متحده یک امر غیر معمول نیست. در سال ۲۰۱۹، قبل از شیوع کروناویرس،‌شماری افرادیکه به دلیل استفادهٔ بیش از حد مواد مخدر در امریکا جان باختند،‌ در مقایسه با ۲۰۱۸ حدود ۱۶ هزار نفر بیشتر بود.

مقام‌های صحی ایالات متحده امیدوار بودند که دسترسی به واکسین کووید۱۹ شاید موجب کاهش مرگ و میر در این کشور شود. اما زمانیکه واکسین در دسترس قرار گرفت،‌ تا آخر ماه جنوری سال روان میلادی فقط هفت میلیون نفر کاملا دوز‌های این واکسین را دریافت کردند و تا آخر مارچ، شمار آنان به ۶۳ میلیون نفر رسید.

اما پس از آن،‌ بسیاری از شهروندان امریکا تصمیم گرفتند واکسین را تطبیق نکنند. مقام‌های صحی ایالات متحده گفته اند که حالا مجموعا ۲۰۴ میلیون نفر در سراسر امریکا کاملا واکسین شده اند که ۶۵ در صد جمعیت بالای سن پنج سال و واجد شرایط تطبیق واکسین را تشکیل می‌دهند.

XS
SM
MD
LG