لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش جهان در قبال نتایج انتخابات میان دوره ای امریکا


نتایج انتخابات میان دوره ای ایالات متحده، واکنش های را در جهان نیز برانگیخته است.

براساس نتایج انتخابات روز سه شنبه، حزب دموکرات توانست تا کنترول مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده را دوباره بدست بیاورد.

حزب دموکرات این پیروزی خود را یک "روز جدید در امریکا" عنوان کرد. اما پرسش اینست که آیا این پیروزی یک آغاز تازه برای سیاست خارجی ایالات متحده نیز خواهد بود یا خیر؟

رهبران جهان در واکنش خود نسبت به پیروزی دموکرات ها محتاط اند. زیرا به باور تحلیلگران، این مؤفقیت بیشتر بر مسایل داخلی تاثیر گذار خواهد، بخصوص که برای انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری ایالات متحده دوسال باقی مانده و همه متوجۀ این انتخابات خواهند بود.

گرچه بعضی از رهبران جهان به مانند محمود عباس، رئیس ادارۀ خود مختار فلسطین، مؤفقیت دموکرات ها را یک امید برای روند صلح شرق میانه خوانده است، اما به باور تحلیلگرانرئیس جمهور ترمپ هنوز هم در مراودات و برخورد خود با کشورهای جهان دست باز دارد.

تحلیلگران میگویند که دونالد ترمپ ممکن تندی موضعگیری های خود را در قبال موضوعات داغ جهان، بخصوص در قبال ایران و وضع مالیات اضافی بر واردات اروپا و چین، دوبرابر بسازد.

اروپا از افزایش مالیات از جانب واشنگتن بر صادرات مهم آن قاره، هراس دارد. به گفتۀ هیکو ماس، وزیرخارجۀ آلمان، بعید به نظر میرسد که نتایج انتخابات میان دوره ای ایالات متحده، تنش میان هردو طرف را کاهش دهد.

در مسکو نیز یک سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، گفته است که روابط با ایالات متحده تغییر نخواهد کرد، زیرا بدتر از این شده نمیتواند.

XS
SM
MD
LG