لینک های دسترسی

Breaking News

اختلاف نظر مقامات استخباراتی و نظامی امریکا در مورد جنگ افغانستان


آرشیف: بیرق ایالات متحده در ولسوالی ده بالای ولایت ننگرهار
آرشیف: بیرق ایالات متحده در ولسوالی ده بالای ولایت ننگرهار

مقام های نظامی و استخباراتی ایالات متحده در مورد مسیر جنگ در افغانستان با هم اختلاف نظر دارند.

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داده است که فرماندهان اردوی ایالات متحده به این باور اند که استراتیژی جدید رئیس جمهور دونالد ترمپ برای افغانستان تا کنون موثر بوده است.

اما مقام های ادارات استخباراتی ایالات متحده می گویند که این استراتیژی هیچ تغییری در جنگ افغانستان بوجود نیاورده است.

گزارش وال استریت ژورنال می افزاید که مقام های نظامی ایالات متحده در مورد استراتیژی جدید حکومت دونالد ترمپ در افغانستان "محتاطانه خوشبین" استند، در حالیکه مقام های ادارات استخباراتی امریکا در باره این استراتیژی "محتاطانه بدبین" می باشند.

اختلاف نظر مقام های نظامی و استخباراتی ایالات متحده در مورد جنگ در افغانستان در حالی برملا می شود که قرار است قوماندانی نیروهای ناتو و امریکایی روز یکشنبه از جنرال جان نیکلسن، فرمانده کنونی ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان، به جنرال اسکات میلر سپرده شود.

قبل بر این، وزیر دفاع ایالات متحدۀ امریکا هفتۀ گذشته استراتیژی حکومت امریکا را برای افغانستان موثر خواند و گفت که با چنین استراتیژی، می توان پیشرفت کرد.

جیم متیس سه شنبه گذشته گفت با عملی شدن استراتیژی جدید ایالات متحده برای جنوب آسیا و أفغانستان، گروه طالبان بیش از هر وقت دیگر در موقف مایل به مذاکره دیده می‌شوند.

یکی از عناصر اساسی استراتیژی دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحدۀ امریکا، اعمال فشار بر طالبان است تا آن گروه به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان وادار شود.

با وجودیکه شماری از نیرو های امریکایی بر اساس استراتیژی جدید ایالات متحده در افغانستان افزایش یافته و بیش از یک سال از استراتیژی جدید امریکا سپری می شود، اوضاع امنیتی افغانستان رو به وخامت گراییده و حتا گروه طالبان قادر شده است تا شهر های عمدۀ آن کشور را مورد تهاجم قرار بدهد.

در آخرین مورد، طالبان حدود سه هفته قبل بر شهر غزنی حمله کردند که در نتیجۀ آن صد ها نفر به شمول غیر نظامیان کشته و زخمی شد.

تاکید بر روند صلح

اختلاف نظر نظامیان و ادارات استخبارات امریکا در مورد جنگ افغانستان در حالی مطرح شده است که دفتر سرمفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار روز جمعه گفت که واشنگتن و کابل توافق دارند که "بهترین راه برای تامین صلح دایمی و امنیت در افغانستان، مذاکره و راه حل سیاسی پایدار با طالبان است."

اما گروه طالبان تا حال مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان نپذیرفته و تاکید بر مذاکرات مستقیم با مقامات ایالات متحده شده است.

واشنگتن همواره گفته است که از مذاکرات صلح که رهبری و مالکیت آنرا حکومت افغانستان بر عهده داشته باشد، حمایت می کند.

XS
SM
MD
LG