لینک های دسترسی

Breaking News

کراکر: وضعیت کنونی میان پاکستان و امریکا به نفع هیچکدام نیست


راین کراکر، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان
راین کراکر، سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان

سفیر پیشین ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان گفته است که وضعیت کنونی میان پاکستان و امریکا به سود هیچ کدام از این کشورها نیست.

راین کراکر، که بین سال های ۲۰۰۹-۲۰۱۱ به حیث سفیر امریکا در افغانستان ایفای وظیفه کرد، ادامۀ حمایت پاکستان را از گروه های مثل شبکۀ حقانی برای اسلام آباد خطرناک توصیف کرد و گفت که این وضعیت به گسترش شورشگری در داخل پاکستان منتهی خواهد شد.

آقای کراکر می گوید "فکر نمی کنم که کشیدگی روابط به نفع هر یک از دو کشور [پاکستان و ایالات متحده] باشد."

درحالیکه رئیس جمهور ترمپ و نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد، پاکستان را به "دروغگویی و بازی دوگانه" متهم می کند، آقای کراکر می گوید که همکاری میان پاکستان و ایالات متحده در برخی ساحات "عالی" بوده است.

راین کراکر می گوید که کارکردگی دو کشور در از بین بردن القاعده در منطقه " چشمگیر" بوده اما این همکاری در سایر مسایل مانند طالبان اینچنین نبوده است.

به گفتۀ آقای کراکر، فرماندهان امریکایی در افغانستان "شاهد تردد افراد طالبان از آن طرف مرز اند که عملیات را در افغانستان انجام داده و دوباره به پاکستان می روند. این یک مشکلی است که باید به دقت بررسی گردد تا ما را به یک وضعیت بهتری بکشاند."

آقای کراکر می افزاید که "حملات لفظی ناخوشآیند، میان اسلام آباد و واشنگتن، دو کشور را به جایی نمی کشاند."

رئیس جمهور ایالات متحده در نخستین روز سال جدید میلادی گفت که پاکستان رهبران امریکایی را در ۱۵ سال اخیر "احمق" ساخته و با گرفتن میلیارد ها دالر، دهشت افگنانی را در خاک خود پناه داده که سربازان امریکایی در پی هدف گیری آنان اند.

سفیر پیشین امریکا در افغانستان می گوید که اینکه پاکستان امریکا را احمق می سازد، برایش "دقیقاً مفهوم نمی دهد."

راین کراکر تاکید می ورزد که کشور ها در سرتاسر جهان "تلاش می کنند – حتی کشور های متحد، تا همدیگر را فریب دهند. یکبار دیگر می خواهم بگویم که این واژۀ است که برای من بسیار مفهوم نمی دهد."

اما، آقای کراکر تاکید می ورزد که موضوع پناهگاه های امن گروه های دهشت افگن در خاک پاکستان، همواره برای ایالات متحده جدی بوده است.

اسلام آباد ادعاهای آقای ترمپ را رد کرد و پس از یک نشست اضطراری کمیتۀ امنیت ملی با حضورداشت رهبران نظامی و ملکی آن کشور اظهارات مقامات امریکایی را "شدیداً مایوس کننده" خواند.

راین کراکر در مصاحبه یی با ژیلا ناصری، خبرنگار تلویزیون آشنا گفت که رئیس جمهور ترمپ از آغاز دورۀ کاری اش در قصرسفید "به وضاحت گفت که أوضاع را در جنوب آسیا به ویژه در افغانستان و پاکستان از نزدیک تحت نظارت قرار می دهد."

این دیپلومات ارشد پیشین امریکایی در افغانستان تاکید می ورزد که از قبل یکی از حامیان حضور نظامیان امریکایی براساس وضعیت میدان جنگ در افغانستان بوده است.

آقای کراکر موضعگیری دونالدترمپ را در افغانستان حایز اهمیت دانسته می گوید که در این سال های متمادی حضور امریکایی ها در افغانستان "براساس جدول زمانی بود که موثریتی نداشت مگر ]حضور نظامیان امریکایی در افغانستان[ براساس وضعیت میدان جنگ قابل توجه می باشد."

کراکر شبکۀ حقانی را به همان اندازه خطرناک به پاکستان عنوان می کند که به ایالات متحده و افغانستان می پندارد.
کراکر شبکۀ حقانی را به همان اندازه خطرناک به پاکستان عنوان می کند که به ایالات متحده و افغانستان می پندارد.

روابط میان واشنگتن و اسلام آباد به ویژه پس از آغاز دورۀ کاری دونالدترمپ در قصرسفید به تیرگی گراییده است.

راین کراکر ابراز امیدواری کرد که به عوض "دشواری ها و مشکلات موجود، ایالات متحده و پاکستان یک نفس عمیقی کشیده و روابط خود را در روشنایی تعهدات شان در افغانستان بررسی کنند و ببینند که اگر بتوانیم منطق استراتیژیک مان را تغیر دهیم."

سفیر پیشین امریکا در افغانستان گفت که امیدوار است واشنگتن و اسلام آباد روی نحوۀ کار مشترک شان بیاندیشند نه اینکه برای تعامل با تهدیدات مشترک شان، علیه همدیگر اقدام کنند.

اکنون سوال ایجاد می شود که پس از این موقف گیری قصرسفید، واکنش اسلام آباد در قبال گروه های مانند طالبان و شبکۀ حقانی چگونه خواهد بود؟

آقای کراکر می گوید که تداوم و افزایش حمایت از طالبان و شبکۀ حقانی برای پاکستان "بسیار خطرناک" خواهد بود.

راین کراکر گفت"من بسیار امیدوارم که پاکستان همچو کاری نکند. آن گروه ها به ویژه شبکۀ حقانی نه تنها برای أفغانستان و ایالات متحده، بلکه برای خود پاکستان نیز نهایت خطرناک بوده و می تواند مشکلات عدیدۀ شورشگرایی را در داخل قلمرو پاکستان خلق کند. "

روز گذشته، نیکی هیلی، نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد هشدار داد که اگر اسلام آباد به حمایت از گروه های دهشت افگن و پناه دادن آنان در داخل خاک آن کشور پایان ندهد، احتمال دارد واشنگتن کمک های مالی خود را به آن کشور قطع کند.

XS
SM
MD
LG