لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا مقام‌های ارشد داعش-خراسان را تحریم کرد


عکس از آرشیف صدای امریکا
عکس از آرشیف صدای امریکا

ایالات متحده شماری از مقام‌های ارشد شاخۀ خراسان گروه داعش را، به شمول یک سرمایه‌گذار که متهم به کمک مالی تندروان داعش و شرکای خارجی آن است، تحریم کرد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده روز دو شنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) ثناءالله غفاری، سلطان عزیز اعظم و مولوی رجب را درج فهرست ویژۀ گروه‌های دهشت افگن جهانی کرد.

درج نام این افراد در این فهرست،‌ شرایط را برای واشنگتن مساعد می‌کند تا آنان و همکاران شان به پول و سرمایه‌هایی که در سیستم مالی ایالات متحده وجود دارد، دسترسی پیدا نکنند.

ثناء الله غفاری که به نام شهاب المهاجر نیز معروف است، از ماه می ۲۰۲۰ میلادی به این سو، شاخهٔ خراسان داعش را در افغانستان رهبری می‌کند.

بر اساس معلومات استخباراتی که در اوایل سال روان میلادی با ملل متحد شریک ساخته شد، غفاری عملیات خود را از بیرون کابل سازماندهی می‌کند و تندروان این گروه در اطراف کابل شبکه‌های مخفی را ایجاد کرده اند.

علاوه بر این،‌ وزارت مالیۀ ایالات متحده روز دوشنبه عصمت الله خلوزی، تمویل کنندهٔ عمدهٔ مالی داعش‌-خراسان، را تحریم کرد.

وزارت مالیۀ ایالات متحدهٔ امریکا با نشر اعلامیه‌ای گفته است که خلوزی "ماموریت هایی را برای رهبری داعش‌-خراسان انجام داده است" و این فرد شرایط را برای جنگجویان خارجی مساعد کرده تا منازعه در افغانستان و منطقه را گسترش دهد.

مقام‌های وزارت مالیۀ ایالات متحده گفته اند که خلوزی اخیرا پول را از ترکیه انتقال داده و قبل بر این،‌ در امارات متحدهٔ عرب از طریق "فروش مجدد" اموال قیمتی،‌ برای داعش‌-خراسان پول فراهم می‌کرد.

باوجودیکه تندروان داعش‌-خراسان در نیمهٔ نخست ۲۰۲۰ میلادی توسط ایالات متحده و طالبان از ساحات زیر ادارۀ شان بیرون رانده شدند، جنگجویان این گروه بار دیگر ظهور کرده اند و پس از خروج کامل قوای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان در ماه اگست،‌ تندروان این گروه قادر به راه اندازی حملات مرگبار در نقاط مختلف افغانستان شده اند.

دپلومات ارشد ملل متحد در افغانستان هفتهٔ گذشته هشدار داد که بر اساس معلومات این سازمان، چنین به نظر می‌رسد که تندروان داعش‌-خراسان در همه ولایات افغانستان حضور فعال دارند.

قبل بر این، مقام‌های ارشد نظامی و استخباراتی ایالات متحده نیز هشدار داده بودند که تندروان داعش‌-خراسان تا شش ماه آینده قادر خواهند شد تا منافع امریکا و کشور‌های غربی را در سراسر جهان هدف قرار بدهند.

مقام‌های ایالات متحده تخمین کرده اند که شاخۀ خراسان داعش در حال حاضر دست کم ۲۰۰۰ جنگجوی مجرب و فعال را در سراسر افغانستان در اختیار دارد.

مقام‌های امریکایی همچنین طالبان را متهم کرده اند که پس از مسلط شدن بر افغانستان، هزاران جنگجوی داعش را از زندان‌ها آزاد کردند، اقدامی که موجب تقویت این گروه شده است.

مقام‌های ضد دهشت افگنی و کارشناسان مستقل نیز هشدار داده اند که جنگجویان خارجی صفوف شاخۀ خراسان داعش را تقویت بیشتر خواهند کرد.

شاخهٔ خراسان داعش در چندین سال گذشته مسوولیت ده‌ها حملهٔ مرگبار را در سراسر افغانستان بر عهده گرفته است که در نتیجهٔ این حملات، صد‌ها غیر نظامی و جنگجویان طالبان کشته و زخمی شده اند.

بر اساس توافق ۲۰۲۰ میان ایالات متحده و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، که موجب پایان حضور نظامی قوای بین المللی به رهبری ایالات متحده در افغانستان شد، طالبان ملزم اند تا جلو فعالیت‌های گروه‌های دهشت افگنی بین المللی از جمله داعش و القاعده را بگیرند تا این گروه قادر به استخدام افراد نشوند، کمک مالی جمع آوری نتوانند و در نهایت قادر به پلان حملات بر ضد کشور‌های غربی نشوند.

اما مقام‌های طالبان بار‌ها گفته اند که داعش در افغانستان "بزرگ نمایی" می‌شود و این گروه تهدیدی برای امنیت افغانستان نیست.

XS
SM
MD
LG