لینک های دسترسی

Breaking News

چرا برخی‌ مقام‌های حکومت ترمپ مخالف مهاجرت افغان‌ها به امریکا اند؟


شماری از مقام‌های حکومت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در صدد انسجام جمهوریخواهان بر ضد تلاش‌ها برای انتقال هزاران مهاجر افغان به ایالات متحده اند.

این مقام‌های پیشین امریکایی با نوشتن مقاله‌ها، حضور در بحث‌های تلویزیونی و نشست‌های خصوصی با قانونگذاران جمهوریخواه تلاش دارند از وضعیت پیش آمده در افغانستان به عنوان فرصتی برای پیشبرد اجندای سختگیرانۀ مهاجرتی خود استفاده کنند.

ستیفن میلر، طراح محافظه‌کارانه‌ترین سیاست‌های مهاجرتی حکومت دونالد ترمپ گفته است که در صحبت با اعضای کانگرس امریکا تلاش کرده است تا برای ضدیت با تمام طرح‌های مهاجرتی جو بایدن، رییس جمهور امریکا، جلب حمایت کند.

با اینحال، تمام رهبران جمهوریخواه از این رویکرد مهاجرستیزانۀ مقام‌های پیشین امریکایی استقبال نکرده و آن را در تناقض با آموزه‌های مسیحیت خوانده اند که یکی از اصول بنیادی حزب جمهوریخواه است. همچنین این استراتیژی به تاکتیک‌های متکی است که دونالد ترمپ از آن کار گرفت و منجر به روگردانیدن شماری از رایدهندگان امریکایی از وی شد.

این رویکرد همچنان عطف اندک به وضعیت بشری در افغانستان دارد؛ جاییکه هزاران افغان همکار نظامیان و حکومت ایالات متحده باقی‌مانده و از انتقامجویی طالبان در هراس اند.

مخالفان جمهوریخواه رییس جمهور بایدن آرزو دارند تا با ایجاد این جبهۀ جنگ فرهنگی، رای‌دهندگان جمهوریخواه را به تحرک واداشته و در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده که بار دیگر اکثریت و اقلیت حزبی را در کانگرس مشخص می‌کند، دست بالایی داشته باشند.

رس ووت، رییس بودجۀ حکومت دونالد ترمپ و رییس مرکز تجدد امریکا، گروه غیرانتفاعی که با اسکان مهاجرین افغان در امریکا مخالفت دارد، به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت: "از منظر سیاسی، موضوعات فرهنگی از مهمترین مسایل در ذهن مردم امریکا است."

با آنکه مقام‌های امریکایی می‌گویند که تمام افغان‌های تازه وارد به ایالات متحده بایومتریک شده و پیشینۀ آنان توسط ادارات استخباراتی و امنیتی بررسی جدی می‌شود، دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده دو روز پیش در یک مصاحبه گفت که ممکن بسیاری از افغان‎هایی که در جریان عملیات تخلیۀ نظامی به امریکا منتقل شده اند "دهشت افگن" باشند.

با توجه به مسایل دیگر داخلی ایالات متحده، تا کنون مشخص نیست که آیا مهاجرت یکی از مسایل عمده و اساسی در انتخابات میان دوره‌ای ۲۰۲۲ ایالات متحده خواهد بود یا خیر.

از سوی دیگر، نظرپرسی‌های اخیر واشنگتن پست و ای بی سی نیوز که در اواخر اگست و اوایل سپتمبر سال روان صورت گرفت، نشان می‌دهد که ۶۸ درصد رای‌دهندگان امریکایی به شمول ۵۶ درصد رای‌دهندگان جمهوریخواه از این طرح حمایت می‌کنند که مهاجرین افغان پس از بررسی امنیتی، به امریکا منتقل شوند.

سیاستمداران جمهوریخواه امریکا نیز در خصوص انتقال افغان‌ها به ایالات متحده دیدگاه واحد ندارند. ده‌ها قانونگذار جمهوریخواه هم اکنون تلاش پیگیر و خستگی ناپذیر دارند تا افغان‌ها به ویژه کسانی که با نظامیان و حکومت امریکا در افغانستان کار کرده اند، به امریکا منتقل شوند. اما برخی دیگر آنان مانند سناتور تام تیلیس، به این باور است که انتقال افغان‌ها، خطر امنیتی را متوجه ایالات متحده می‌کند.

حکومت ایالات متحده در تلاش است تا افزون بر متحدان افغان نظامیان و حکومت امریکا، افغان‌های آسیب‌پذیر مثل خبرنگاران، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر و حقوق زنان را در چارچوب برنامه‌های مختلف به امریکا انتقال دهد.

سازمان "متحدان زمان جنگ" تخمین زده است که حدود ۲۰ هزار متقاضی ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا و اعضای خانواده‌های شان که در این ۲۰ هزار نفر شامل نیست، تا کنون در افغانستان باقی‌مانده اند.

کن کوکسینیلی، معاون وزارت امنیت داخلی امریکا در حکومت ترمپ و عضو ارشد مرکز برای تجدد امریکا به این باور است که بررسی امنیتی مهاجرین تازه وارد افغان بسنده نیست. او می‌گوید که متقضایان ویزۀ خاص مهاجرت باید به امریکا آورده شوند، اما برای سایر گروه‌های افغان‌های آسیب‌پذیر زمینۀ اسکان در یکی از کشورهای منطقه در نزدیکی افغانستان فراهم شود.

او در یک مقاله در وبسایت مرکز برای تجدد امریکا نوشته است: "وارد کردن کتلوی صدها هزار نفر که مشترکات فرهنگی، سیاسی یا ایدیولوژیک با امریکا ندارند، خطرات جدی را متوجه امنیت ملی و پیوستگی اجتماعی امریکا می‌کند."

اما شماری دیگر از مقام‌های پیشین حکومت امریکا که در ادارۀ دونالد ترمپ کار کرده اند، با چنین لفاظی‌های داغ و ملتهب مخالف اند.

الیسا فرح، رییس ارتباطات قصر سفید در زمان ریاست جمهوری ترمپ با موضعگیری تند همکاران پیشین اش مخالف است. خانم فرح گفت: "برخی کسانیکه همواره در زمینۀ مهاجرت سختگیر بوده اند، به گونۀ نادرست وضعیت کنونی را فرصتی برای انتخابات میان دوره‌ای تلقی می‌کنند."

او می‌گوید که چنین مخالفت با تلاش‌های شمار زیاد نظامیان برحال و پیشین امریکایی که دوشادوش همکاران افغان شان در افغانستان رزمیده اند و نیز با آموزه‌های مسیحیت که به گونۀ تاریخی به روی مهاجرین آغوش گشوده است، در تضاد قرار دارد.

در جریان عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان، بیش از ۱۲۰ هزار نفر از آن کشور به بیرون منتقل شدند که اکثریت آنان افغان‌ها بوده و اکنون کم و بیش ۷۰ هزار نفر آنان به ایالات متحده منتقل شده اند و هزاران نفر دیگر در کشورهای دیگر منتظر بررسی‌های امنیتی اند تا به امریکا منتقل شوند.

XS
SM
MD
LG