افزایش مرگ ناشی از کووید۱۹ در افغانستان؛ ثبت ۳۰ مورد تازه

وزارت صحت عامۀ افغانستان امروز مرگ ۳۰ نفر مصاب به کووید۱۹ را تایید کرد.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی این وزارت امروز هفتم جون (۱۸ جوزا) گفت که در حال حاضر، شمار مجموعی مرگ و میر ناشی از این کروناویروس در افغانستان به ۳۵۷ مورد رسیده است.

به گفته آقای مجروح در یک شبانه روز گذشته ۲۳ نفر در ولایت کابل، دو نفر در هرات، دو نفر در خوست و سه تن دیگر در ولایت‌های بلخ، فاریاب و هلمند جان باخته اند.

بر اساس معلومات وزارت صحت، کابل، هرات و ننگرهار بیشترین رقم تلفات بیماری کووید۱۹ را در این کشور دارند.

معین وزارت صحت همچنان گفت که در یک شبانه روز گذشته ۷۹۱ واقعۀ مثبت این ویروس در افغانستان ثبت شده است که با آمار تازه، شمار مجموعی بیماران کووید۱۹ در این کشور به ۲۰ هزار و ۳۴۲ نفر رسیده است.

آقای مجروح تاکید کرد که تا اکنون ۱۸۷۵ بیمار بهبود یافته اند.

به گفته آقای مجروح تمامی آمادگی‌ها برای اجرایی شدن طرح "تنظیم کسب و کار در مرحله فلاکت ناشی از اوج کروناویروس" گرفته شده و پس از این، به هیچ فردی بدون استفاده از ماسک اجازه گشت و گذار را نخواهد داشت.

بر اساس این طرح، پوشیدن ماسک در محلات عمومی، رعایت فاصله دو متری، ضد عفونی کردن محیط کاری، فراهم ساختن وسایل بهداشتی توسط اداره‌های مربوط برای کارمندان و کارگران و رعایت رژیم کاری جدید در ادارات دولتی الزامی است.

در این طرح آمده است که از تجمع بیش از ۱۰ نفر و بیرون شدن افراد مسن از منزل باید جلوگیری شود.

بربنیاد این طرح که کابینه حکومت افغانستان و کمیته اضطراری جلوگیری از شیوع کروناویروس آن را تصویب کرده، مدارس دینی، مکاتب و مراکز تحصیلی دولتی و خصوصی تا سه ماه آینده به صورت حضوری فعال نخواهند شد.

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده تا صبح یکشنبه هفتم جون (۱۸ جوزا) بیش از شش میلیون و ۹۱۰ هزار نفر در سرتاسر جهان به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده و شمار مرگ و میر ناشی از آن به بیش از ۴۰۰ هزار نفر رسیده است.