لینک های دسترسی

Breaking News

رویداد های مهم افغانستان در سال ۲۰۱۴


جنوری:

یوناما: تلفات غیرنظامیان در افغانستان افزایش یافته است

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان گزارش داد که تلفات غیر نظامیان در افغانستان در سال ۲۰۱۳ در مقایسه با یک سال پیش از آن ۱۴ درصد افزایش داشت. در عین حال کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از افزایش ۱۵ در صدی تلفات کودکان در ۲۰۱۳ خبر داد.

کرزی زندانیان بگرام را رها کرد

با وصف مخالفت شدید ایالات متحده به خاطر رهایی زندانیان بگرام، حکومت افغانستان ده ها زندانی را از این بازداشتگاه رها کرده گفت که آنان بی گناه زندانی شده بودند.

افغانستان، برندۀ جایزۀ بازی جوانمردانۀ فوتبال فیفا شد

افغانستان به ویژه ورزشکاران افغان در این ماه دستآورد بی پیشینه داشت. تیم فوتبال افغانستان در تاریخ ۹۰ سالۀ خود، برای نخستین بار جایزۀ فوتبال بازی "جوانمردانۀ ۲۰۱۳" فیفا را از آن خود کرد.

بچه بازی در افغانستان جرم نیست، توسعه یافته است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گزارش داد که "بچه بازی" در آن کشور به گونۀ بی پیشینه افزایش یافته است. جنگ، عادات ناپسند و گنگ بودن ماهیت جرمی این پدیده در قوانین افغانستان از عوامل افزایش دهنده بچه بازی عنوان شد.

فبروری:

مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری آغاز شد

در یک رویداد مهم سیاسی، ۱۱ نامزد ریاست جمهوری افغانستان کارزار انتخاباتی را آغاز کردند تا تاریخ افغانستان برای نخستین بار شاهد انتقال مسالمت قدرت از یک حکومت منتخب به حکومت منتخب دیگر باشد.

شورای عالی صلح با طالبان مستقیماً مذاکره کرد

هیأت شورای عالی صلح افغانستان مستقیماً با نمایندگان طالبان در امارات متحده عربی ملاقات کرد. در هیأت ده عضوی طالبان، وزرای پیشین رژیم طالبان نیز شامل بودند.

برای نخستین بار یک پولیس زن آمر حوزه در کابل شد

برای نخستین بار یک زن به صفت آمر حوزۀ امنیتی، آنهم در یک ساحۀ حساس کابل به کار گماشته شد. جمیله بیاض، آمر حوزۀ شد که ساحات تجارتی و مزدحم شهر کابل در ساحۀ مسوولیت آن حوزه قرار دارد.

هزاران نوزاد افغان در نخستین روز زندگی می میرد

دفتر بین المللی حمایت از کودکان با نشر گزارشی گفت که همه ساله سه هزار نوزاد در افغانستان در نخستین روز تولد شان از بین می روند. در گزارش آمده بود که هنوز هم ده در صد نوزادان در افغانستان در روز تولد می میرند.

مارچ:

مارشال محمد قسیم فهیم درگذشت

مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در اثر بیماری در منزلش در کابل درگذشت. حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان مرگ آقای فهیم را ضایعۀ جبران ناپذیر خواند و سه روز ماتم ملی اعلام کرد.

غفلت محافظین عامل حمله بر هوتل سرینا بود

طالبان در حمله بر هوتل کابل سرینا ۹ نفر را کشتند. سردار احمد، خبرنگار فرانس پرس، همسر و دو کودک پنج و شش سالۀ شان در میان کشته شدگان این رویداد بودند.

یونس قانونی جانشین مارشال فهیم شد

پس از درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم، محمد یونس قانونی از سوی رئیس جمهور کرزی به شورای ملی معرفی شد و با گرفتن اکثریت آرای علنی ولسی جرگه به عنوان معاون اول ریاست جمهوری تعیین شد.

جشن نوروز در ارگ برگزار شد

با وصف اعمار قصر مجلل پغمان برای برگزاری جشنوارۀ بین المللی نوروز، نوروز ۱۳۹۳ با شش روز تاخیر در حضور رهبران چندین کشور آسیایی در ارگ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد.

حمله بر دفتر کمیسیون مستقل انتخابات مهار شد

با گرم شدن صحنۀ مبارزات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری، پنج مهاجم طالب بر دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان حمله کرد.

واخان بدخشان، دومین پارک ملی افغانستان شد

حکومت افغانستان ولسوالی واخان ولایت بدخشان را به عنوان دومین پارک ملی آن کشور اعلام کردند. پنج سال پیشتر، بامیان به عنوان نخستین پارک ملی افغانستان اعلام شده بود.

اپریل:

مشارکت مردم در انتخابات گسترده بود

انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی به تاریخ ۱۶ حمل برگزار شد. با وصف تهدید های امنیتی طالبان، حدود هفت میلیون نفر در این انتخابات رای دادند و مشارکت زنان در آن پررنگ بود.

نتایج ابتدایی انتخابات اعلام شد

عبدالله عبدالله با کسب ۴۴.۹ درصد آرا در صدر قرار گرفت و محمد اشرف غنی احمدزی با گرفتن ۳۱.۵ درصد آرا جایگاه دوم را در میان هشت نامزد ریاست جمهوری از آن خود کردند.


می:

لغزش کوه یک قریه را در بدخشان زیر خاک کرد

در اثر لغزش کوه در ولسوالی ارگو ولایت بدخشان، کم و بیش ۷۰۰ نفر از بین رفت. حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان شخصاً به ساحه سفر کرد و با متضررین این رویداد دیدار کرد.

افغانستان بیش از این بدترین کشور برای مادران نیست

افغانستان از فهرست بدترین کشورهای جهان برای مادران حذف شد. وزارت صحت عامۀ افغانستان گزارش داد که مرگ و میر مادران باردار و شیرده در مقایسه با ۲۰۰۹ پنج برابر کاهش یافته است.

افغانستان قهرمان لیگ برتر کرکت آسیا شد

افغانستان در رقابت نهایی لیگ برتر شورای کرکت آسیا، با تنها یک شکست در پنج بازی، لقب قهرمانی را از آن خود کرد. درین رقابت ها نیپال، امارات متحده عربی، هانگ کانگ، عمان و مالیزیا نیز شرکت کرده بودند.

نخستین ماهوارۀ افغانستان در فضا به فعالیت آغاز کرد

نخستین ماهواره افغانستان به نام افغان ست یک به فعالیت کرد. در آغازین روز، ده تلویزیون داخلی افغانستان و دو شبکۀ تلویزیونی خارجی با این ماهواره وصل شد.

نتایج نهایی انتخابات اعلام شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری هیچ نامزدی نتوانست که بیش از ۵۰ درصد رای بگیرد و رقابت میان عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی به دور دوم کشانده شد.

نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایت اعلان شد

نتایج ابتدایی انتخابات شوراهای ولایتی با چند روز تاخیر اعلان شد. در این انتخابات ٣٠٠٠ نامزد برای احراز ۴٥٨ کرسی شوراهای ولایتی با هم رقابت کردند.

اوباما به بگرام رفت و با کرزی ندید

در پی کشیده شدن روابط کابل و واشنگتن به خاطر امتناع حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از امضای توافقنامۀ دو جانبۀ امنیتی با ایالات متحده، رئیس جمهور باراک اوباما در یک دیدار غیرمنتظره به بگرام رفت، اما با رئیس جمهور کرزی دیدار نکرد.

جون:

داکتر عبدالله عبدالله از یک حمله جان سالم بدربرد

عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد پیشتاز در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از یک حادثۀ انفجار بم بر موتر حاملش در کابل، جان سالم بدر برد. در این رویداد شش غیرنظامی کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شد.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار شد

دور دوم انتخابات افغانستان با دو نامزد – عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی – برگزار شد. مقام های انتخاباتی افغانستان گفتند که مشارکت رایدهندگان بیشتر از دور نخست انتخابات بود.

عبدالله: صلاحیت امرخیل به تعلیق در آورده شود

عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری افغانستان گفت که ضیاألحق امرخیل، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات در تقلب گسترده در انتخابات دخیل است. او از رئیس جمهور افغانستان خواستار تعلیق صلاحیت های امرخیل شد.

عبدالله رابطۀ خود را با کمیسیونهای انتخاباتی قطع کرد

عبدالله عبدالله یکی از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان رابطۀ خود را با کمیسیون های انتخاباتی به تعلیق در آورد. او گفت که کمیسیون مستقل انتخابات مرتکب تقلب شده و اجراأت این کمیسیون قابل پذیرش نیست.

بامیان مرکز فرهنگی کشور های عضو سارک شد

هیأت اتحادیه همکاری های منطقۀ جنوب آسیا یا سارک پس از بررسی های لازمی، بامیان را به عنوان نخستین مرکز فرهنگی کشورهای عضو سارک درسال ٢٠١٥ برگزید.

عبدالله در مورد تقلبات انتخاباتی مدرک ارایه کرد

ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله با ادعا و نشر جریان گفتگوی تیلفونی ضیأالحق امرخیل، رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، او را به تقلب به سود نامزد مشخص متهم کرد.

ضیاالحق امرخیل استعفا داد

ضیاالحق امرخیل رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات از این سمت کنار رفت. او گفت که به خاطر بهبود وضعیت کشور و منافع ملی از وظیفه خود رسماً کنار می رود.

نخستین لیسۀ دخترانه در ارزگان گشایش یافت

نخستین مکتب لیسۀ دخترانه در ولایت ارزگان گشایش یافت. تا چند سال پیش دختران در ارزگان نمی توانستند به دلیل نبود مکاتب متوسطه و لیسه بالاتر از صنف ششم درس بخوانند.

ولسی جرگه قانون دسترسی به معلومات را تصویب کرد

طرح قانون حق دسترسی به اطلاعات با اکثریت آرا از سوی ولسی جرگه تصویب شد. فعالان مدنی و رسانه یی خواستار تصویب این قانون بوده و آنرا برای تحقق آزادی بیان، حیاتی می خواندند.

جولای:

یک مورد جدید پولیو در ولایت فراه شناسایی شد

مقامات صحی ولایت فراه گفتند از یک واقعۀ جدید بیماری پولیو در آن ولایت خبر دادند که به گفتۀ مقامات ارتباط مستقیم با ویروس پولیو در کراچی پاکستان داشت.

تلفات غیرنظامیان افغان افزایش یافته است

سازمان ملل متحد با نشر گزارشی گفت که تلفات غیرنظامیان افغان در نیمۀ نخست سال ۱۳۹۳ در مقایسه با شش ماه نخست سال پیشتر از آن ۲۴ در صد افزایش یافت و عامل سه چهارم آن مخالفین مسلح دولت اند.

جان کری بین نامزدان ریاست جمهوری وساطت کرد

با پیچیده شدن تنش های انتخاباتی افغانستان و هشدار عبدالله عبدالله به تشکیل حکومت موازی، جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا برای وساطت میان هر دو نامزد وارد افغانستان شد.

صد در صد رای دور دوم انتخابات بازشمرده می شود

پادرمیانی وزیر خارجۀ ایالات متحده سبب شد که محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان به بازشماری تمام آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل حکومت وحدت ملی توافق کنند.

یک میلیون کودک افغان مصاب سوء تغذی اند

وزارت صحت عامه افغانستان با نشر یافته های یک بررسی در ۳۴ ولایت گزارش داد که ۴۱.۹ در صد کودکان زیر سن پنج سال در افغانستان مبتلا به سوء تغذیه استند.

چین فرستادۀ ویژه را به افغانستان گماشت

بیجینگ فرستادۀ ویژۀ خود را برای افغانستان گماشت. این اقدام با افزایش تمایل بیجینگ به مسایل سیاست خارجی و تشدید شورشگری جدایی طلبان مسلمان اویغور در چین توأم بود.

طالبان ۱۴ غیرنظامی را در غور کشتند

طالبان ۱۴ غیرنظامی به شمول یک تازه عروس و داماد را در مربوطات ولایت غور کشتند. این رویداد ضمن بازتاب فزاینده در رسانه ها، واکنش شدید نهاد های مدنی و مدافع حقوق بشر را در پی داشت.

کرزی فرمان محدودیت استفاده از سلاح ثقیل را داد

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان به قوای مسلح آن کشور دستور داد تا در هنگام جنگ با نیروهای مسلح مخالف دولت، به ویژه در مناطق مسکونی، از سلاح سنگین استفاده نکنند.

پسر کاکای رئیس جمهور در یک حمله انتحاری کشته شد

حشمت خلیل کرزی، پسر کاکای حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان، در یک حملۀ انتحاری در کندهار کشته شد. خلیل کرزی مسوول ستاد انتخاباتی محمد اشرف غنی در جنوب افغانستان بود.

اگست:

یک جنرال امریکایی در افغانستان کشته شد

یک جنرال دو ستارۀ امریکایی در گلوله باری توسط یک مهاجم که لباس ارتش افغانستان را به تن داشت در قرارگاه نظامی قرغه کشته شد. در این رویداد یک جنرال آلمانی نیز زخمی شد.

غنی و عبدالله به توافق نهایی رسیدند

پس از ماه ها جنجال بر سر نتایج انتخابات، نامزدان ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیۀ مشترک بر ایجاد حکومت وحدت ملی، حفظ دستآورد های سالیان گذشته و همکاری صادقانه در بعد سیاسی با همدیگر توافق کردند.

قربانیان جنگ افغانستان به عدالت دسترسی ندارند

در یک گزارش بی پیشینه، عفو بین الملل نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان را در تامین دسترسی قربانیان غیرنظامی عملیات ضد دهشت افگنی/شورشگری به عدالت، ناکام خواند.

کمیسیون ایجاد حکومت وحدت ملی به کار آغاز کرد

یک کمیسیون ۳۰ عضوی برای ایجاد وحدت ملی که بر اساس اعلامیه مشترک نامزدان ریاست جمهوری شکل گرفته بود، کار خود را در مورد ساختار حکومت وحدت ملی آغاز کرد.

باراک اوباما با نامزدان ریاست جمهوری صحبت کرد

پس از توافق عبدالله عبدالله و محمد اشرف غنی بر سر ایجاد حکومت وحدت ملی، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده با هر دو نامزد در مورد روند تفتیش و ایجاد حکومت جدید صحبت کرد.

قانون جلوگیری از مصارف گزاف عروسی طرح شد

وزارت امور زنان افغانستان در یک ابتکار تازه طرح قانون جلوگیری از مصارف گزاف عروسی را در مشورت با علما و قانوندانان رویدست گرفت.

سپتمبر:

عبدالله: روند سیاسی به بن بست رسید

عبدالله عبدالله از رسیدن روند سیاسی به بن بست خبر داد و گفت که نتایج آگنده با تقلب را نمی پذیرد. در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات گفت که به زودی نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می کند.

متجاوزین پغمان به اعدام محکوم شدند

محکمۀ استیناف کابل پنج تن از متهمین قضیۀ پغمان را به جرم سرقت، اختطاف و تجاوز گروهی بر چهار زن به اعدام محکوم کرد.

تیم فوتبال افغانستان در رقابت های المپیک آسیایی باخت

تیم فوتبال افغانستان پس از شکست در برابر تیم های بنگله دیش و هانگ کانگ، فرصت راهیابی به دور بعدی رقابت های المپیک آسیایی را از دست داد.

موافقتنامۀ سیاسی میان دو نامزد امضا گردید

دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان موافقتنامۀ سیاسی ایجاد حکومت وحدت ملی را در حضور رئیس جمهور حامد کرزی، نماینده ملل متحد برای افغانستان و دیپلومات های خارجی، در ارگ ریاست جمهوری امضا کردند.

اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان محمد اشرف غنی را به حیث رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد. بر اساس موافقتنامۀ سیاسی، عبدالله عبدالله به صفت رئیس اجرایی حکومت گماشته شد.

کرزی حکم اعدام عاملین قضیه پغمان را صادر کرد

پس از صدور حکم اعدام از سوی محکمه بر پنج تن از عاملان قضیۀ پغمان، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان حکم اعدام این پنج مجرم را امضا کرد.

غنی به صفت رئیس جمهور افغانستان تحلیف کرد

محمد اشرف غنی به صفت رئیس جمهور جدید افغانستان سوگند وفاداری یاد کرد و برای نخستین بار در تاریخ افغانستان قدرت از یک رئیس جمهور منتخب به رئیس جمهور منتخب دیگر به گونۀ مسالمت آمیز انتقال یافت.

غنی در نخستین روز کاری به تعیینات پرداخت

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در نخستین روز کاری خود حنیف اتمر وزیر پیشین داخلۀ افغانستان را به عنوان مشاور امنیت ملی خود تعیین کرد و عبدالسلام رحیمی را به صفت رئیس دفتر ریاست جمهوری گماشت.

افغانستان دو سند امنیتی را با امریکا و ناتو امضا کرد

حکومت جدید افغانستان توافقنامۀ امنیتی دو جانبه را با ایالات متحده امریکا و توافقنامۀ وضعیت نیرو ها را با ناتو امضا کرد؛ دو سندی که حضور سربازان خارجی را در افغانستان پس از ۲۰۱۴ مشروعیت می بخشد.

احمدزی خواهان بررسی قضیه کابل بانک شد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به نهاد های عدلی و قضایی آن کشور دستور داد تا به منظور حل و فصل سریع قضیۀ کابل بانک و استرداد دارایی های گم شدۀ این بانک، بررسی های شان را در جریان شش هفته تکمیل کنند.

تیم ملی فوتبال افغانستان منحل شد

تیم ملی فوتبال افغانستان منحل شد و قرار است بازیکنان آیندۀ آن تیم- از داخل افغانستان، اروپا و امریکا- پس از پوره کردن معیارات و شرایط مشخص هیأت انتخاباتی تیم ملی، به آن تیم دعوت گردند.

اکتوبر:

احمد ضیا مسعود مراسم تحلیف را به جا آورد

احمد ضیا مسعود بر اساس فرمان محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به حیث نماینده فوق العادۀ رئیس جمهور در امور اصلاحات وحکومتداری خوب مراسم تحلیف را به جا آورد.

افغانها از المپیک آسیایی دو مدال آوردند

ورزشکاران افغان با دو مدال – نقره و برنز – از رقابت های المپیک آسیایی به خانه برگشتند. تیم ملی کرکت افغانستان مدال نقره گرفت و در بخش تکواندو در وزن ۶۳ کیلوگرام افغانستان به مدال برنز دست یافت.

حبیب استالف و پنج تن مجرم قضیه پغمان امروز اعدام شدند

پنج تن از مجرمین تجاوز گروهی بر چهار زن در ولسوالی پغمان و حبیب استالف که جنایتکار خطرناک خوانده شد، به جرم قتل، اختطاف و سرقت های مسلحانه در زندان پلچرخی اعدام شدند.

عبدالله عبدالله نخستین نشست شورای وزیران را رهبری کرد

دو هفته پس از آغاز کار حکومت وحدت ملی افغانستان، نخستین جلسه شورای وزیران تحت ریاست عبدالله عبدالله برگزار شد.

نخستین جلسه مشترک کابینه افغانستان برگزار شد

اولین جلسه مشترک کابینه حکومت وحدت ملی افغانستان تحت ریاست اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور با حضور عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی در ارگ دایر شد.

برادر سراج الدین حقانی، انس حقانی باز داشت شد

انس حقانی فرد کلیدی شبکه حقانی و یک قوماندان کلیدی آن شبکه از سوی کارمندان امنیت ملی افغانستان بازداشت شد. انس حقانی در تصمیم گیری های بزرگ استراتیژیک وعملیاتی شبکۀ حقانی مستقیماً دخیل بود.

سه مورد جدید پولیو در کندهار شناسایی شد

ریاست صحت ولایت کندهار از تشخیص سه مورد تازۀ بیماری پولیو یا فلج کودکان در آن ولایت خبر داد. مقامات گفتند که باز بودن مرز ها با پاکستان –بزرگترین میزبان پولیو در جهان – سبب بروز واقعات جدید شده است.

ترکیه و افغانستان توافقنامه استراتیژیک امضاء کردند

روسای جمهور افغانستان و ترکیه در کابل توافقنامه استراتیژیک میان دو کشور را امضا کردند. رئیس جمهور ترکیه پس از امضای این سند به همکاری کشورش در بخش های مختلف به افغانستان تعهد کرد.

تلفات اردوی ملی افغان در یک دهه افزایش داشته است

وزارت دفاع ملی افغانستان با نشر ارقام تلفات اردوی ملی افغانستان گفت که در یک دهۀ گذشته۶۸۵۳ سرباز اردوی ملی در جنگ کشته شده است. در این جریان بیش از ٣۴٢٠ سرباز خارجی نیز در افغانستان کشته شده است.

نتایج انتخابات شورا های ولایتی اعلام شد

کمیسیون مستقل انتخابات نتایج انتخابات شورا های ولایتی را پس از چهار ماه تاخیر اعلام کرد. جمعاً ۳۶۱ نامزد مرد و ۹۷ زن توانستند که ۴۵۸ کرسی را در ۳۴ ولایت احراز کنند.

چین از روند صلح افغانستان حمایت میکند

رئیس جمهور افغانستان درچهارمین نشست کنفرانس قلب آسیا در چین، طالبان را مخالفان سیاسی خواند. بیجینگ در این کنفرانس تعهد کرد که از روند صلح افغانستان حمایت کرده و برای ایفای نقش سازنده در این راستا آماده است.

نومبر:

سرمنشی ناتو و لوی درستیز پاکستان به کابل آمدند

پس از رویکار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان، سرمنشی جدید ناتو برای نخستین بار به افغانستان سفر کرد. همزمان، لوی درستیز اردوی پاکستان نیز برای دیدار با رهبران حکومت وحدت ملی به کابل رسید.

مهاجم انتحار بر دفتر قوماندان امنیه کابل حمله کرد

در یک رویداد مهم امنیتی یک مهاجم انتحاری خود را در نزدیک دفتر کار قوماندان امنیه کابل منفجر کرد. ظاهر ظاهر قوماندان امنیۀ کابل این حمله را سازماندهی شده خواند.

روسای پیشین کابل بانک به حبس طولانی محکوم شدند

محکمۀ ویژۀ متهمین کابل بانک شیر خان فرنود رئیس قبلی هیأت مدیره کابل بانک و خلیل الله فیروزی رئیس پیشین هیأت عامل بانک یاد شده را هر یک به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

کشت خشخاش در افغانستان هفت درصد افزایش یافت

حکومت افغانستان و ملل متحد گزارش دادند که کشت خشخاش در افغانستان هفت درصد افزایش داشت و در یک سال گذشته ۸۹ فیصد خشخاش در ۹ ولایت ناامن و ۴۶ در صد خشخاش تنها در هلمند کشت شده بود.

ملل متحد وضعیت زنان افغان را نگران کننده خواند

ملل متحد گزارش داد که هنوز هم اکثر زنان افغان به حقوق شان دسترسی ندارند. کاستی های قانونی و عوامل فرهنگی و اجتماعی اسباب مهم این وضعیت خوانده شد.

رئیس جمهور افغانستان به پاکستان سفر کرد

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دومین سفر رسمی خود در این سمت به پاکستان رفت و بر بهبود روابط، حل مشکلات دفاعی و مرزی و مبارزۀ مشترک با دهشت افگنی تاکید کرد.

مرگبارترین حملۀ انتحاری پکتیکا را تکان داد

یک مهاجم انتحاری خود را در میان تماشاچیان یک رویداد ورزشی در ولسوالی یحیی خیل ولایت پکتیکا منفجر کرد و بیش از ۶۰ نفر را کشته و حدود ۶۰ نفر دیگر را زخمی کرد. حکومت افغانستان گفت که شبکۀ حقانی در این حمله دست داشت.

اردوی ملی افغانستان حملات شبانه را از سر گرفت

حکومت افغانستان ممنوعیت حملات شبانۀ اردوی ملی رفع کرد. حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان به خاطر کاهش تلفات ملی، ممنوعیت را بر حملات شبانه وضع کرده بود.

غنی برای شرکت در اجلاس سران سارک به نیپال رفت

رئیس جمهور افغانستان در هژدهمین نشست سران سازمان همکاری های جنوب آسیا یا سارک در نیپال شرکت کرد. افغانستان در سال ۲۰۰۷عضویت این سازمان هشت عضوی را حاصل کرد.

حکومت افغانستان وزرای سرپرست را برکنار کرد

رهبران حکومت وحدت ملی در یک اقدام غیرمنتظره وزارت سرپرست را برکنار کردند. رئیس جمهور افغانستان گفت که بعد از گذشت دو ماه ادامۀ کار وزارت سرپرست مشروعیت قانونی ندارد.

دسمبر:

افغانستان دیگر فاسدترین کشور جهان نیست

سازمان بین المللی شفافیت در گزارش سالانۀ خود کوریای شمالی، افغانستان و چندین کشور شرق افریقا را بار دیگر در میان فاسدترین کشور های جهان قرار گرفت. افغانستان با چند رده صعود نسبت به سالهای گذشته بهبود اندکی را نشان داد.

کنفرانس لندن در مورد افغانستان آغاز شد

نمایندگان بیش از ۶۰ کشور و نهاد بین المللی کنفرانس را در مورد افغانستان در لندن برگزار کردند. در این کنفرانس جامعۀ جهانی تعهدات کنفرانس توکیو را برای حکومت افغانستان تجدید کرد.

امریکا لطیف الله محسود را به پاکستان تحویل داد

لطیف الله محسود، شخص شماره دوم تحریک طالبان پاکستانی پس از سپری کردن بیش از یک سال در قید نیرو های امریکایی مستقر در افغانستان، به مقام های پاکستانی تحویل داده شد.

۱۳۹۳ مرگبارترین سال برای پولیس افغان بود

وزارت داخلۀ افغانستان گفت که با انتقال مسوولیت های امنیتی از نیروهای خارجی به سربازان افغان، تلفات پولیس ملی افغانستان به گونۀ بی پیشینه بلند رفت، اما آمار دقیقی ارایه نشد.

غنی: استخبارات امریکا قوانین افغانستان را زیرپا کرده است

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گزارش سنای ایالات متحده در مورد شیوه های تحقیق ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا را "تکاندهنده" خواند. او گفت که شماری از کارمندان CIA قوانین افغانستان را زیر پاکردند.

شریف در کابل: عاملین رویداد پشاور را به کیفر می رسانم

لوی درستیز و رئیس ادارۀ استخبارات پاکستان (آی اس آی) در دیدار با رئیس جمهور افغانستان بر مبارزۀ مشترک بر ضد دهشت افگنی وعده سپردند. راحیل شریف لوی درستیز پاکستان عهد کرد که عاملین حمله بر مکتب پشاور را به کیفر می رساند.

۲۰۱۴ سال مرگبار برای غیرنظامیان افغان بود

سازمان ملل متحد گزارش داد که ۲۰۱۴ برای شهروندان افغان سال خونینی بود. گزارش حاکی بود که در یازده ماه نخست سال ۳۱۸۸ غیرنظامی کشته و ۶۴۲۹ غیر نظامی دیگر زخمی شده بود.

ناتو پایگاه هایش را در پنج ولایت حفظ می کند

مقام های ناتو گفتند که با پایان ماموریت جنگی سربازان خارجی در افغانستان نیرو های بین المللی پایگاه های خود را در کابل، هرات، ننگرهار، کندهار و بلخ حفظ خواهند کرد.

رئیس جمهور غنی ۳۰ مقام محلی هرات را برکنار کرد

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در یک سفر غیر منتظره به هرات و اقدام غیر مترقبه حدود ۳۰ مقام ولایتی را برکنار کرد و دستور پیگرد عدلی از شماری از آنان را داد.

مأموریت جنگی ناتو در افغانستان پایان یافت

نیرو های بین المللی به رهبری ایالات متحده به گونۀ رسمی مأموریت جنگی خود را در افغانستان پایان بخشیدند. باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده گفت که جنگ امریکا در افغانستان مسؤولانه پایان یافت.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG