لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ لاهه بررسی اتهامات 'نسل‌کشی' مسلمانان میانمار را آغاز کرد


آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار برای دفاع از کشورش در محکمه حضور دارد
آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار برای دفاع از کشورش در محکمه حضور دارد

محکمۀ بین‌المللی لاهه بررسی اتهامات "نسل‌کشی" مسلمانان را در میانمار رسما آغاز کرده؛ جایی که آنگ سان سوچی، رهبر دولت میانمار شخصا برای دفاع از عملکرد اردوی کشورش حضور یافته است.

وزیر عدلیه گامبیا که شکایت در مورد رفتار دولت میانمار با مسلمانان روهینگیایی را به نمایندگی از سازمان همکاری‌های اسلامی به محکمه ثبت کرده، در نخستین جلسۀ محکمه گفت که برخورد با مسلمانان در میانمار باید رسما به عنوان "نسل کشی" شناخته شده و در برابر دولت و اردوی میانمار اقدام صورت گیرد.

ابوبکر تمبادو، وزیر عدلیه گامبیا گفت: "این برای نسل ما واقعا متاثرکننده است که... نسل کشی دیگری درست در برابر چشمان ما در حال اتفاق افتادن است، در حالی که ما برای توقف آن هیچ اقدامی نمی‌کنیم."

او افزود: "این لکه‌ای بر وجدان جمعی ما است و بسیار غیرمسوولانه خواهد بود اگر به آن توجه نکنیم و صرفا تظاهر کنیم که ربطی به ما ندارد."

اردوی میانمار، در آگست سال ۲۰۱۷، در واکنش به حملات شورشیان، کمپاین سختی را علیه روهینگیایی‌ها در میانمار آغاز کرد. بیش از ۷۰۰ هزار روهینگیایی از میانمار به بنگله‌دیش فرار کرده اند.

شماری از گروه‌های ناظر بر وضعیت، رفتار اردوی میانمار با روهینگیایی‌ها را "پاکسازی قومی" توصیف کرده و از تجاوزهای جنسی جمعی، کشتار و آتش زدن خانه‌ها گزارش کرده اند.

رییس یک کمیسیون حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در ماه اکتوبر هشدار داد که "خطر جدی وقوع نسل کشی" در میانمار متصور است.

دولت میانمار این اتهامات را به شدت رد کرده و گفته است در صورتی که شواهد کافی برای بدرفتاری وجود داشته باشد، حاضر است در برابر افراد مسوول اقدام کند.

آنگ سان سوچی که به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری اش، در سال ۱۹۹۱ برندۀ جایزه صلح نوبل شد، به نمایندگی از میانمار در نشست محکمۀ لاهه حضور یافته و قرار است به روز چهارشنبه دفاعیۀ خود از اردوی کشورش را ارایه کند.

XS
SM
MD
LG