لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۹۰ درصد افغان‌ها غذای کافی ندارند


برنامه جهانی غذا (WFP) می‌گوید که ۹۰ درصد افغان‌ها غذای کافی ندارند و از هر ۱۰ نفر در افغانستان، نه نفر نمی‌توانند غذای کافی به دست بیاورند.

این ادارۀ ملل متحد روز یکشنبه ۲۳ اکتوبر (اول عقرب) در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که والدین در افغانستان قادر نیستند که غذای صحی را برای فرزندان شان فراهم کنند.

آمار برنامۀ جهانی غذا نشان می‌دهد که این سازمان در سال روان میلادی بیش از ۲۱ میلیون فرد آسیب‌پذیر و کسانی را که با عدم مصوونیت غذایی مواجه استند، در سراسر افغانستان تحت پوشش کمک‌هایش قرار داده است.


برنامۀ جهانی غذا همچنان گفته است: "میلیون‌ها انسان از تغییرات اقلیمی متاثر شدند، بعضی از این تاثیرات منفی شامل خشک‌سالی، افزایش سرسام‌آور قیمت‌های مواد غذایی و گرسنه رفتن به خواب است. در ولایت قندهار، باوجودیکه دهقانان سخت کار می‌کنند، هیچ کدام قادر نیستند غذای کافی برای خانوادۀ شان مهیا کنند."

سازمان غذا و زراعت ملل متحد به تاریخ ۱۶ اکتوبر (۲۴ میزان) گفت که به دلیل عوامل متعدد از جمله اقتصاد در حال سقوط و تداوم خشکسالی، سطح بالای عدم مصوونیت شدید غذایی در سراسر افغانستان ادامه دارد.

بر اساس گزارش این سازمان، افزایش هزینه‌های حیاتی دهقانان به ‌ویژه کود کیمیایی در بازارهای جهانی وضعیت را تشدید کرده، قیمت مواد غذایی را به بالاترین حد رسانده و بر کشورهای منطقه که گندم را به افغانستان عرضه می‌کنند، فشار آورده است تا صادرات مواد غذایی را به دلیل مصرف داخلی خویش محدود کنند.

در گزارش آمده است که این امر منجر به از دست رفتن معیشت، افزایش موارد قرضداری و همچنین افزایش موارد سوتغذیه در افغانستان شده است.

این سازمان پیش‌بینی می‌کند که تا نومبر سال روان میلادی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر در افغانستان با شرایط بحرانی یا اضطراری غذایی مواجه خواهند شد.

سازمان غذا و زراعت ملل متحد با توجه به این وضعیت تخمین می‌زند که تا نومبر سال روان میلادی "بیش از ۱۳ میلیون نفر در شرایط بحرانی و نزدیک به هفت میلیون نفر در شرایط اضطراری غذایی" قرار گیرند.

این در حالی است که بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، نزدیک به ۱۹ میلیون نفر، سطوح بالایی از عدم مصوونیت غذایی را در افغانستان تجربه می‌کنند و بیش از ۳۴۰۰۰ کودک مبتلا به سوتغذیه شدید در سال روان میلادی در شفاخانه‌ها بستری شده‌ اند.

XS
SM
MD
LG