لینک های دسترسی

Breaking News

یک گزارشگر به خاطر انجام مصاحبه با خانوادهٔ یک زندانی در ایران دستگیر شد


مهدی بیک‌اوغلی، رییس بخش خدمات سیاسی روزنامهٔ اعتماد
مهدی بیک‌اوغلی، رییس بخش خدمات سیاسی روزنامهٔ اعتماد

روزنامهٔ اعتماد مربوط به اصلاح‌طلبان در ایران روز جمعه ششم جنوری (۱۶ جدی) گزارش داد که یک گزارشگر به خاطر نشر مصاحبه خانوادهٔ یکی از زندانیانی که به مجازات مرگ محکوم شده، دستگیر شده است.

حکومت ایران تا حالا ۱۴ نفر را به خاطر اشتراک در اعتراضات سراسر آن کشور که پس از مرگ مهسا امینی، آغاز شد به مجازات اعدام محکوم کرده است.

اعتراضات ضد حکومتی در ایران در اوسط سپتمبر ۲۰۲۲ پس از آن آغاز شد که مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پولیس "گشت ارشاد" ایران به خاطر رعایت نکردن حجاب بازداشت و به پایگاه پولیس امنیت اخلاقی برده شد. او چند ساعت بعد با امبولانس در وضعیت صحی وخیم به شفاخانه منتقل شد و سه روز بعد جان باخت.

در وبسایت این روزنامه آمده است که مهدی بیک‌اوغلی، رییس بخش خدمات سیاسی روزنامهٔ اعتماد، شب گذشته دستگیر شد.

این گزارشگر در هفته‌های اخیر با اعضای خانواده‌ٔ چندین زندانی مصاحبه انجام داده بود که به خاطر اشتراک در اعتراضات ضد حکومتی به اعدام محکوم شده‌اند.

همسر این گزارشگر در تویتی نوشته است که تیلفون موبایل مهدی، کمپیوترش و سایر وسایل شخصی‌اش هنگام دستگیری در منزلش، ضبط شده است.

ایران در اوایل ماه دسمبر دو مرد را در ارتباط با اعتراضات ضد حکومتی در آن کشور که تهران آن را ''اغتشاش" یاد می‌کند، اعدام کرد.

مجید رضا رهنورد، یک معترض ۲۳ ساله، به تاریخ ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) در شهر مشهد در محضر عام به دار آویخته شد. مقامات ایران وی را به کشتن دو عضو نیرو‌های امنیتی آن کشور محکوم به اعدام کردند.

چهار روز پیش از آن،‌ به تاریخ هشتم دسمبر (۱۷ قوس) محسن شکاری که او هم ۲۳ ساله بود، به اتهام مسدود کردن یک جاده و زخمی کردن یک شبه‌نظامی در جریان تظاهرات، اعدام شد. گروه‌های حقوق بشری محاکمهٔ شکاری را تقبیح کرده و آنرا "نمایشی" خواندند.

بر اساس اظهارات رسمی که خبرگزاری فرانس پرس آن را شمارش کرده است،‌ ۱۲ نفر دیگر نیز به اعدام محکوم شده اند، اما شش نفر آنان منتظر محاکمهٔ استیناف استند.

حامیان حقوق بشر و فعالان گزارش داده اند که ده‌ها معترض دیگر با اتهاماتی مواجه اند که مجازات آن اعدام است.

پیش از این، شرق، یک روزنامه‌ٔ دیگر مربوط به اصلاح‌طلبان ایران، در ماه دسمبر گزارش داد که نزدیک به ۴۰ خبرنگار و عکاس به خاطر پوشش خبری اعتراضات ضد حکومت در آن کشور دستگیر شده اند.

یکی از آنها نیلوفر حامدی روزنامه‌نگار شرق است، و دیگر الهه محمدی از روزنامه هم میهن به ترتیب به خاطر تهیهٔ گزارش از شفاخانه‌ای که مهسا امینی در آن بستری بود و سپس تشییع جنازه خانم امینی به خاطر افشای این رویداد از ماه سپتمبر به اینسو، در زندان به سر‌ می‌برند.
مقامات ایران به تاریخ هشتم اکتوبر (۱۷ عقرب) گفتند که این دو خبرنگار زن به ''تبلیغات علیه دولت" متهم شده اند.

مقامات ارشد امنیتی ایران در ماه دسمبر گزارش دادند که بیش از ۲۰۰نفر به شمول نیروهای امنیتی آن کشور از آغاز اعتراضات کشته شده اند. مقامات قضایی ایران گفته اند که بیش از دو هزار نفر با اتهامات گوناگون مواجه استند.

اما ارگان خبری فعالان حقوق بشر ایران (هرانا) اعلام کرده است که از آغاز اعتراضات سرتاسری در ایران تا کنون بیش از ۵۱۶ نفر کشته شده اند که ۷۰ نفر آنان کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

XS
SM
MD
LG