لینک های دسترسی

Breaking News

قضات مبارزه بر ضد فساد اداری: حس مصونیت نداریم


مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه جرایم سنگین فساد اداری افغانستان به اختلاف و رشوه های بزرگ رسیدگی می کند و اکثراً مقامات عالی رتبۀ را که در فساد اداری دخیل اند، هدف قرار داده است
مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه جرایم سنگین فساد اداری افغانستان به اختلاف و رشوه های بزرگ رسیدگی می کند و اکثراً مقامات عالی رتبۀ را که در فساد اداری دخیل اند، هدف قرار داده است

رئیس محکمۀ استیناف در مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه جرایم سنگین فساد اداری افغانستان می گوید که زندگی قضات و کارمندان اداری این محکمه با خطر مرگ مواجه است.

انیسه رسولی در مصاحبه با صدای امریکا گفت که در ماه های گذشته چهار تن از پولیس کشفی محکمۀ استیناف مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه جرایم سنگین فساد اداری توسط افراد ناشناس به قتل رسیده اند و تهدید علیه سایر قضات و کارمندان این محکمه جدی است.

خانم رسولی گفت "چهار تن از کارمندان کشفی مرکزی عدلی و قضایی ترور شدند که خود به خود درجۀ تهدید را نشان می دهد. وقتی یک پولیس کشفی را ترور می کنند، مطمیناً اگر به قاضی و سارنوال برسند، آنان را نیز ترور می کنند."

رئیس این محکمه دلیل افزایش تهدید بر قضات و کارمندان این محکمه را فعالیت های موثر و پیگری قضایای مرتبط به فساد اداری می داند که مقامات عالی رتبۀ حکومتی را به محاکمه کشانیده است.

به گفتۀ خانم رسولی از بدو ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه جرایم سنگین فساد اداری، حدود ۵۰ مقام عالی رتبه افغانستان توسط محاکم ابتداییه و استیناف محکوم به جزا شده اند که شامل جنرالان نظامی، والیان، معیین های وزارت ها و شاروالان می شود.

خانم رسولی افزود "همه کسانی که حکم محکمه بالای شان صادر شده، در حبس قرار دارند و حد اقل حبس از یک سال شروع تا ۲۰ سال می رسد" و فعالیت این محکمه در ادارات دولتی "ترس و رعب" ایجاد کرده و مانع فساد اداری شده است.

تهدید بر ضد قضات و کارمندان محکمۀ استناف جرایم سنگین فساد اداری مرکز عدلی و قضایی افغانستان در حالی افزایش یافته است که مبارزه بر ضد فساد اداری در اولویت حکومت افغانستان قرار دارد.

با وجود ادعای حکومت افغانستان در قسمت جدیت در راستای مبارزه بر ضد فساد اداری، سازمان شفافیت بین المللی، در فهرست کشور های فاسد جهان، افغانستان را هشتمین دولت فاسد توصیف است.

اقدام حکومت افغانستان برای تامین امنیت قضات

خانم رسولی می گوید که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور أفغانستان سه فرمان جداگانه را برای تامین امنیت قضات و کارمندان این محکمه صادر کرده است که شامل موتر های زرهی، مسکن و محافظ امنیتی می شود، اما به استثناه ۵۰ محافظ از ریاست رجال برجستۀ امنیت، در قسمت تهیه موتر های زرهی و مسکن اقدام صورت نگرفته است.

خانم رسولی می گوید که ۱۴ قاضی در این محکمه مصروف کار است و منازل مسکونی آنان در ساحاتی موقیعت دارد که از امنیت خوب برخوردار نیست و رفت و آمد آنان به محکمه با خطر مواجه است.

در همین حال، سید اکرام افضلی، رئیس اجراییه دیدبان شفافیت أفغانستان، در مصاحبه با صدای امریکا ضمن تایید افزایش تهدید به زندگی قضات و کارمندان این محکمه گفت که تسهیلات لازم برای مرکز عدلی و قضایی جرایم سنگین فساد اداری، فراهم نشده است.

آقای افضلی گفت "امکانات که نیاز بود به مرکز عدلی و قضایی فراهم شود، متاسفانه پس از ماه گذشت فرمان رئیس جمهور أفغانستان فراهم نشده است. روی همین دلیل سارنوالان و قضات مرکز عدلی و قضایی با خطر جدی امنیتی مواجه اند.

آقای افضلی همچنین گفت که به دلیل نا رسایی های حکومت در قسمت تامین امنیت قضات و کارمندان این محکمه "این مرکز در حالت شکننده" قرار دارد.

رئیس دیدبان شفافیت افغانستان همچنین می گوید که مقامات فعلی و پیشین که وی از آنان به نام "مافیا" نام گرفت، مرکز عدلی و قضایی را تهدید می کنند، زیرا آنان درک می کنند که فعالیت این نهادی جدی است.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان، در مصاحبۀ با صدای امریکا تایید کرد که تهدید در سراسر افغانستان وجود دارد و قضات و سارنوالان از این امر مستثنی نیست، اما تاکید کرد که قطعه جداگانه برای تامین امنیت قضات و سارنوالان وجود دارد.

آقای دانش گفت "تقاضای ما این است که [قضات] نگرانی شان را با ما شریک کنند و اگر نیاز باشد تلاش بیشتر برای تدابیر امنیتی آنان روی دست گرفته خواهد شد."

با وجود تهدیدات جدی به زندگی قضات و کارمندان مرکز عدلی و قضایی جرایم سنگین مبارزه با فساد اداری، خانم رسولی می گوید "نا امنی ما را تهدید می کند؛ مصونیت نداریم؛ مناطق که قضات زندگی می کنند دور دست است و تقریباً نا امن است، موتر زرهی نداریم، اما قضات صد در صد تعهد دارند تا آخرین حد توانایی کار خود را انجام بدهند."

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG