لینک های دسترسی

Breaking News

هفت سرباز 'اردوی منطقوی' پروان در حملۀ طالبان کشته شدند


مقام‌های محلی در ولایت تایید کردند که در نتیجۀ حملۀ طالبان بر یک پوستۀ امنیتی "اردوی منطقوی" تلفاتی به این نیروها وارد شده است.

شاه ولی شاهد، معاون والی پروان امروز پنجشنبه ۲۸ می (هشتم جوزا) به صدای امریکا گفت که این حملۀ طالبان دیشب بر یکی از پوسته‌های ولسوالی سیاه گرد انجام شده است.

آقای شاهد افزود: "هفت نفر از نیروهای اردوی منطقوی شهید شدند و درگیری دوام داشته، از تلفات احتمالی که انتقال داده باشد طالبان، هنوز خبری نیست؛ اما یک جسدشان در ساحه باقی مانده است".

به گفتۀ وی، در حال حاضر ۲۰۰ تن از نیروهای اردوی منطقوی در چوکات اردوی ملی در دو ولسوالی پروان در تامین امنیت مصروف اند.

معاون والی پروان افزود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در این ولایت هنوز هم در حالت آماده باش "دفاع فعال" قرار دارند و تا اکنون به آغاز عملیات تهاجمی از مرکز دستور دریافت نکرده اند.

این نخستین حملۀ تهاجمی طالبان پس از آتش‌بس سه روزۀ عید است که گزارش می‌شود.

ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی طالبان شام چهارشنبه در تویترش نوشت که یک روز پس از آتش‌بس هیچ حملۀ را بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان انجام نداده اند.

بر اساس یافته‌های ابتدایی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در جریان آتش‌بس سه روزۀ عید، تلفات غیرنظامیان در افغانستان نزدیک به ۸۰ درصد کاهش یافته بود.

این کمیسیون ناوقت دیروز در خبرنامه‌ای اعلام کرد: "در ماه رمضان به گونه میانگین هر روز سی تن ملکی کشته و زخمی می‌شدند؛ اما در این سه روز عید، این رقم به شش تن کشته و زخمی در هر روز کاهش یافته بود".

این کمیسیون گفته است که در جریان سه روز عید در نتیجۀ رویدادهای امنیتی شش تن در ولایات غزنی، لغمان و قندهار جان باخته و ۱۴ تن دیگر زخم برداشته اند. زنان و کودکان نیز شامل قربانیان این رویدادهای امنیتی استند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان تاکید کرده است که تلفات غیرنظامیان در هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست و جوانب منازعه باید اصل مصوونیت غیرنظامیان را مراعات و به اصول و معیارهای بشردوستانۀ بین‌المللی پابند باشند.

همچنان این کمیسیون خواستار تداوم آتش‌بس و فراهم‌شدن گفتگوهای بین‌الافغانی جهت تامین صلح در افغانستان شده است.

XS
SM
MD
LG