لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و اسراییل خواهان توافق امنیتی با اعراب برای مقابله با ایران اند – گزارش


خبرگزاری رویترز به نقل از چهار منبع آگاه گزارش داده است که ایالات متحده و اسراییل در حال زمینه‌سازی برای دستیابی به یک توافق امنیتی با دولت‌های عرب است تا سیستم‌های دافع هوای‌ این کشورها به هدف مقابله با حملات درون و راکتی ایران، هماهنگ شود.

در این گزارش آمده است که این ایده که از تکنالوژی نظامی اسراییل بهره می‌گیرد، ممکن در جریان سفر جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده به اسراییل، سرزمین‌های فلسطینی و عربستان سعودی- از ١٣ تا ۱۶ جولای- به سرعت عملی شود.

با اینحال، به گفتۀ این منابع گفتگوها در این زمینه در مراحل ابتدایی است و چند کشور عرب که عمدتاً مخالف برقراری روابط با اسراییل اند، با این طرح موافقت نکرده اند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسراییل، ماه گذشته گفته بود که ایتلاف سیستم‌هایی هوایی مورد حمایت امریکا کاربرد "عملیاتی" داشته و به گفتۀ وی تا کنون چندین حملۀ ایران را خنثا کرده است. او گفته بود که این روند با سفر بایدن به منطقه تقویت خواهد شد.

ارتباط الکترونیکی سیستم‌های دافع هوا

یک مقام اسراییلی که نخواسته نامش فاش شود، نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که کشورهای شریک به جای استفاده از امکانات فزیکی یکسان، سیستم‌های دافع هوای خود را از طریق ارتباطات الکترونیکی از راه دور هماهنگ می‌کنند.

سه تن از چهار منبع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که بر اساس این توافق شبکه‌ای از رادارها، ردیاب‌ها، و رهگیرها میان عربستان سعودی، عمان، کویت، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عراق، اردن و مصر با بهره‌گیری از تکنالوژی اسراییل و پایگاه‌های نظامی امریکا ایجاد خواهد شد.

این طرح دفاعی به کشورهای شریک در این ایتلاف، از جمله عربستان سعودی، اسراییل، و امارات متحده عرب اجازه می‌دهد تا تهدیدهای هوایی را پیش از ورود به قلمرو ‌شان شناسایی و منهدم کنند.

به گفتۀ یکی از منابع رویترز، مقامات اسراییلی برای نخستین بار در ماه مارچ، در جریان یک نشست قوماندانی قوای مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با حضور مقامات نظامی عربستان سعودی، قطر، امارات و مصر در شرم‌الشیخ، این ایده را مطرح کردند.

واشنگتن امیدوار است همکاری گسترده‌تر موجب ادغام هرچه بیشتر اسراییل در منطقه و انزوای روزافزون ایران شود. هرچند، پیش از این تهران فعالیت‌های مشترک نظامی اسراییل و برخی کشورهای عرب حاشیۀ خلیج فارس را "از سر ناامیدی" دانسته بود.

مقاومت برخی از کشورهای عرب

اما تلاش ایالات متحده جهت افزایش همکاری منطقه‌ای علیه ایران با مقاومت‌هایی از سوی برخی کشورهای عرب از جمله عراق، قطر و کویت مواجه شده است.

به نوشته رویترز عراق به عنوان یک کشور با اکثریت عرب، تحت نفوذ عمیق شبه‌نظامیان و سیاستمداران شیعۀ وابسته به ایران است که قطعاً مخالف پیوستن این کشور به هر پیمان نظامی و امنیتی مشترک خواهند بود.

پارلمان عراق نیز در ماه می قانونی را از تصویب کرد که عادی‌سازی روابط با اسراییل را جرم‌ تلقی کرده است.

عربستان و امارات نیز جهت حفظ روابط شکنندۀ خود با جمهوری اسلامی ایران، در این زمینه با احتیاط عمل می‌کنند.

دولت امارات اعلام کرده است که عضو هیچ پیمان نظامی منطقه‌ای علیه هیچ کشور خاصی نمی‌شود و اطلاعی از برگزاری هیچ‌گونه مذاکرات رسمی ندارد.

عربستان، کویت، عمان، بحرین، مصر، و اردن نیز از پاسخ به پرسش خبرگزاری رویترز در این زمینه خودداری کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG