لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: طالبان به مردم اجازۀ خروج از افغانستان را بدهند


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده گفته است که به گروه طالبان یادآوری شده است که به تعهد شان با جامعۀ جهانی پابند باقی مانده و به هر کسی که مدارک سفر دارد، اجازۀ سفر به بیرون از افغانستان را بدهند.

آقای بلینکن روز سه شنبه هفتم سپتمبر (۱۶ سنبله) در جریان سفراش به قطر گفت که شمار شهروندان امریکا که در افغانستان باقی‌مانده اند، به شمول افراد دو تابعیته، حدود ۱۰۰ نفر اند.

او گفت که وزارت خارجۀ امریکا با آنان تماس مستقیم دارد و برای هریک آنان متصدیانی را توظیف کرده است تا هر زمانی که این شهروندان امریکا بخواهند از افغانستان بیرون شوند، آنان را یاری برسانند، اما به گفتۀ وی تا کنون گزارشی وجود ندارد دال بر اینکه طالبان مانع خروج شهروندان امریکا از افغانستان شده باشند.

وزیر خارجۀ امریکا خروج یک خانوادۀ چهار نفری امریکایی را که گفته می‌شود از یکی از مرزهای زمینی به بیرون افغانستان سفر کرده اند، نشاندهندۀ پابندی طالبان به تعهد شان خواند. تا کنون مشخص نشده است که این چهار شهروند امریکا به کدام کشور همسایۀ افغانستان سفر کرده اند.

آقای بلینکن از همکاری قطر در زمینۀ ترانزیت حدود ۵۸ هزار نفر که از افغانستان تخلیه شده بودند، ابراز امتنان عمیق کرد و گفت: "آنچه را که قطر برای امریکایی‌ها، افغان‌ها و برای شهروندان شمار زیاد کشورهای دیگر انجام داد، برای مدت‌های دیر به خاطر خواهد ماند."

پس از بحث در مورد وضعیت افغانستان از جمله تجارت، مبارزه با دهشت افگنی و مساعدت‌های بشردوستانه، آقای بلینکن یکجا با لوید آستن، وزیر دفاع امریکا و محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجه و خالد بن محمد العطیه وزیر دفاع قطر، با خبرنگاران صحبت کردند.

فعال‌سازی میدان هوایی کابل

وزیر خارجۀ قطر گفت که برای فعال‌سازی میدان هوایی کابل جهت انتقال کمک‌های بشری و پروازهای تجارتی، یک تیم تخنیکی از قطر عازم کابل شده است. او گفت که هنوز هم برخی مشکلات از جمله تجدید وسایل و معیاری سازی ابزار و تدابیر امنیتی، در میدان هوای کابل محسوس است.

آقای آل ثانی افزود: "اگر تدابیر امنیتی را اتخاذ کنیم و با طالبان بر آن به توافق برسیم، کارها آسان خواهد شد."

میدان هوایی کابل در جریان عملیات تخلیه نظامی – از ۱۵ تا ۳۰ اگست – شاهد هرج و مرج شدید بود و هزاران نفر در تلاش برای فرار از افغانستان به این میدان هجوم آورده بودند. افزون بر این، در جریان ازدحام مردم در اطراف این میدان، حملۀ انتحاری داعش در نزدیکی یکی از درهای ورودی میدان سبب کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی و کم از کم ۱۷۰ شهروند افغانستان شد.

با وصف انتقادات شماری از قانونگذاران امریکایی از روند تخلیۀ نظامی از افغانستان، وزیر دفاع ایالات متحده از این عملیات دفاع کرد و گفت: "به خاطر کار عظیمی که مردان و زنان نظامی ما انجام دادند و در وقت کم ۱۲۵ هزار نفر را از میدان هوایی کابل به انتقال دادند، کمال افتخار دارم...هیچ عملیاتی هرگز کامل نبوده است، درس‌های است که باید آموخت."

طیاره‌های زمین‌گیر شده در مزار شریف

وزیر خارجۀ ایالات متحده گزارش‌هایی را رد کرد که گویا طالبان در میدان هوایی مزار شریف، مانع سفر شهروندان امریکا به بیرون از افغانستان شده اند.

رسانه‌ها روز دوشنبه گزارش دادند که کم از کم چهار طیارۀ چارتر شده که قرار بود صدها شهروند افغانستان و امریکا را به بیرون از این کشور انتقال دهد، تا اکنون اجازۀ پرواز از میدان هوایی مزار شریف را دریافت نکرده است.

آقای بلینکن گفت که شماری از سرنشینان این طیاره‌ها فاقد اسناد و مدارک معتبر سفر بودند؛ آنچه که یک مقام هوانوردی افغانستان نیز روز گذشته به خبرگزاری اسوشتیدپرس گفته بود.

اما پیش از این، مایکل مک‌کال، ارشدترین عضو جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا گفته بود که مسافران این طیاره‌ها از سوی طالبان اجازۀ سفر نیافته و به گفتۀ وی عملاً "گروگان" گرفته شده اند.

XS
SM
MD
LG