لینک های دسترسی

Breaking News

چین:‌ امریکا باید تعزیرات اضافی بر ایران را رفع کند


مذاکرات بر احیای توافق هسته‌ای روز دو شنبه پس از پنج ماه توقف در ویانا، پایتخت اتریش، از سر گرفته شد
مذاکرات بر احیای توافق هسته‌ای روز دو شنبه پس از پنج ماه توقف در ویانا، پایتخت اتریش، از سر گرفته شد

چین روز دوشنبه ۲۹ نوامبر (هشتم قوس) از ایالات متحده خواست تا همه تعزیراتی را که در مغایرت با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران قرار دارد،‌ رفع کند.

وانگ چون، نمایندهٔ چین برای مذاکرات هسته‌ای ایران در نشست کمیسیون مشترک تاکید کرد که "دیالوگ و مذاکرات یگانه راه درست برای حل برنامهٔ هسته‌ای ایران است."

در همین حال، نمایندگی دایمی چین در ویانا در چهار تویت جداگانه از قول آقای وانگ چون ضمن حمایت از عملکرد و تلاش تهران برای احیای توافق هسته‌ای، ابراز امیدواری کرده است که "همه جناح‌ها از فرصت به وجود آمده استفاده کنند و با نشان دادن حسن نیت کامل،‌ انعطاف پذیری، احترام به منافع یکدیگر و ایجاد فضای خوب، مشکلات باقی مانده را از طریق مذاکرات خلاقانه حل کنند."

جن ساکی، سخنگوی قصر سفید، روز دوشنبه در پاسخ به سوالی گفت که جو بایدن،‌ رییس جمهور امریکا،‌ پیش از رفتن به گزینهٔ "ب" برای حل برنامه هسته‌ای ایران، دپلوماسی را بهترین گزینه می‌خواند.

خانم ساکی افزود: "بدون شک بهترین رویکرد ما در اینجا از طریق دپلوماسی تحقق میابد... بنابر این، من نمی‌خواهم جدول زمانی را برای پایان آن ارایه کنم، این همان چیزی است که ما می‌خواهیم و مصرانه به آن، ادامه می دهیم."

خانم ساکی تاکید کرد که موقف ایالات متحده در مورد برنامهٔ هسته‌ای ایران تغییر نکرده و افزود که برگشت واشنگتن و تهران به توافق برنامهٔ هسته‌ای "بهترین گزینهٔ موجود برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران" است.

سخنگوی قصر سفید گفت که رابرت مالی، مذاکره کنندهٔ ارشد ایالات متحده در ویانا، پایتخت اتریش، با شرکای اروپایی خود یکجا کار می‌کند.

این اظهارات مقام‌های امریکایی و چینی پس از آن بیان شد که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران روز دوشنبه پس از پنج ماه توقف در ویانا از سرگرفته شد.

شش دور مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای پس از‌‌ آن متوقف شد که ابراهیم رییسی،‌ برندهٔ انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام شد.

ایالات متحدهٔ امریکا اینبار نیز به صورت غیر مستقیم در مذاکرات ویانا شرکت می‌کند، اما بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان به صورت مستقیم در این مذاکرات شرکت کرده اند.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میلادی امضا شد، برخی از تعزیرات اقتصادی غرب علیه ایران لغو شد و در عوض تهران تعهد کرد تا غنی سازی یورانیم خود را که از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفته می‌شود، محدود کند.

اما این توافق پس از آن رو به پاشیدن نهاد که دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به گونهٔ یک جانبه از آن بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خویش را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد.

XS
SM
MD
LG