لینک های دسترسی

Breaking News

بازنشستگی زودهنگام ممکن است برای صحت مضر باشد


بازنشستگی زودهنگام خطر ابتلا به بیماری الزایمر یا زوال عقل را بالا می‌برد و یا دست کم موجب اختلالات دیگر شناسایی می‌شود.

براساس گزارش نشریه طبی لنست، یک مطالعه ۱۲ ساله که بر روی ۱۶۵۸ نفر انجام شده است نشان می دهد که بازنشستگی در سنین بالاتر خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد.

مطالعه دیگری نیز نشان می‌دهد که خطر از دست دادن حافظه در سالمندانی که زود بازنشسته شده‌اند - با در نظر داشت سن، جنسیت، درجه سلامتی، و شرایط مالی یکسان - دو برابر بیشتر از سالمندانی است که هنوز کار می‌‌کنند.

همچنین یک مطالعه دیگر که بر روی ۳۴۳۳ نفر انجام شده است نشان می‌دهد که حافظه کلامی در افرادی که در سن متوسط ۶۱ سالگی بازنشسته شده اند، ۳۸ درصد سریع‌تر از ایام پیش از بازنشستگی‌شان تضعیف شده است.

زوال عقل معضلی جدی است و در مقایسه بابیماری کووید۱۹ زندگی افراد بیشتر را نابود کرده است. حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا استند و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا ۳۰ سال آینده سه برابر شود. هیچ واکسینی برای این اختلال وجود ندارد و شرایط هر سال بدتر می‌شود. بیشتر افرادی که از این بیماری رنج می‌برند افراد سالمند استند.

شاید ابتلا به این اختلال یکی از بزرگترین نگرانی‌های مردم در برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی باشد؛ نه تنها به خاطر این که بیماری بدی است، بلکه به خاطر این که سال‌ها طول می‌کشد، و برای خانواده‌هاهم از نظر مراقبت و هم از نظرمالی بسیار ناگوار است.

دانشمندان هنوز علت بیماری زوال عقل را نمی‌دانند و با درمان آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

پژوهشگران اکنون ۱۲ راه مختلف را پیدا کرده‌اند که می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را به طور چشمگیری کاهش دهد.

در این گزارش آمده است که حدود ۴۰ درصد از موارد زوال عقل در سراسر جهان بر اثر ۱۲ عامل قابل تغییر، به وجود می‌آیند. یعنی با تغییر دادن آنها می‌توان از بروز بیماری جلوگیری کرد و یا آن را به تعویق انداخت.

برخی از این عوامل، کارهایی استند که اختیار آنها مستقیماً تحت کنترول خودمان است.

به گفته پژوهشگران، افرادی که می‌خواهند خطر ابتلا به زوال عقل را در خود پایین بیاورند، باید:

از مصرف بیش از حد مشروبات الکلی خودداری کنند.

خود را در معرض دود و آلودگی هوا قرار ندهند.

سکرت نکشند و از مصرف هر نوع دخانیات دیگر نیز پرهیز کنند.

وزن خود را به حد تعادل برسانند و نگذارند دچار چاقی شوند.

فعالیت فزیکی خود را افزایش دهند و ورزش کنند.

فشار خون خود را پایین نگه دارند.

اگر گوش‌هایشان کم شنوا شده، حتماً از آلهٔ شنوایی استفاده کنند. چرا که ظاهراً قدرت شنوایی در جلوگیری از زوال عقل مؤثر است.

حد اقل مکتب را به اتمام برسانند. تحصیلات و یاد‌گیری هر چه بیشتر تا قبل از ۲۰ سالگی، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد.

عوامل دیگر از جمله ضربه مغزی، افسردگی، و انزوای اجتماعی نیز سبب زوال عقل شده می‌تواند.

XS
SM
MD
LG