لینک های دسترسی

Breaking News

پیشنهاد اروپا مبنی بر وضع تعزیرات بیشتر بر ایران


بریتانیا، فرانسه و آلمان در واکنش به برنامه توسعه میزایل ایران و دخالت آن کشور در جنگ سوریه، وضع تعزیرات اقتصادی تازه اتحادیه اروپایی را بر تهران پیشنهاد کرده اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک سند محرمانه گزارش می دهد که هدف از وضع این تعزیرات، ترغیب واشنگتن به خاطر حفظ توافقنامه هسته یی با ایران است.

بر بنیاد این گزارش، این سند روز جمعه به خاطر کسب حمایت کشور های عضو اتحادیه اروپایی، به تمام این کشور ها ارسال شد.

برای وضع تعزیرات اقتصادی تازه اتحادیه اروپایی علیه ایران، باید تمام ۲۸ عضو این اتحادیه توافق نظر داشته باشند.

این طرح پیشنهادی بریتانیا، فرانسه و آلمان بخش از استراتیژی اتحادیه اروپایی برای حفظ توافقنامه هسته یی ایران با قدرت های جهان تلقی می شود چون دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا در جنوری امسال گفته بود که اگر به نگرانی های واشنگتن در قبال فعالیت های ایران در منطقه و برنامه میزایل آن کشور رسیدگی نشود، امریکا از توافقنامه هسته یی ایران خارج خواهد شد.

در سندی که رویترز به آن دست یافته آمده است که "تا چند روز آینده" فهرست از افراد و نهاد های ایرانی که قرار است تحریم شوند، تهیه خواهد شد.

یک دیپلومات گفته است که وضع تعزیرات جدید علیه ایران همچنین نمایانگر "خشم" اتحادیه اروپایی بوده چون به گفته او این اتحادیه از ۱۸ ماه به این سو در مورد برنامه میزایل و فعالیت های منطقه یی ایران با مقام های این کشور مذاکره می کند، اما هیچ پیشرفتی در این راستا بدست نیامده است.

ایران بار ها گفته که برنامه انکشاف میزایل آن کشور برای مقاصد دفاعی بوده و هرگز در مورد آن مذاکره نمی کند.

از جانب دیگر، آیت الله علی خامنه یی، رهبر ایران اخیراً گفت که کشورش در مورد حضور خود در منطقه با غرب مذاکره نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG