لینک های دسترسی

Breaking News

کدام مسایل خارجی بر نتایج انتخابات امریکا تاثیر گذار است؟


در کمتر از چهار سال تصدی ریاست جمهوری دونالد ترمپ، تعامل ایالات متحده به عنوان ابرقدرت جهان با شماری از کشورها متحول شد.

آقای ترمپ در زمان ریاست جمهوری خود معاهدات واشنگتن را با شماری از کشورها فسخ کرد و ایالات متحده را از چندین پیمان بین‌المللی و چند جانبه به دلیل اینکه به سود امریکا نیست، بیرون کرد.

کارشناسان می‌گویند که شماری از تصامیم و کارکردهای آقای ترمپ در عرصۀ بین‌المللی می‌تواند نقش مهم بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوم نومبر در ایالات متحده داشته باشد.

حضور قوای امریکایی در خارج

آقای ترمپ از زمان کارزارهای انتخاباتی سال ۲۰۱۶ همواره تعهد کرده است که "جنگ‌های بی‌انتهای" امریکا را در کشورهای خارجی پایان می‌دهد.

به تازگی، رییس جمهور ترمپ در یک پیام تویتر نوشت که باید باقیماندۀ نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان تا پایان سال روان میلادی به ایالات متحده برگردانده شوند.

شماری از نظامیان ارشد و دپلوماتان امریکایی گفته‌اند که تعیین تاریخ قطعی برای خروج قوای امریکایی از افغانستان، ممکن پیشرفت مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان را بطی کند.

جو بایدن، رقیب دموکرات آقای ترمپ گفته است که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان باید مسوولانه باشد و به گفتۀ وی باید شماری از قوای امریکایی برای مقابله با دهشت افگنان در آن کشور باقی بماند.

رییس جمهور ترمپ همچنان خواستار خروج هزاران نظامی امریکایی از آلمان شده است. برنامه ریزی و تطبیق طرح خروج این نیروها از آلمان میلیاردها دالر هزینه برداشته و چندین سال را در بر خواهد گرفت.

آقای ترمپ همچنان با اشاره به حضور بیش از ۲۸ هزار نظامی امریکایی در کوریای جنوبی گفته است که متحدان امریکا به پیمانه‌ای که امریکا با آنان مشارکت دارد، سهم‌گیری نمی‌کنند.

همه‌گیری کروناویروس

گسترش همه‌گیری کروناویروس که ایالات متحده تا کنون بیشترین بهای انسانی را به آن داده است، سبب شد که آقای ترمپ بار ملامت را به دوش سازمان جهانی صحت گذاشته و به عضویت امریکا در این سازمان پایان دهد.

کروناویروس که تا روز چهارشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) بیش از هشت میلیون و ۲۷۵ هزار نفر را در امریکا مبتلا کرده و جان بیش از ۲۲۱ هزار نفر دیگر را گرفته است، یکی از موضوعات داغ و بحث برانگیز در مناظرات انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری امریکا بوده است.

آقای ترمپ که به خاطر چگونگی رسیدگی به بحران کروناویروس زیر انتقاد شدید رقیبان دموکرات خود قرار دارد، وعده سپرده است که تا پیش از برگزاری انتخابات امریکا واکسین این ویروس در دسترس مردم امریکا قرار خواهد گرفت.

با اینحال، مهار کردن همه‌گیری کووید۱۹، تولید واکسین موثر کروناویروس و هماهنگی جهانی برای توزیع آن که ایالات متحده در آن نقش بزرگ و اساسی خواهد داشت، از مسایل مهم و تاثیرگذار در انتخابات امریکا است.

نبرد قدرت‌ها

ظهور مجدد روسیه و صعود چین به صفت قدرت‌های جهان پس از جنگ سرد، یکی از مسایل مهم دیگر سیاست خارجی در امریکا به صفت ابرقدرت جهان پنداشته می‌شود.

با آنکه ادارات استخباراتی ایالات متحده دخالت روسیه را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ امریکا تایید کرده اند و نیز روسیه به پرداخت انعام برای طالبان به خاطر کشتن نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان متهم شده است، رییس جمهور ترمپ روابط خود را با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه حفظ کرده است.

آقای بایدن گفته است که با هرگونه مداخلۀ روسیه یا کشور دیگری در امور انتخابات امریکا، به صفت رییس جمهور، قاطعانه عمل خواهد کرد.

چین نیز در ماه‌های اخیر، به ویژه پس از همه‌گیری کروناویروس در محراق انتقادات رییس جمهور ترمپ قرار گرفته است.

آقای ترمپ کروناویروس را "ویروس چینی" خطاب کرده، تعرفه‌ها را بر کالاهای چینی بلند برده و اقداماتی را برای امنیت سایبری علیه چین اتخاذ کرده است.

اما برندۀ انتخابات امریکا، چه جو بایدن باشد یا هم دونالد ترمپ، روابط واشنگتن و بیجینگ در چهار سال بی تنش‌ نخواهد بود.

توافقات و متحدان

دونالد ترمپ، در سال ۲۰۱۸ خروج امریکا را از توافق هسته‌ای میان ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت به اضافۀ آلمان اعلام کرد، اقدامی که سبب خشنودی اسراییل و عربستان، اما نارضایتی شماری دیگر از متحدان امریکا شد.

به باور آقای ترمپ، این توافق که در سال ۲۰۱۵ و در حکومت بارک اوباما، رییس جمهور پیشین امریکا امضا شد "بدترین معامله" بوده است.

افزون بر کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، حکومت آقای ترمپ بر چندین بخش مهم مالی رژیم ایران تحریم‌های فلج کنندۀ اقتصادی را وضع کرد.

اما در صورت پیروزی آقای بایدن در انتخابات که در زمان امضای توافق هسته‌ای ایران، معاون ریاست جمهوری امریکا بود، وی احتمالاً با آن متحدان امریکا وارد تعامل خواهد شد که با تصامیم آقای ترمپ بر ضد ایران مخالفت داشته اند.

در زمان ریاست جمهوری آقای ترمپ، رابطۀ ایالات متحده با اتحادیۀ اروپا و ناتو نیز فراز و فرود فراوان داشت. آقای ترمپ بر اعضای ناتو فشار آورد تا مخارج دفاعی خود را بیشتر کنند.

بر عکس، جو بایدن گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات رویکرد بیشتر آشتی‎جویانه و مسالمت‌آمیز را با متحدان دیرین ایالات متحده در پیش خواهد گرفت.

رییس جمهور ترمپ همچنان کوشید تا به جنجال برنامۀ هسته‌ای کوریای شمالی نقطۀ پایان گذاشته و میراث سیاسی بزرگی از خود برجا بگذارد، اما دیدارهای پیهم آقای ترمپ با کیم جونگ اون رهبر کوریای شماری نتایج ملموسی در پی نداشت.

با اینحال، شمار زیاد راید‌هندگان امریکایی مسایل داخلی چون همه‌گیری کروناویروس، اقتصاد، مشاغل، بیمۀ صحی، تبعیض نژادی و برخی دیگر مسایل مهم داخلی را در محراق توجه شان خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG