لینک های دسترسی

Breaking News

جی۷: شورای امنیت باید پاسخ ' قابل ملاحظه' در مقابل کوریای شمالی بدهد


وزیران خارجهٔ گروه جی-۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
وزیران خارجهٔ گروه جی-۷ یا هفت اقتصاد بزرگ جهان (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

وزیران خارجهٔ جی۷ یا هفت اقتصادی بزرگ جهان روز یک‌شنبه ۲۰ نومبر (۲۹ عقرب) از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند تا پاسخ " قابل ملاحظه‌ای" را در برابر آزمایش اخیر میزایل قارهٔ پیمای کوریای شمالی اتخاذ کند.

این تقاضا پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده از سازمان ملل متحد خواست تا نشستی را در مورد آزمایش‌ میزایل‌های کوریای شمالی برگزار کند. این نشست قرار است روز دوشنبه ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) برگزار شود.

وزیران خارجۀ جی۷ که شامل ایالات متحده، جاپان،‌کانادا،‌ آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا می‌شوند، گفته اند که "اقدامات کوریای شمالی مستلزم پاسخ متحد و قوی جامعه بین المللی است."

پیش از این،‌ انتونیو گویترش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، با نشر اعلامیه‌ای آزمایش میزایل توسط کوریای شمالی را به شدت محکوم کرد و از پیونگ یانگ خواست تا "فوراََ از انجام هرگونه اقدامات تحریک آمیز بیشتر دست بر دارد." اعلامیهٔ گوتیرش پس از آن نشر شد که ایالات متحده و سایر کشور‌ها از آزمایش میزایل توسط کوریای شمالی انتقاد کردند.

در واکنش، وزارت خارجهٔ کوریای شمالی،‌ روز دوشنبه‌ ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) گوتیرش را "دست نشاندهٔ" ایالات متحده خواند. چو سون هو، وزیر خارجهٔ کوریای شمالی، در اعلامیه‌ای که از طریق رسانۀ دولتی آن کشور نشر شد، گفته است که در این اواخر، منشی عمومی سازمان ملل متحد را یک عضو قصر سفید و یا وزارت خارجهٔ امریکا می‌پندارد.

وزیر خارجهٔ کوریای شمالی در این اعلامیه پیشرفت در عرصهٔ تسلیحات هسته‌ای و تولید سلاح را برای "دفاع خودی" حق کشورش خوانده است.

آقای هو در این اعلامیه مدعی شده است که منشی عمومی سازمان ملل متحد نگرش "بسیار ناپسند" را روی دست گرفته است که برخلاف منشور سازمان ملل متحد است، منشوری که بر "حفظ بی طرفی... و عدالت در همه مسایل" تاکید دارد.

پیونگ یانگ روز جمعه یک میزایل بالستیک قاره پیما را آزمایش کرد که قادر است به ایالات متحده برسد. این آزمایش لحظاتی پس از آن انجام شد که کوریای شمالی به ایالات متحده هشدار داد که در برابر تقویت حضور امنیتی امریکا در منطقه‌ "واکنش‌های شدیدتر نظامی" را روی دست خواهد گرفت.

در اعلامیهٔ وزیران خارجهٔ جی۷ آمده است که آزمایش میزایل بالستیک کوریای شمالی یک ''عمل بی‌پروا'' و تخطی دیگر از قطعنامهٔ ملل متحد بود.

در این اعلامیه آمده است که کوریای شمالی در سال ۲۰۲۲ میلادی میزایل‌های بالستیک را به طور بی سابقه‌ و غیر قانونی آزمایش کرده است و تاکید شده است که این کشور "نمی تواند و هرگز نخواهد توانست وضعیت یک کشور سلاح هسته‌ای را داشته باشد."

XS
SM
MD
LG