لینک های دسترسی

Breaking News

سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیون دالری روی تولید برق خورشیدی در افغانستان


ریاست جمهوری افغانستان از امضای قرارداد چهار پروژۀ مشارکت عامه و خصوصی برای تولید برق آفتابی خبر داده است.

بر بنیاد اعلامیۀ ریاست جمهوری افغانستان، این قراردادها عصر روز چهارشنبه ۲۳ سپتمبر (دوم میزان) میان شرکت برشنا و سه شرکت خصوصی در حضور رییس جمهور غنی در ارگ امضا شده است.

عطاالله نصیب، رییس واحد تسهیل سرمایه‌گذاری گفته است که این چهار قرارداد از جمله بزرگترین قراردادهای شرکت برق افغانستان است: "در آن ۱۶۰ میلیون دالر سرمایه‌گذاری شده و در حدود ۱۱۰ میگاوات برق در شبکه ظرفیت‌های تولیدی ما در مدت ۱۸ تا ۲۷ ماه، اضافه می‌گردد".

وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برشنا به صدای امریکا گفت که از جملۀ ۱۶۰ میلیون دالر بودجه این پروژه‌ها، ۵۰ میلیون دالر آن را ادارۀ انکشافی ایالات متحده به شرکت‌های سرمایه‌گذار همکاری می‌کند و متباقی را شرکت‌ها خود سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

او افزود: "تا ۲۰ سال را (شرکت) برشنا از آنها برق می‌خرد و پس از آن، این شرکت‌ها دستگاه‌های شان را به گونۀ فعال به شرکت برق تسلیم می‌کنند".

به گفتۀ وی، با تطبیق این پروژه‌ها ۴۰ میگاوات انرژی آفتابی در ولایت بلخ، ۲۰ میگاوات انرژی برق آفتابی شناور بر روی آب بند نغلوی کابل، ۲۵ میگاوات برق بادی و ۲۵ میگاوات برق آفتابی در ولایت هرات تولید خواهد شد.

راس ویلسن شارژدافیر سفارت ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان گفته است که قراردادهای انرژی تجدیدپذیر امضا شده، بخشی از تلاش‌های کشورش برای رشد اقتصادی افغانستان است.

آقای ویلسن تاکید کرده است: "هیچ کسی به قوت منافع مشترک دو کشور و ارزش‌هایی که ما را به یکدیگر پیوند داده است، شک نکند و ایالات متحدۀ امریکا به ادامه همکاری خود به جمهوری اسلامی افغانستان و مردم این کشور در راستای دستیابی به صلح و امنیت، رفاه اقتصادی و بهره‌مند شدن از فرصت‌ها و حقوق شان، ادامه می‌دهد.

حدود دو ماه پیش نیز شرکت برشنا از امضای تفاهمنامه‌ای با یک شرکت امارات متحدۀ عرب خبر داد که با عملی‌شدن آن بیش از ۳۰۰۰ میگاوات برق تولید خواهد شد.

وزارت انرژی و آب افغانستان گفته است که ظرفیت سرمایه‌گذاری حدود دو میلیارد دالر در بخش انرژی پاک در افغانستان وجود دارد.

افغانستان در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ میگاوات برق نیاز دارد که ۷۰ درصد آن را از ازبیکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ایران وارد می‌کند و متباقی در داخل این کشور تولید می‌شود.

XS
SM
MD
LG