لینک های دسترسی

Breaking News

ایران: ویدیوی ضرب و شتم مهاجرین افغان جعلی است 


ایران می‌گوید که ویدیو‌های نشر شده مبنی بر آزار و اذیت مهاجرین افغان در ایران، "غیر واقعی یا قدیمی" است.

سفارت ایران در کابل با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در پی تحقیقات "مشخص گردید که با نهایت تاسف عواملی در داخل افغانستان با هدف تخریب روابط و ایجاد تنش‌های مقطعی در مناسبات دو کشور اقدام به پخش این ویدیوها که یکی مربوط به کشوری بجز ایران و دیگری مربوط به پنج سال پیش می‌باشد، نموده‌اند".

در یکی از ویدیوها فردی از یک هنگر بزرگ فلم گرفته و می‌گوید که اینجا اردوگاه کرمان است که در آن هزاران نفر، بدون نان و آب نگهداری می‌شود و "حکومت ایران ظلم سخت" را آغاز کرده است.

این شخص ادعا می‌کند که حکومت ایران نه این مهاجرین را آزاد و نه هم رد مرز می‌کند.

در یک ویدیوی دیگر که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده است، گروهی از مهاجرین افغان را نشان می‌دهد که گویا در ایران از سوی یک شخص نامعلوم لت و کوب می‌شوند.

پس از نشر این ویدیوها، وزارت خارجهٔ افغانستان خواهان تحقیقات در این مورد شد.

این وزارت دو روز پیش با نشر اعلامیه‌ای گفت که ویدیویی را مبنی بر آزار و اذیت عده‌ای از شهروندان افغان که در رسانه‌های اجتماعی نشر شده است، دریافت کرده و در مورد "صحت و سقم آن تحقیقات خویش را آغاز کرده است".

وزارت خارجهٔ افغانستان گفته است که برخورد نادرست با شهروندان افغانستان در هیچ کشوری از جهان قابل پذیرش نیست.

اما مقامات ایرانی هدف از نشر این ویدیوها را "ایجاد جنگ روانی و بازی‌های تبلیغاتی" عنوان کرده اند.

حوادث قبلی

در اوایل ماه جوزا، حکومت افغانستان گفت که ۴۶ نفر از کارجویان افغان که می‌خواستند به تاریخ ۱۳ ثور وارد ایران شوند، توسط نیروهای ایرانی به دریا پرتاب شدند که از آن میان ۱۲ نفر جان باخته، ‌۱۷ تن ناپدید شدند و ۱۷ نفر دیگر نجات یافتند.

اما مقامات ایرانی گفتند که چنین حادثهٔ اتفاق نافتاده است.

چند هفته پس از آن حادثه، یک موتر حامل مهاجران افغان در شهر یزد ایران هدف گلوله‌باری نظامیان ایرانی قرار گرفت و حریق شد. در آن رویداد سه افغان جان باخت و چهار تن دیگر مجروح شدند.

این حادثه سبب کارزار گسترده در صفحات اجتماعی تحت نام "کمی آب بده که سوختم" شد.

مقامات ایرانی مسوولیت آن حادثه را پذیرفته و تعهد کردند که عاملان این واقعه از سوی نهادهای عدلی و قضایی ایران مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

این در حالی است که در گذشته نیز ویدیوهای از شکنجه و ضرب و شتم مهاجرین افغان از سوی نیروهای ایرانی در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است.

XS
SM
MD
LG