لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های امنیتی ایران به پارلمان آن کشور احضار شدند


مقام‌های ایرانی از کشته شدن طراح حملات اخیر در آن کشور خبر داده اند
مقام‌های ایرانی از کشته شدن طراح حملات اخیر در آن کشور خبر داده اند

قانونگذاران ایران، روز یکشنبه وزرای امنیت، داخله و هم معاون رئیس سپاه پاسداران آن کشور را به پارلمان فراخوانده بودند تا در مورد بزرگترین رخنۀ امنیتی در بیش از دو دهۀ اخیر در ایران گزارش دهند.

اسدالله عباسی، یکتن از قانونگذاران ایران گفت" وزیران باید توضیح دهند که چگونه دهشت افگنان توانستند به پایتخت برسند و دو هدف حساس را نشانه گیرند."

آقای عباسی گفت که حملات دوگانۀ تهران - که در آن ۱۲ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر زخمی شد - پس از دهۀ هشتاد میلادی که در آن قانونگذاران ایرانی کشته شدند، بی سابقه بود.

در سال ۱۹۸۱ میلادی، یک بم توسط یک گروه مخالف ایرانی در تهران جاسازی شده بود که جان ۲۷ عضو پارلمان را گرفت و ده ها تن دیگر از مقام های آن کشور را مجروح ساخت.

اما در حملات روز چهارشنبه بر پارلمان آن کشور، هیچ عضو آن نهاد کشته نشد و حمله کنندگان فقط نتوانستند وارد ساختمان اصلی پارلمان گردند.

قانونگذاران گفتند که وزیر امنیت به آنان اطمینان داده است که "تمام عناصر گروه داعش" در داخل ایران " از بین برده شده اند."

شبکۀ دولتی ایران به نقل از وزیر امنیت آن کشور گزارش می دهد که فرماندۀ آن گروه دهشت افگن در مناطق سرحدی مستقر بوده اما پس از حملات، ایران را ترک کرده بود.

محمود علوی گفته است "در همکاری با شبکه های استخباراتی که در همسویی با ایران قرار دارند، فرماندۀ آن گروه روز شنبه هزینۀ جنایات خود را پرداخت و توسط نیرو های امنیتی ایران، دوستان ما و سایر شبکه های استخباراتی کشته شده است."

آقای علوی به شبکۀ خبری رسمی ایران گفت "خانۀ امنی که در کرمانشاه داشتند، شناسایی و تحت حمله قرار گرفت و تعدادی از اعضای آن گروه بازداشت شدند و تجهیزات و وسایل انفجاری و واسکت های انتحاری از نزد آنان ضبط شد."

وزیر امنیت ایران شنبه شب گفت که ۴۳ مظنون بازداشت شده و عملیات شناسایی و تخریب "شبکه های دهشت افگنی" جریان دارد. اما روز یکشنبه رئیس محکمۀ ولایت غربی کردستان ایران از بازداشت افراد بیشتری خبر داد.

شبکۀ خبری فارس به نقل از علی اکبر گروسی گزارش داده است که " شش نفر در ارتباط به حملۀ دهشت افگنانۀ روز چهارشنبه در تهران شناسایی و بازداشت شده اند."

مقام‌های ایرانی گفته اند که پنج مرد مسلح و بمگذاران، اعضای ایرانی گروه داعش بودند که در پایگاه آن گروه در عراق و سوریه جنگیده بودند.

ایران کشور عمدتاً شیعه نشین است و یکی از قدرت های رهبری کنندۀ جنگ علیه جنگجویان سنی مذهب درعراق ، سوریه و یمن تلقی می گردد.

XS
SM
MD
LG