لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش کرزی به اظهارات وزیر طالبان که وی را 'مجرم بزرگ' خوانده است


حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان اظهارات اخیر سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان را کم اهمیت جلوه داده و این مقام طالبان را به وحدت ملی و اتفاق ترغیب کرده است.

محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان روز سه شنبه در مراسمی در ولایت بلخ، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی و فضل هادی مسلمیار، رییس پیشین مجلس سنای افغانستان را "مجرمین بزرگی" خواند که به گفتۀ وی عفو شده و از آنان محافظت می‌شود.

حامد کرزی روز چهارشنبه ۱۷ نومبر (۲۶ عقرب) در یک پیام تویتر نوشته است که اظهارات این مقام طالبان را "قابل تبصره" نمی‌داند. آقای کرزی در ادامه نوشته است: "اما برای وی [محمد خالد حنفی] توصیه می‌کنم که وحدت ملی، اتحاد و اتفاق، مایۀ عزت و راه ایجاد یک نظام با ثبات ملی در کشور عزیز مان است."

این نخستین باری است که یک مقام طالبان رییس جمهور پیشین افغانستان، داکتر عبدالله عبدالله و فضل هادی مسلمیار را با چنین اوصافی یاد می‌کند؛ سه مقام پیشین افغانستان که پس از فروپاشی حکومت پیشین در کابل مانده، کماکان به فعالیت‌های سیاسی ادامه داده و هر از گاهی تصاویری از دیدارهای شان را با برخی مقام‌های خارجی در فیسبوک نشر می‌کنند.

با آنکه رهبران طالبان گفته اند که فرمان عفو عمومی کارمندان، نظامیان و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان صادر شده است، شماری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر گزارش داده اند که در شماری از ولایت‌های افغانستان، کارمندان و نظامیان حکومت پیشین آزار و اذیت، شکنجه و حتا کشته شده اند.

چندی پیش ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع کابینۀ طالبان به جنگجویان این گروه هشدار داد که با مردم بدرفتاری نکنند. او در یک پیام صوتی گفته بود که فرمان عفو عمومی است به گفتۀ وی "هیچ کسی حق ندارد که این تعهد را زیر پا کرده و بر خلاف این فرمان انتقام شخصی خود را بگیرد."

با اینحال، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان با اشاره به جایدادها و سرمایه‌گذاری های مقام‌های حکومت پیشین افغانستان در داخل و خارج از آن کشور، از حساب و کتاب با آنان نیز صحبت کرد.

آقای حنفی گفت: " گفت: "کارنامۀ آنان را بخوانید که ببینید که این سرمایه‌های بزرگ را از کجا کردند؟ با آنان حساب می‌شود. الله با آنان حساب می‌کند و انشاالله مجاهدین با آنان حساب می‌کند."

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست سال روان وارد کابل شدند و چند روز بعد کابینۀ سرپرست خود را اعلام کردند، اما تا کنون هیچ کشوری آنان را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG