لینک های دسترسی

Breaking News

دانش: برای کاهش تلفات خبرنگاران بر تروریستان فشار وارد شود


محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان از همکاران بین المللی این کشور می‌خواهد که برای کاهش حملات گروه‌های تروریستی به خبرنگاران افغان، به این گروه‌ها و حامیان آنان فشار آورند.

آقای دانش که در برنامه تجلیل از روز بین المللی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران سخنرانی می‌کرد، گفت که در دولت افغانستان، هیچ فرد و نهادی خواستار محدویت و یا اعمال خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها نیست.

اما آقای دانش، با اشاره به حملات تروریستی به خبرنگاران گفت "جامعه بین المللی هم در کمک به حکومت و رسانه‌ها در اتخاذ تدابیر امنیتی و هم به فشار آوردن به مخالفان مسلح و حامیان آنان برای رعایت حقوق خبرنگاران می‌توانند تدابیر و اقدامات جدی‌تر را انجام دهند".

بربنیاد آمار کمیته مصؤونیت خبرنگاران در سال ۲۰۱۷ میلادی ۲۰خبرنگار و در ده ماه نخست سال ۲۰۱۸ نیز ۱۴خبرنگار کشته شدند.

نجیب شریفی، مسؤول این کمیته گفت که در سال جاری میلادی، ۱۲خبرنگار از سوی طالبان و داعش کشته شده اند.

آقای شریفی با اشاره به تخریب آنتن‌های رسانه‌ها و ساختمان تلویزیون ملی از سوی طالبان در جریان جنگ غزنی، گفت "گروه طالبان و داعش مستقیم با رسانه ها در حال جنگ است و مستقیم تهدیدهای خود را متوجه رسانه‌ها می سازند".

او از حکومت افغانستان و جامعه جهانی خواست تا در گفتگوهای صلح موضوع مصؤونیت خبرنگاران و حفظ ارزش‌های آزادی بیان را در نظر گیرند.

همچنان کمیته مصؤونیت افغانستان، رهنمودی را در مورد مصؤونیت خبرنگاران ساخته که به گفته آقای شریفی، به مسؤولان رسانه‌ها تشریح خواهد شد.

اما به گفته مسؤولان، بخشی از تلفات خبرنگاران به بی‌توجهی مالکان رسانه‌ها برمی‌گردد.

آقای دانش گفت که در جریان پوشش زنده رویدادهای تروریستی، وسایل ایمنی از سوی مالکان رسانه‌ها در دسترس خبرنگاران قرار داده نمی‌شود و در برخی موارد، مصؤونیت شغلی و حقوق خبرنگاران رعایت نمی‌شود و یا هم نقض می‌گردد.

هم‌زمان با این، دفتر ملکی ناتو در افغانستان نیز در توییتی ضمن ستایش از کارکرد خبرنگاران افغان، نوشته که برای صلح و امنیت دوامدار در این کشور، فعالیت رسانه‌های آزاد و فعال ضروری است.

روز بین المللی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران مصادف با دوم نوامبر است؛ اما کمیته مصؤونیت خبرنگاران از این روز، پنجشنبه (یک نوامبر) تجلیل کرد.

در افغانستان در حالی از این روز تجلیل شد که این کشور در میان خطرناک‌ترین مکان‌ها برای خبرنگاران است و به گفته مسؤولان نهادهای حمایت از رسانه‌ها، کمتر قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی شده است.

XS
SM
MD
LG