لینک های دسترسی

Breaking News

نشست مسکو درباره افغانستان؛ لاوروف خواستار کمک به افغانستان شد


نشست مسکو با حضور نمایندگان طالبان و ده کشور دیگر روز چهارشنبه ۲۰اکتوبر (۲۸ میزان) در مسکو برگزارشد که طی آن روسیه خواستار کمک‌های بین المللی برای افغانستان شد.

در این نشست افزون بر روسیه، پاکستان، چین، ایران، هند، کشورهای آسیای میانه و طالبان اشتراک کرده بودند اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا دیروز گفت که کشورش به دلیل موضوعات لوژستیکی نمی‌تواند در این نشست حضور یابد.

وزیر خارجه روسیه در آغاز این نشست سخنرانی کرد و گفت از عدم حضور مقامات امریکایی در این "نشست بین المللی" متاسف است.

آقای لاوروف از "تلاش" طالبان برای ثبات اوضاع در افغانستان استقبال کرد اما گفت که راه حل دراز مدت در تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر "که از منافع همه گروه‌های قومی و سیاسی نمایندگی کند" می‌باشد.

وزیر امور خارجه روسیه قبل از نشست به خبرنگاران گفت: "ما متقاعد شده ایم که زمان بسیج منابع جامعه بین المللی برای ارایه حمایت موثر مالی و بشردوستانه از جمله جلوگیری از بحران انسانی و کاهش جریان مهاجرت فرا رسیده است."

آقای لاوروف همچنین ابراز نگرانی کرد که افغانستان هنوز باثبات نیست و گروه‌های تروریستی متعددی مثل داعش حملات مرگباری را انجام می‌دهند و مواد مخدر هنوز مشکل‌ساز است.

او گفت طالبان باید به تعهد خود مبنی بر استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه پایبند باشند.

مقام‌های روسی در مورد تسلط طالبان بر کابل به طور محتاطانه ابراز خوش بینی کرده اند، اما در عین حال، مسکو ابراز نگرانی کرده است که تندروان احتمالاً از طریق افغانستان به کشور‌های آسیای مرکزی، جاییکه روسیه پایگاه‌های نظامی دارد، سرازیر شوند .

آقای لاوروف گفت: "ما تلاش های آنان [طالبان] را برای تثبیت وضعیت نظامی و سیاسی و بازگشایی نهادهای دولتی قابل ملاحظه می‌دانیم."

او افزود که مسکو از همکاری مقامات افغان برای اطمینان از تامین امنیت روس‌ها در افغانستان و کار سفارت خود راضی است.

نشست امروزی بر وضعیت سیاسی و نظامی افغانستان، تشکیل دولت همه شمول و تلاش بین المللی برای اجتناب از بحران انسانی در این کشور متمرکز بود.

در همین حال ضمیر کابلوف نمایندهٔ ویژهٔ رییس جمهور روسیه گفت که اگر طالبان می‌خواهند توسط دولت‌های جهان به رسمیت شناخته شوند باید "انتظارات" بین المللی در زمینه حقوق بشر را برآورده کنند.

آقای کابلوف در جریان این نشست گفت که زمانی این گروه به رسمیت شناخته خواهد شد که "انتظارات جامعه بین المللی در زمینه حقوق بشر و مشارکت آنها را برآورده کنند".

او به خبرنگاران گفت که نمایندگان طالبان تعهد کرده اند که "در زمینه بهبود حکومتداری و بهبود حقوق بشر کار می کنند." کابلوف گفت: "خواهیم دید."

ضمیر کابلوف همچنین از جامعه بین المللی خواست تا "جانبداری" را رها کرده و برای کمک به مردم افغانستان متحد شوند.

او گفت: "همه از دولت جدید در افغانستان خوششان نمی آید، اما با تنبیه دولت، ما تمام مردم را مجازات می کنیم."

در همین حال عبدالسلام حنفی، معاون رییس‌الوزرای طالبان نیز در راس یک هیات دراین نشست اشتراک کرده بود و در سخنرانی خود در این نشست مدعی شد که "صلح و ثبات به افغانستان برگشته است و حاکمیت ملی دوباره اعاده شده است".

آقای حنفی قبل از آغاز نشست در مسکو گفت که رهبری جدید افغانستان "از قبل فراگیر" بوده و حدود ۵۰۰ هزار کارمند اداره سابق با ما کار می‌کنند.

او افزود "ما به کمک نظامی خارجی نیاز نداریم، ما برای حمایت از صلح در افغانستان، ما نیاز به بازسازی و اسکان مجدد داریم."

XS
SM
MD
LG