لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ناتو از باخت "جنگ تبلیغاتی" در برابر روسیه و داعش


افزون بر حملات سایبر، فضای آزاد شبکه‌های اجتماعی زمینۀ جلب و جذب را برای تندروان مهیا کرده است.
افزون بر حملات سایبر، فضای آزاد شبکه‌های اجتماعی زمینۀ جلب و جذب را برای تندروان مهیا کرده است.

فرماندهان سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو گفته اند که غرب باید برای مبارزه و مقابله با جنگ تبلیغاتی که از سوی مخالفان راه اندازی شده است، تلاش‌های خود را بیشتر سازد.آنان هشدار داده اند که کشورهایی مانند روسیه با بهره برداری از آزادی مطبوعات در کشورهای غربی، معلومات نادرست را نشر می‌کنند.

اصطلاح "جنگ افزار مختلط" همواره برای تشریح تاکتیک‌هایی به کار رفته است که روسیه هنگام اشغال کریمیه در سال ۲۰۱۴ به کار برد، زمانیکه مردان تا دندان مسلح به پایگاه های نظامی اوکراین در منطقه یورش بردند.

مسکو در آغاز انکار کرد و گفت که مهاجمان مسلح، نظامیان روس نبوده اند، اما چند هفته بعد باز هم واحدهای مسلح ناشناختۀ مشابه در مناطق شرقی اوکراین دیده شدند. جنگ میان شورشیان تحت حمایت روسیه و قوای نظامی اوکراین هنوز هم ادامه دارد.

پترو پروشینکو رئیس جمهور اوکراین هفتۀ گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که "جنگ افزار مختلط" به پیمانۀ گسترده بر ضد دنیای غرب به کار بسته شده است.

پروشینکو گفت "فشار سیاسی، شایعه پراگنی آشکار، دخالت در روند انتخابات، فشار اقتصادی، خرابکاری پنهانی و عملیات نظامی، حملات سایبری، سوء استفاده از تدابیر دیپلوماتیک، همه روش‌های عصری و دوستانۀ جنگ اعلام ناشده است."

در همین حال، ینیز سارتس رئیس بخش ارتباطات استراتیژیک ناتو گفته است که غرب "چشم پتکان" بازی می‌کند. او گفت "تکنالوژی از ما است. توان بازاریابی در کشورهای ما است، هنوز هم از سوی بازیگران مختلف چون روسیه، داعش و چین کنار رانده می‌شویم."

مقام‌های ناتو گفته اند که روسیه با استفاده از فضای رسانه های آزاد در غرب، به نشر معلومات غلط در مورد جنگ سوریه می‌پردازد. آنان گفته اند که غرب نیز باید بیاموزد که چگونه با این اقدام مقابله کنند.

پیش از این مقام‌های امریکایی و ملل متحد نیز ابراز نگرانی کرده بودند که برعلاوۀ قدرت‌های ضد غربی، دهشت افگنان چون داعش و سایر گروه های تندرو با استفاده از شبکه های آزاد اجتماعی و رسانه های آزاد در غرب به نشر تبلیغات غلط و جلب و جذب می پردازند.

مقام‌های دفاعی ایالات متحده فضای سایبری را جبهۀ دیگری بر ضد تندروان خوانده اند که نیازمند مقابلۀ جدی می باشد.

XS
SM
MD
LG