لینک های دسترسی

Breaking News

تدروس: با تطبیق دوز تقویتی واکسین نمی‌توان همه‌‎گیری را مهار کرد


رییس سازمان جهانی صحت هشدار داده است که شتاب‌زدگی کشورهای ثروتمند به تطبیق دوزهای اضافی و تقویتی واکسین کووید۱۹ راه حل برای مهار کردن این همه‌گیری نیست و تنها نابرابری دسترسی به واکسین را بیشتر می‌کند.

تدروس ادهانوم گیبریسوس روز چهارشنبه ۲۲ دسمبر (اول جدی) تاکید کرد که باید فراهم آوری واکسین به مردم آسیب‌پذیر و فقیر اولویت باشد، نه تطبیق اضافی واکسین به کسانیکه از قبل واکسین شده اند. او گفت که هیچ کشوری با تطبیق دوزهای تقویتی واکسین نمی‌تواند خود را از چنگ این همه‌گیری برهاند.

سازمان جهانی صحت استدلال کرده است که عدم دسترسی به واکسین و گردش کروناویروس در شماری از کشورها، به ویژه کشورهای فقیر، سبب شده است که گونه‌های خطرناک این ویروس به وجود آمده و شایع شود.

آقای تدروس به خبرنگاران گفت: "برنامه‌های سرتاسر تطبیق دوز تقویتی [واکسین کووید۱۹] به جای اینکه به همه‌گیری نقطۀ پایان بگذارد، با فراهم کردن فرصت برای شیوع و جهش ویروس، به احتمال زیاد سبب تداوم همه‌گیری می‌شود."

چند ماه پیش رییس سازمان جهانی صحت گفت تا زمانیکه ۴۰ درصد جمعیت تمام کشورها دوز نخست واکسین کووید۱۹ را نگرفته اند، تطبیق دوزهای تقویتی بیهوده است.

آمار سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که ۶۷ درصد جمعیت کشورهای دارای سطح درآمد بلند کم از کم یک دوز واکسین کووید۱۹ را دریافت کرده اند، حالانکه تنها ۱۰ درصد جمعیت کشورهای دارای درآمد کم موفق به دریافت آن شده اند.

آقای تدروس با اشاره به نابرابری دسترسی به واکسین میان کشورهای ثروتمند و فقیر گفت: "بسیار دشوار است که پی برده شود که چگونه با گذشت یکسال از تطبیق نخستین واکسین [کووید۱۹] هنوز هم از هر چهار کارمند صحی در افریقا سه نفر آن واکسین نشده اند."

گسترش اومیکرون در ۱۰۶ کشور

گسترش سریع اومیکرون، نوع جدید جهش یافتۀ کروناویروس که چند هفته پیش برای بار نخست در افریقای جنوبی تثبیت شد، امیدها برای پایان جنگ با همه‌گیری کووید۱۹ را کم و بی‌رنگ ساخته است.

بر اساس آمار سازمان جهانی صحت، اکنون اومیکرون در ۱۰۶ کشور جهان گسترش یافته است. با آنکه گمان‌هایی در مورد مقاومت اومیکرون در برابر واکسین‌های موجود کووید۱۹ وجود دارد، آقای تدروس گفت: "واکسین‌هایی را که در اختیار داریم در برابر گونه‌های دلتا و اومیکرون [کروناویروس] موثر است."

رییس سازمان جهانی صحت گفت که به خاطر باید داشت که بیشتر کسانیکه در اثر ابتلا به کروناویروس بستری شده و می‌میرند، "افرادی اند که واکسین نشده اند، نه آنانیکه دوز تقویتی نگرفته اند."

سازمان جهانی صحت گفته است که تا کنون ۱۲۰ کشور جهان برنامه‌های تطبیق سرتاسری دوز تقویتی واکسین کووید۱۹ را آغاز کرده اند، اما به گفتۀ مقام‌های این ادارۀ ملل متحد، یکی از این کشورها هم از جمع ممالک فقیر و دارای سطح درآمد پایین نیست.

XS
SM
MD
LG