لینک های دسترسی

Breaking News

پنتاگون: نشانۀ از آمادگی سوریه برای استعمال سلاح کیمیایی وجود ندارد


مقامات پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده می گویند نشانۀ وجود ندارد که نظامیان سوریه برای حملۀ سلاح کیمیایی آمادگی می گیرند.

با وجود عدم آمادگی نظامیان سوریه برای استعمال سلاح کیمیایی در آینده، مقامات پنتاگون گفته اند که واشنگتن و متحدین آن در مورد احتمال استفاده از سلاح کیمیایی توسط حکومت سوریه "هوشیار" باقی خواهد ماند.

دانا وایت، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، به خبرنگاران گفته است که بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه، "باید بداند که جهان استعمال سلاح های کیمیایی را تحت هیچ شرایط تحمل نخواهد کرد."

اظهارات مقامات نظامی ایالات متحده در این مورد پس از آن بیان شد که هفتۀ گذشته امریکا، بریتانیا و فرانسه، مجموعاً ۱۰۵ میزایل کروز را پس از آن بر سوریه پرتاب کردند که به گفتۀ مقامات واشنگتن، حامیان حکومت سوریه در منطقۀ دوما، از سلاح کیمیایی استفاده کردند.

خط سرخ روسیه در سوریه

در همین حال، سرگی لافروف، وزیر خارجۀ روسیه، روز جمعه در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی آن کشور موسوم به RIA ادعا کرد که مسکو قبل از حملات میزایل های کروز بر سوریه، به ایالات متحده و متحدین آن کشور گفته بود که کدام ساحات سوریه به مثابۀ "خط سرخ" تلقی می شود در صورت عبور از "خط سرخ" واشنگتن و متحدین آن انتظار اقدام تلافی جویانه را داشته باشند.

آقای لافروف گفته است که "نتایج نشان می دهد که آنان {ایالات متحده و متحدین آن} از خطوط سرخ عبور نکرده اند."

وزیر خارجۀ روسیه همچنین گفته است او متقاعد شده است که دونالد ترمپ و ولادیمیر پوتین، رهبران امریکا و روسیه اجازۀ نخواهند داد تا منازعۀ مسلحانه میان دو کشور رخ بدهد.

ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه جمعه شب گذشته به وقت واشنگتن دی سی ۱۰۵ میزایل کروز را بالای دمشق، پایتخت سوریه، و شهر حمص آن کشور پرتاب کردند تا به گفتۀ مقامات این سه کشور، از حملات بیشتر سلاح های کیمیایی توسط رژیم سوریه در آینده جلوگری شود.

روسیه که حامی نزدیک بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه است، ادعا کرده است که سیستم دفاعی سوریه اکثر میزایل های کروز سه کشور را قبل از رسیدن به هدف، از بین برده است، ادعای که تا حال از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

یک روز پس از این حمله، نیکی هیلی، نمایندۀ ایالات متحده در ملل متحد، در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که حملات جمعه شب بر سوریه جنبۀ "انتقام جویی و یا نمایش قدرت" نداشت، بلکه صرف به خاطر صورت گرفت تا از حملات بیشتر سلاح های کیمیایی توسط بشارالاسد، رئیس جمهور سوریه، در آینده جلوگیری شود.

این دیپلومات ارشد ایالات متحده تاکید کرد که امریکا و متحدین آن شش بار در شورای امنیت تلاش کردند تا از طریق دیپلوماسی "از شر سلاح های کیمیایی" رژیم بشارالاسد خلاص شوند، اما روسیه هر بار فیصله نامه های شورای امنیت را ویتو کرد.

مسکو و دمشق ادعای ایالات متحده و متحدین اروپایی را آنرا رد کرده اند که قوای حامی رئیس جمهور سوریه به تاریخ هفتم اپریل ۲۰۱۸ در منطقۀ دوما، از سلاح کیمیایی استفاده کردند که در نتیجۀ آن حد اقل ۴۰ نفر به شمول زنان و کودکان، کشته و ده ها غیر نظامی دیگر، بیمار شدند.

XS
SM
MD
LG