لینک های دسترسی

Breaking News

٢٠١٧ وخیم ترین سال برای سکتور صحت در افغانستان بود - گزارش


Afghanistan
Afghanistan

سازمان غیرحکومتی 'حفاظت از صحت در ساحات جنگی' با نشر پنجیمن گزارش سالانه اش در مورد تاثیرات جنگ بر تاسیسات و خدمات صحی در جهان، افغانستان را در صدر فهرست کشورهای قرار داده است که در طول ٢٠١٧، در آن بیشترین حملات بر شفاخانه ها و کارمندان صحی صورت گرفته بود.

در گزارش این سازمان آمده است که در سال ٢٠١٧، حد اقل ٦١ حمله بر تاسیسات و کارمندان سکتور صحت در افغانستان صورت گرفته که در نتیجۀ آن ٦٩ مرکز صحی مسدود شده بود.

در این گزارش، عاملین عمدۀ این حملات، گروۀ طالبان، تندروان گروۀ دولت اسلامی یا داعش و نیروهای امنیتی افغان خوانده شده اند و همچنان آمده است که تعداد از حملات دیگر توسط گروه های مسلح ناشناس انجام یافته بود.

در گزارش سازمان 'حفاظت از صحت در ساحآت جنگی' همچنان آمده است که این حملات حداقل در ٢٢ ولایت افغانستان صورت گرفته بود که ولایت ننگرهار شاهد بیشترین آن یعنی ٢٢ حمله بود.

این گزارش می افزاید که در سال گذشته حداقل ١٦ کارمند صحی اختظاف، نُه کارمند از سوی نیروهای دولتی یا تندروان طالب بازداشت و ١٥ کارمند صحی دیگر مورد تهدید قرار گرفته بودند.

بین ماه های جنوری و آگست ٢٠١٧، ١٦۴ مرکز صحی بدلیل ناامنی مؤقتاً و ۴٥ مرکز دیگر بگونۀ دوامدار مسدود بود که در نتیجه سه میلیون نفر از دسترسی به خدمات صحی باز مانده بودند.

در گزارش آمده است که در نتیجۀ حملات، حداقل ٣٣ مرکز صحی خساره مند شده بود. حداقل ٥٩ کارمند صحی، بیماران و یاهم افراد ملکی نزدیک به تاسیسات صحی کشته و نزدیک به صد نفر دیگر زخمی شده بودند.

در این گزارش از واقعۀ تهاجم گروۀ داعش بر شفاخانۀ سردار محمد داود خان، منحیث وخیم ترین حملۀ سال ۲۰۱۷ بر یک مرکز صحی یاد آوری شده است.

در حمله بر شفاخانۀ سردار محمد داود خان که به تاریخ هشتم ماۀ مارچ ۲۰۱۷ صورت گرفت، حداقل ٥٠ نفر کشته و ٩٠ تن دیگر مجروح شدند.

XS
SM
MD
LG