لینک های دسترسی

Breaking News

تداوم حملات حوثی‌های یمن بر عربستان


مرکز توزیع محصولات نفتی شرکت آرامکو در جده
مرکز توزیع محصولات نفتی شرکت آرامکو در جده

ایتلاف به رهبری عربستان سعودی روز جمعه ۲۵ مارچ (پنجم حمل) تایید کرد که یک مرکز توزیع محصولات نفتی شرکت آرامکو در جده هدف حمله حوثی‌های یمن قرار گرفته که در نتیجهٔ آن دو مخزن این تاسیسات آتش گرفت.

در بیانیه‌ای ایتلاف که در تلویزیون دولتی عربستان نشر شد، آمده است که آتش سوزی کنترول شده و این حمله "هیچ تلفاتی نداشته است."

خبرگزاری دولتی عربستان (SPA) گفته است که وزارت انرژی عربستان این "حملات خرابکارانه" را به شدت محکوم کرده و تاکید کرده است که مسوولیت هر گونه تاخیر در عرضه جهانی نفت ناشی از چنین حملات را برعهده نخواهد گرفت.

وزارت انرژی عربستان، ایران را به تداوم تسلیح حوثی‌ها با میزایل‌های بالستیک و درون‌های پیشرفته متهم کرده و گفته است که این حملات "به ظرفیت تولید شاهی [عربستان] و توانایی این کشور برای انجام تعهداتش در قبال بازارهای جهانی تاثیر می‌گذارد"،ادعای که ایران آن را همواره رد کرده است.

پیش از این تلویزیون دولتی عربستان روز جمعه اعلام کرده بود که ایتلاف تحت رهبری عربستان یک میزایل بالستیک حوثی‌ها را منهدم و نه درون حوثی‌های مورد حمایت حکومت ایران را که جنوب، شرق و مرکز این کشور را هدف قرار داده بودند، سرنگون کرده است.

وزارت خارجه امریکا حمله حوثی‌ها به عربستان را محکوم کرد

جلینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا، روز جمعه در یک کنفرانس خبری حملهٔ حوثی‌ها به عربستان سعودی را محکوم کرده و گفت که "حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی غیرقابل قبول است. "

او گفت:"این حملات علاوه بر زیرساخت‌های این کشور، مکاتب و مساجد را هدف قرارداده ‌ و علاوه بر به تهدید جان غیرنظامیان سعودی، جان امریکایی‌های را که در آن کشور زندگی می کنند نیز به مخاطره انداخته است. "

سخنگوی وزارت خارجه امریکا با تاکید بر تداوم مساعی حکومت بایدن به تقویت توان دفاعی عربستان گفت که "این کشور در تلاش است تا راه‌حلی پایدار برای پایان دادن به درگیری یمن بیابد."

پس از آنکه شورشیان حوثی یمن در سال ۲۰۱۴ میلادی، صنعا، پایتخت یمن، را به تصرف خود آوردند، شهر بندری عدن به پایگاه اصلی حکومت یمن تبدیل شده است، حکومتی که از سوی جامعهٔ بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

ایتلافی به رهبری عربستان سعودی از ماه مارچ ۲۰۱۵ میلادی به این سو، از حکومت مخلوع عبدربه منصور هادی، بر ضد شورشیان حوثی حمایت کرده است

بر اساس معلومات ملل متحد، در جنگ یمن کم و بیش۳۷۷ هزار نفر کشته شده است و اکثر مردم این کشور با کمبود نیازمندی‌های اولیه از جمله غذا،‌ خدمات صحی و آب آشامیدنی مواجه است.

علاوه بر آن، میلیون‌ها شهروند یمنی در جریان جنگ این کشور از خانه‌های‌شان بی‌جا شده اند و ملل متحد گفته است که این کشور جنگ زده با بدترین بحران بشری دست و پنجه نرم می‌کند.

XS
SM
MD
LG