لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجهٔ طالبان: با امریکا هیچ مشکلی نداریم 


امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان گفته است که آن گروه با تمام کشورها روابط خوب می‌خواهد و با ایالات متحده نیز هیچ مشکلی ندارد.

گروه طالبان در حدود ۲۰ سال در مقابل ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده و حکومت به حمایت امریکا در افغانستان جنگید.

این مقام طالبان در مصاحبه‌ با خبرگزاری اسوشیتدپرس از ایالات متحده و سایر کشورها خواست تا در حدود ۱۰ میلیارد دالر دارایی افغانستان را که در بانک‌های آنان راکد است،‌ رها کنند؛ دارایی‌هایی که پس از تسلط طالبان منجمد شد.

ماه گذشته، تامس وست، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده برای افغانستان در پاسخ به تقاضای طالبان برای رهایی دارای‌های راکد شدهٔ افغانستان گفت که امریکا از قبل به طالبان واضح ساخته بود که اگر از طریق قوت نظامی قدرت را به دست بگیرند، کمک‌های غیر بشری مهم به این کشور قطع خواهد شد.

آقای وست در تویتر نوشت: "مشروعیت و حمایت باید با عمل برای رسیدگی به تروریزم، ایجاد یک حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق اقلیت‌ها، زنان و دختران، به شمول دسترسی مساوی به آموزش و کار کسب شود."

امیر خان متقی گفت: "تعزیرات بر افغانستان هیچ سودی نخواهد داشت. بی ثبات‌سازی افغانستان و داشتن یک حکومت ضعیف به نفع هیچ کسی نیست."

او همچنان گفته است که حاکمان جدید افغانستان به اصول آموزش و کار به زنان و دختران متعهد اند و برای کمک با میلیون‌ها افغانی که شدیداً به کمک نیاز دارند، خواهان "رحم و شفقت" جهان اند.

آموزش و کار زنان

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مکاتب به روی دانش آموزان پسر باز شد، اما در اکثر ولایت‌ها دختران صنف ششم به بالا از رفتن به مکتب محروم شده اند و به اکثر کارمندان زن ادارات ملکی گفته شده است که در خانه باقی بمانند؛ اقدامی که واکنش‌های گستردۀ بین‌المللی را در پی‌داشت.

با وجود آنکه این مقام طالبان گفت که گروه طالبان تغییر کرده و در تعامل با مردم افغانستان و جهان پیشرفت داشته است، این گروه در چهار ولایت نشر صدای زنان و موسیقی را منع کرد.

کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغانستان امروز گفت که طالبان در تخار، بلخ، جوزجان و غور، بر فعالیت نشراتی رسانه‌ها محدودیت وضع کرده و به مسوولان این رسانه‌ها گفته اند که از نشر صدای زنان و موسیقی خودداری کنند.

با آنهم، وزیر خارجهٔ طالبان ادعا کرد که حد اقل در ۱۰ ولایت دختران در لیسه‌ها مصروف فراگیری آموزش اند، مکاتب و پوهنتون‌های خصوصی بدون ممانعت فعالیت دارند و همه کارمندان زن در سکتور صحت به وظایف شان برگشته اند.

انتقام‌جویی

با وجود نشر گزارش‌های متعدد از سوی سازمان‌های معتبر جهان مبنی بر اقدامات انتقام‌جویانۀ طالبان در برابر کارمندان و نیروهای امنیتی پیشین افغانستان، آقای متقی ادعا کرد که این گروه به عفو عمومی پابند بوده و هیچ زمانی هیچ مخالف خود را هدف قرار نداده است.

دیدبان حقوق‌بشر به تاریخ ۳۰ نومبر (نهم قوس) گفت که طالبان تنها در چهار ولایت بیش از ۱۰۰ تن از منسوبین نیروهای امنیتی و دفاعی و امنیت ملی پیشین افغانستان را یا کشته اند و یا هم ناپدید کرده اند.

سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در ادعای متقابل گفت که حکومت پیشین افغانستان، پس از آن که در جریان تهاجم به رهبری امریکا قدرت را به دست گرفت، صدها جنگجوی این گروه را در حملات انتقام‌جویانه کشتند و هزاران نفر دیگر آنان را متواری کردند.

او همچنان ادعا کرد که دلیل فرار هزاران افغان،‌ هراس از طالبان نه بلکه ترس از فقر و آرزوی داشتن زندگی بهتر بوده است.

با آنهم، این مقام طالبان گفت که این گروه در ماه‌های نخست پس از گرفتن قدرت اشتباهاتی را مرتکب شده است و برای اصلاح آن کار خواهد کرد، اما در مورد این "اشتباهات" معلومات ارایه نکرد.

رشد القاعده

جنرال کینت مک‌کنزی، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده هفتهٔ گذشته گفت که پس از خروج نیروهای بین المللی از افغانستان، القاعده در این کشور رشد کرده است.

با وجود آن که این مقام امریکایی گفت که این رشد اندک بوده است، اما افزود که جنگجویان برای پیوستن با القاعده همه روزه از خارج وارد افغانستان می‌شوند.

امیر خان متقی این را "اتهامات بی اساس" خواند و گفت که گروه طالبان بر تعهد شان برای مبارزه با تروریزم و پناه ندادن به این گروه‌ها عمل کرده است. او افزود که اگر آقای مک‌کنزی شواهد و مدارکی در این خصوص دارد، آنرا ارایه کند.

حملات داعش

پس از تسلط طالبان در ماه اگست بر افغانستان، گروه داعش-خراسان یک بار دیگر حملاتش را در این کشور افزایش داده و در مدت سه ماه گذشته صدها غیرنظامی را کشته و زخمی کرده است.

با اینحال آقای متقی ادعا کرد که حکومت طالبان در مبارزه بر ضد گروه داعش دست بالا دارد.

او افزود که در این جنگ گروه طالبان را در وضعیتی نمی‌بیند که با امریکا همکاری کند، اما افزود که امیدوار است امریکا با دیدن شواهد، پالیسی‌اش را به تدریج در مورد افغانستان تغییر دهد.

XS
SM
MD
LG