لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ تعرفه فولاد و المونیم بر ترکیه را دو برابر ساخت


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، روز جمعه در یک پیام تویتر خود نوشت که تعرفه بر فولاد و المونیم ترکیه را دو برابر افزایش داده است.

آقای ترمپ در این پیام خود نگاشته است که "همین لحظه در حالیکه ارزش لیره، واحد پولی ترکیه، در برابر دالر پرقدرت ما به سرعت تقلیل میابد، تعرفه بر فولاد و المونیم [صادراتی] ترکیه [به امریکا را] دو برابر افزایش دادم. حال تعرفه بر المونیم ۲۰ در صد و تعرفه بر فولاد ۵۰ در صد خواهد بود. روابط ما در حال حاضر با ترکیه خوب نیست."

رئیس جمهور ترمپ تعرفه های گمرکی بر فولاد و المونیم ترکیه را دو روز پس از آن افزایش داد که یک هیات دیپلوماتیک ترکی به واشنگتن آمد تا روابط پرتنش میان دو کشور را بهبود ببخشد.

ارزش لیرۀ ترکیه روز دوشنبه پس از آن در پائین ترین سطح در مقایسه با یک دهۀ گذشته رسید که ادارۀ رئیس جمهور ترمپ گفت که دسترسی ترکیه به مارکیت های ایالات متحده را که از معافیت مالیاتی برخوردار بود، پایان می دهد.

پس از پیام روز جمعۀ آقای ترمپ مبنی بر افزایش تعرفه های گمرکی بر فولاد و المونیم ترکیه، ارزش لیرۀ ترکیه کاهش بیشتری یافت.

روابط ترکیه و ایالات متحده هفتۀ گذشته پس از آن پرتنش تر شد که رئیس جمهور ترمپ بر دو وزیر کابینۀ ترکیه تعزیرات وضع کرد و دلیل این تعزیرات، توقیف اندرو برانسن، یک کشیش امریکا، در ترکیه می باشد.

در حال حاضر، آقای برانسن در حبس خانگی قرار دارد و قرار است به اتهام دست داشتن در فعالیت های "دهشت افگنی" محاکمه شود. قصر سفید اتهامات علیه این کیشش را رد کرده؛ آنرا اتهامات بی ساس خوانده و انقره را به اسارت گیری متهم کرده است.

واکنش انقره

در واکنش به افزایش تعرفه های گمرکی فولاد و المونیم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز جمعه گفت که کشورش با "جنگ اقتصادی" مواجه است و از شهروندان ترکی خواست تا از طریق تبادلۀ اسعار خارجی که نزد خود دارند، از لیرۀ ترکی حمایت کنند.

آقای اردوغان خطاب به مردم کشورش گفت "اگر دالر، یورو و یا طلا در زیر بالشت های تان دارید، به بانک ها بروید و آنرا با لیره تبادله کنید. این مبارزۀ ملی است."

رئیس جمهور ترکیه به تمسخر دالر امریکایی را "مالر" نامید و تاکید کرد که دالر امریکایی در مسیر راه کشورش قرار نخواهد گرفت. آقای اردوغان همچنین تاکید کرد که ترکیه از "تهدید ها" ترس ندارد و گزینه های همکاری با سایر کشور مانند ایران، روسیه، چین و کشور های اروپایی وجود دارد.

ترکیه در برابر اقدام اخیر دونالد ترمپ به اقدام بالمثل تهدید کرده است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00

XS
SM
MD
LG