لینک های دسترسی

Breaking News

کوریای شمالی در صدر آجندای سفر ترمپ به آسیا قرار دارد


دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده، به تاریخ سوم ماه نوامبر، به منظور یک سفر ۱۲ روزه، عازم جاپان، کوریای جنوبی، چین، ویتنام، و فلیپین میگردد.

آقای ترمپ در اولین سفرش به حیث رئیس جمهور ایالات متحده به آسیا در نظر دارد حمایت این پنج کشور را در قسمت فشار آوردن بر رژیم کیم جونگ اوون، رهبر کوریای شمالی، به دست بیاورد.

ادارۀ رئیس جمهور ترمپ در ماه های اخیر تلاش کرده است تا رهبران کوریای شمالی را ترغیب کند تا برنامه سلاح هسته ای و میزایل بالستیک آن کشور را متوقف کند.

ممانعت کوریای شمالی از انکشاف میزائیل های هسته ای که قابلیت رسیدن به قلمروایالات متحده را دارا باشد، از اولویت های امنیت ملی رئیس جمهور ترمپ میباشد.

جان دیلوری،تحلیلگر امور کوریای شمالی در پوهنتون یونسی، به این باور است که اگر رئیس جمهور ترمپ آنچه در مورد کوریای شمالی بیان داشته، عملی نکند، "شخصیت" رئیس جمهور امریکا، لطمه خواهد دید.

آقای دیلوری افزود" وی {ترمپ} توقعاتی زیادی را ایجاد کرده که با کوریای شمالی چگونه معامله خواهد کرد. اگر او این همه را انجام ندهد، شخصیت اش را شدیداً مورد تهدید قرارداده ، او را ضعیف و کم اهمیت جلوه خواهد داد."

ادارۀ رئیس جمهور ترمپ در سازمان ملل متحد با روسیه و چین کار کرد تا تعزیرات شدیدتر اقتصادی را بر کوریای شمالی تصویب کند، تعزیراتی که تجارت کوریای شمالی را ۹۰ فیصد و واردات نفت آن کشور را تا ۳۰ فیصد کاهش خواهد داد.

در عین زمان رئیس جمهور ترمپ محدودیت های یکجانبه رانیز بر کوریای شمالی وضع کرده است.

با آنهم جاپان و کوریای جنوبی، متحدین نظامی ایالات متحده، در مورد تاکید رئیس جمهور ترمپ روی استفادۀ احتمالی از قوۀ نظامی و اظهارات ترمپ در مورد "آتش و خشم" و نابودی کامل کوریای شمالی در صورت تحریکات، دیدگاه متفاوت دارند .

در این سفر، رئیس جمهور ترمپ با شینزو آبه، صدراعظم جاپان، نیز ملاقات خواهد کرد.

دیوید ستراوب، تحلیگر مسایل کوریای شمالی در انستیتیوت سیجونگ، یکی از بحث های رهبران امریکا و جاپان خواهد بود.

آقای ستراوبگفت" رئیس جمهور ترمپ و صدراعظم جاپان روی یک سلسله مسایل به شمول مشکل کوریای شمالی با هم اتفاق نظر دارند."

اما با وجود حمایت قاطع شنزو آبه از پالیسی دونالد ترمپ برای آوردن بیشترین فشار بر کوریای شمالی، مقامات در توکیو خاموشانه نمایان ساخته اند که تهدید استفاده از قوا یک تکتیک دیپلوماسی است تا از کوریای شمالی و چین، امیتاز به دست بیاید.

انتظار میرود مون جی ان، رئیس جمهور کوریای جنوبی، نیز هنگام ملاقات با رئیس جمهور ترمپ بر اتحاد دیرینه و قوی آن کشور با ایالات تاکید ورزد.

اما رهبر حزب لیبرال و مخالف حکومت کوریای جنوبی با استفادۀ هر نوع قوۀ نظامی در شبۀ جزیرۀ کوریا که میتواند آن منطقه را به یک جنگ بکشاند، مخالفت نموده است.

جان دیلوری، تحلیلگر امور کوریای شمالی در پوهنتون یونسی، در مورد می گوید که " فکر میکنم سفر ترمپ یک فرصتی است تا دریابد که کوریای جنوبی چگونه به این مساله نگاه میکند. کوریای جنوبی از مدتی به این سو،تحت تهدید حملۀ اتمی قرار داشته است. اما وانمود می کند که همه چیز تا حال خوب است."

ترمپ تلاش های قبلی مون را برای آوردن کوریای شمالی به میز مذاکرات غیرمؤثر و غیر کارا خوانده است.

XS
SM
MD
LG