لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: برای برکناری رهبران نظامی میانمار به اقدام بین المللی نیاز است


یک بازرس سازمان ملل متحد رژیم نظامی میانمار را به جنایات احتمالی علیه بشریت متهم کرده و خواستار اقدامات هماهنگ شده‌ٔ بین المللی برای منزوی و برطرف کردن این رژیم شده است.

این گزارش توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل در حال بررسی است.

تامس اندروز، بازرس ویژهٔ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور وضعیت حقوق بشر در میانمار می‌گوید از زمانی كه اردوی میانمار قدرت را از دولت منتخب در اول فبروری به دست گرفته است، نیروهای امنیتی کم از کم ۷۰ نفر را كشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر را خودسرانه بازداشت كرده اند.

آقای اندروز می‌گوید شواهد ویدیویی مبنی بر ضرب و شتم بیرحمانهٔ معترضان، تخریب املاک، غارت مغازه ها و گلوله‌باری بی‌هدف به سوی خانه های مردم توسط نیروهای امنیتی وجود دارد. او می‌گوید که حکومت نظامی به طور سیستماتیک حفاظت قضایی، آزادی بیان و آزادی اجتماعات را از بین برده است.

بازرس ویژهٔ شورای حقوق بشر می‌گوید که رهبري كنوني این رژیم در محکمه بين المللي عدالت با اتهامات نسل كشي روبرو است. اردوی میانمار به نقض حقوق بشر در ایالت راخین علیه اقلیت روهینگیایی عمدتاً مسلمان متهم شده است.

تامس اندروز می گوید که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می دهد این اقدامات ظالمانه یک سلسله‌ای از وقایع منزوی نبوده بلکه بخشی از یک کارزار هماهنگ‌شده و منظم است. او از کشورهای دیگر می‌خواهد تا برای جلوگیری از این قساوت‌ها، اقدامی هماهنگ و قوی انجام دهند.

آقای اندروز افزود:"جریان عایدات غیرقانونی را به خزانه حکومت نظامی متوقف کنید. این می‌تواند هم‌اکنون اتفاق بیافتد. تحریم های چند جانبه باید علیه رهبران ارشد حکومت نظامی و منابع اصلی درآمد آنها از جمله شرکت های تحت کنترول نظامی و شرکت نفت و گاز میانمار اعمال شود."

این در حالی است که چان آی، سکرتر دایمی وزارت خارجهٔ میانمار می‌گوید که اردو نمی‌خواست انتقال دموکراتیک نوپا در میانمار را متوقف کند، اما به گفته او تقلب در انتخابات ماه نومبر سال گذشته سبب شد تا اردو مداخله کند.

کمیسیون انتخابات میانمار وجود هر گونه تقلب را در انتخابات نومبر سال گذشته رد کرده است.

او می‌گوید که مقامات در برخورد با اعتراضات خشونت‌آمیز نهایت خویشتنداری از خود نشان داده اند. آقای آی افزود که دولت وی متعهد است که روند دموکراتیک را مطابق با قانون اساسی کشور احیا و حفظ کند.

اردوی میانمار در اول ماه فبروری با این ادعا که پیروزی لیگ ملی برای دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی در انتخابات اخیر آن کشور تقلب آمیز بوده است، کودتای نظامی را راه انداخت و شمار زیادی از رهبران ملکی به شمول خانم سوچی را بازداشت کرد.

XS
SM
MD
LG