لینک های دسترسی

Breaking News

حدود ده زندانی گوانتانامو به بیرون از امریکا منتقل می شود


زندان نظامی گوانتانامو در سال ۲۰۰۲ پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده، باز شد.
زندان نظامی گوانتانامو در سال ۲۰۰۲ پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده، باز شد.

مقام‌های نظامی ایالات متحدۀ امریکا از طرح انتقال حدود ده زندانی گوانتانامو به کشورهای دیگر، کانگرس امریکا را با خبر ساخته اند.

مقام‌های امریکایی که نخواسته اند نام شان فاش شود به منابع خبری گفته اند که کم از کم دو کشور خارجی به پذیرش این زندانیان توافق کرده اند، اما از کشورهای خارجی نام نبرده اند.

طارق شهروند ۳۷ سالۀ یمنی نیز در میان کسانی است که باید منتقل شود. او از سال ۲۰۰۷ به اینسو اعتصاب غذایی کرده است و از آن زمان تا کنون همه روزه جبراً به وی غذا خورانده می شود. اکنون این جوان یمنی ۳۳ کیلوگرام، یعنی نصف وزن اصلی اش، وزن دارد.

زندان گوانتانامو در پی حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر ایالات متحده، در سال ۲۰۰۲ در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بش باز شد که زمانی ۸۰۰ زندانی-عمدتاً مظنونان حملات ۱۱ سپتمبر- در آن نگهداری می شد.

طارق یکی از ۹۱ زندانی است که از آن زمان تا کنون در محبس گوانتانامو نگهداری می شوند. به شمول طارق، حدود ۳۷ تن این زندانیان باید به کشور سوم منتقل شوند.

روند تدریجی انتقال زندانیان از محبس نظامی گوانتانامو به کشورهای دیگر تا چند روز آینده آغاز شده و برای چندین هفته ادامه خواهد داشت.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفت که به انسداد زندان گوانتامامو مصمم است زیرا به گفتۀ وی این زندان امنیت ملی امریکا را تقویت نکرده بلکه آن را تحت شعاع قرار داده است.

آقای اوباما ادامۀ فعالیت این زندان را غیر مثمر خوانده و آن را به مثابۀ ابزاری به سود شایعه پراگنی دهشت افگنان خواند. او گفت که این زندان روابط ایالات متحده را با متحدان آن صدمه زده است.

زندان گوانتانامو به عنوان نمادی از سوء استفادۀ حقوق بشری هم در داخل و هم در خارج از ایالات متحده مورد انتقاد شدید قرار دارد.

با اینحال کانگرس ایالات متحدۀ امریکا به ویژه اکثر قانونگذاران جمهوریخواه از سال ۲۰۱۱ تا کنون سد راه انتقال زندانیان و انسداد زندان گوانتانامو شده است.

XS
SM
MD
LG