لینک های دسترسی

Breaking News

آیا کشورهای سرمایه‌دار نخست واکسین دریافت می‌کنند؟


سرمایه‌‌گذاری ایالات متحده در شرکت‌های واکسین‌سازی باعث ایجاد این هراس شده است که ممکن شهروندان کشورهای سرمایه‌دار پیشتر از دیگران به واکسین درسترسی پیدا کنند.

در تازه ترین مورد، ایالات متحده برای دستیابی به ۳۰۰ میلیون واکسین آزمایشی کووید۱۹ شرکت استرازینیکا انگلندی،‌ سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دالر را تعهد کرد.

در مرحله آزمایشی اول و دوم،‌ این واکسین بر ۱۰۰ داوطلب تطبیق شد که بین سنین ۱۸ تا ۵۵ قرار داشتند. قرار است نتیجه این آزمایش به زودی به دست آید.

در مرحله سوم، این واکسین بر ۳۰ هزار نفر در ایالات متحده تطبیق خواهد شد.

شرکت دواسازی استرازینیکا گفته است که ظرفیت تولید یک میلیارد واکسین را حفظ کرده و روند توزیع واکسین‌ها در ماه سپتمر آغاز خواهد شد.

با آنهم، تا حال واضح نیست که آیا این واکسین می‌تواند از مصاب شدن افراد به کووید۱۹ جلوگیری کند یا نه.

ایالات متحده پیش از این در شرکت سنوفی فرانسه و شرکت‌های جانسن ایند جانسن و مودیرنا امریکایی نیز سرمایه‌گذری کرده است.

حکومت‌ها، شرکت‌های دواسازی و پژوهشگران درسرتاسر جهان روی تقریباً ۱۰۰ برنامه مصروف کار اند تا به واکسین کووید۱۹ دست یابند.

متخصصین می‌گویند که دست‌یابی به واکسین مصوون و موثر که بتواند از این بیماری جلوگیری کند، ۱۲ تا ۱۸ ماه طول خواهد کشید.

شرکت دواسازی انوویو مستقر در امریکا به روز چهارشنبه گفت که واکسین آزمایشی این شرکت در موش‌ها و خوک‌ها سبب تولید انتی بادی و واکنش سیستم معافیتی بدن شده است.

پیش از این، شرکت مودیرنا گفته بود که واکسین آزمایشی این شرکت، سبب تولید انتی بادی در گروه کوچکی از داوطلبان شده است.

کروناویروس در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین، منشا گرفت و تا کنون در ۱۸۷ کشور و قلمرو جهان به همه‌گیری مرگبار صحی مبدل شده است.

بر اساس آماری که پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده ارایه کرده است، تا صبح جمعه ۲۲ می (دوم جوزا) مرگ و میر ناشی از این بیماری در جهان به بیش از ۳۳۳ هزار نفر و مبتلایان آن به بیش از پنج میلیون نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG