لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت از اسراییل؛ اختلاف نظر میان قانونگذاران امریکایی


برای دهه ها، اصل سیاست خارجی ایالات متحده حمایت سیاسی بی دریغ امریکا از اسراییل بوده است. اما همزمان با بروز درگیری‌های اخیر درزی در این حمایت بوجود آمده است.

پس از درگیری‌‌های پسین بین تندروان حماس و نیروهای اسراییلی که شدیدترین درگیری پس از سال ۲۰۱۴ خوانده شده است، برخی از قانون گذاران دموکرات ایالات متحده از حملات اسراییل بر نوار غزه انتقاد کرده اند، درحالیکه جمهوری خواهان به گونه ثابت و یک‌پارچه از اسراییل حمایت می‌کند.

درگیری‌ها میان نمازگذاران فلسطینی‌ و نیروهای اسراییلی پنج روز پیش در مسجد الاقصی آغاز شد که در آن بیش از ۳۰۰ فلسطینی‌ زخمی شدند.

به دنبال آن، گروه حماس اسراییل را مورد حملات راکتی قرار داد و اسراییل نیز نوار غزه را که حماس کنترول آنرا در دست دارد، هدف حملات هوایی قرار داد.

بر اساس معلومات وزارت صحت غزه، درگیری‌های اخیر سبب کشته شدن حد اقل ۱۰۳ فلسطینی،‌ به شمول ۲۷ کودک و ۱۱ زن و کشته شدن حد اقل شش اسراییلی شده است.

قصر سفر می‌‌گوید که برای توقف این درگیری‌ها، مقامات امریکایی طی روزهای گذشته با رهبران اسراییلی، فلسطینی و منطقه بیش از ۲۵ بار تماس گرفته اند. ایالات متحده جهت تلاش برای تامین آتش‌بس نمایندهٔ را به اسراییل اعزام کرده است.

جوبایدن رییس جمهور ایالات متحده در صحبت با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل ابراز امیدواری کرده است که این جنگ هرچه زودتر پایان یابد.

آقای بایدن گفت: "انتظار و امید من این است كه این [درگیری] هر چه زودتر ختم شود. اسراییل علیه هزاران راکت که در قلمروشان پرتاب می‌شود، حق دفاع از خود را دارد."

آقای بایدن از انتقاد از اقدامات اسراییل امتناع ورزیده، اما قصر سفید می‌گوید که او در گفتگو با نتنیاهو گفته است که بیت المقدس باید محل صلح و هم زیستی باشد.

در حالیکه دموکرات‌های سطح رهبری هر دو مجلس کانگرس ایالات متحده از اسراییل قاطعانه حمایت می‌کنند بعضی دموکرات‌های سطوح پایین عملکرد اسراییل را به باد انتقاد گرفته اند.

سناتور رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنای کانگرس در تویتر خود نوشته است: "حملات راکتی حماس تروریزم است و هیچ کشوری نباید تحمل این نوع تهدیدها را علیه خود داشته باشد. این اقدامات گستاخانه امنیت اسراییل و فلسطینی‌ها را تهدید می‌کند."

اما مارک پوکان، قانونگذار دیگر امریکایی در تویتر خود چنین نوشته است:"ما نمی توانیم راکت‌های شلیک شده توسط حماس را محکوم کنیم و خشونت پولیس اسراییل از جمله اخراج غیرقانونی، حملات خشونت‌آمیز علیه معترضین و قتل کودکان فلسطینی را نادیده بگیریم...کمک های ایالات متحده نباید بودجه این خشونت‌ها را تامین کند. "

قانونگذاران دیگر چون الكساندريا اوكاسيو كورتز، به همراه دو نفر از همكاران دموكرات خود، راشیده طلیب و الهان عمر بر حملات اسراییل انگشت انتقاد گرفته اند.

کورتز هفتهٔ گذشته در تویتی نوشت: "ما با ساکنان فلسطینی [منطقه] شیخ جراح در بیت المقدس شرقی در همبستگی ایستاده‌ ایم. نیروهای اسراییلی خانواده‌ها را در ماه رمضان از خانه‌هایشان بیرون می‌کنند و برآنان خشونت روا می‌دارند."

جیمز زاگبی، رییس انستیتیوی امریکایی‌های عرب، به واشنگتن پست گفت: "در ۴۰ سال که روی این موضوعات کار می‌کنم، هرگز چنین حمایتی از حقوق فلسطینیان و به چالش کشیدن وضعیت را ندیده ام."

جمال بومن، نمایندهٔ دیگر حزب دموکرات درکانگرس ایالات متحده در حالیکه راکت پراگنی‌های حماس را محکوم کرد در بیانیه‌ای گفت: "بیرون راندن خشونت آمیز خانواده ها از خانه هایشان كه از چندین نسل در آنجا زندگی كرده اند، عمل صلح‌آمیز نیست. نمایش قدرت قوی در هنگام نماز عمل صلح‌آمیز نیست. تخریب اماکن مقدس اقدامی صلح‌آمیز نیست. حملات راکتی حماس عمل صلح‌آمیز نیست. حملات هوایی دولت اسراییل عمل صلح‌آمیز نیست."

اما جمهوری خواهان پشتیبانی قاطع خود از اسراییل را حفظ کرده اند. دونالد ترمپ رییس جمهور پیشین ایالات متحده که سفارت ایالات متحده در اسراییل را از تل ابیب به بیت المقدس منتقل کرد و در به رسمیت شناختن اسراییل توسط چندین کشور عربی کمک کرد، عملکرد بایدن را در قبال درگیری اسراییل و حماس به انتقاد گرفته است.

آقای ترمپ گفته است: "ضعف و عدم حمایت بایدن از اسراییل منجر به حملات جدیدی به متحدان‌ما می شود."

این در حالی است که سایر کشور ها از جمله بریتانیا از حماس و اسراییل خواسته اند که از تشدد و ادامۀ تنش دست بردارند. ترکیه نیز از کشورهای اسلامی خواسته است تا در خصوص جنگ اسراییل-غزه موضع متحد اختیار کنند.

اسراییل در سال ۱۹۶۷ پس از شش روز جنگ شرق بیت‌المقدس را اشغال کرد و سپس آن را به قلمرو اسراییل ملحق کرد، اقدامی که شمار زیاد کشورهای جهان با آن مخالف اند.

XS
SM
MD
LG