لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا درگیر جنگ دایمی در افغانستان نیست – پنتاگون


در حالی که جنگ امریکا بر ضد طالبان و القاعده در افغانستان وارد ۱۷مین سال می شود و نگرانی ها از ناپایانی آن مطرح می گردد، وزیر دفاع و لوی درستیز امریکا گفته اند که این جنگ برای همیشه ادامه نخواهد داشت.

جیم متیس، وزیر دفاع امریکا، سه شنبه گفت "آیا تا پنجسال دیگر ما در افغانستان نیروهای نظامی خواهیم داشت؟ من نمی توانم به آن پاسخ بدهم. ما باید منتظر بمانیم و اوضاع را مشاهده کنیم، بخاطری که این امر به شرایط وابسته است."

مقام های امریکایی اما زمان مشخصی برای خروج تمام نظامیان این کشور از افغانستان ارائه نمی کنند.

جوزف دنفورد، لوی درستیز اردوی امریکا، هم گفته است که "ما در جنوب آسیا منافع دایمی داریم، منافع دپلوماتیک و امنیتی. ما برای نفوذ ما در منطقه حضور خواهیم داشت."

در اوج جنگ در سالهای ۲۰۱۰-۲۰۱۲، بیشتر از یکصد هزار نظامی امریکایی در افغانستان مستقر بود. حالا شمار این نظامیان به حدود پانزده هزار نفر کاهش یافته است. همزمان با کاهش نیروهای امریکایی شمار و توانمندی های نیروهای اردو و پولیس ملی افغانستان افزایش یافته است.

به گفته لوی درستیز اردوی امریکا، حضور نظامی امریکا در افغانستان متحول خواهد بود "من توقع ندارم که شمار فعلی نیروی های را که در افغانستان داریم نمایانگر تعهد دومدارد و بزرگ نظامی ما باشد."

رئیس جمهور دونالد ترمپ که پیش از راه یافتن به قصر سفید منتقد سرسخت ادامهء جنگ امریکا در افغانستان بود، حالا استراتیژی جنگی اشرا وابسته به اوضاع در منطقه عنوان کرده است. رئیس جمهور ترمپ بارها گفته است که مخالف اعلان جدول زمانی ماموریت های نظامی است.

در حالی که مقام های نظامی امریکا از دایمی نبودن جنگ خبر داده اند، دپلومات های امریکایی از تلاش برای جستجو راه حل سیاسی برای پایان جنگ در افغانستان حرف می زنند. به باور مقام های امریکایی، بهترین گزینه برای ختم جنگ در افغانستان، تفاهم سیاسی میان طرف های درگیر است.

مانع اساسی برای رسیدن به این منظور اما چگونگی مذاکرات صلح با طالبان خوانده می شود – گروهی که گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان را رد می کند و بر خروج فوری و کامل نظامیان خارجی تاکید می ورزد.

XS
SM
MD
LG