لینک های دسترسی

Breaking News

چرا تماس میان ترمپ و غنی صورت نگرفته است؟


تا حال معلوم نیست که آیا حکومت افغانستان برای برقراری تماس تیلفونی آقای غنی با آقای ترمپ تلاش کرده اند یا خیر
تا حال معلوم نیست که آیا حکومت افغانستان برای برقراری تماس تیلفونی آقای غنی با آقای ترمپ تلاش کرده اند یا خیر

با گذشت حدود سه هفت از پیروزی دونالد ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، رهبران ده ها کشور جهان به شمول هند و پاکستان با رئیس جمهور منتخب امریکا، تماس تیلفونی بر قرار کردند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی، تائید کرد که تا حال تماس تیلفونی میان رهبران دو کشور بر قرار نشده، اما واضح نکرد که آیا حکومت افغانستان در این راستا حد اقل تلاش کرده است یا خیر؟

عبدالقیوم سجادی، عضو کمیتۀ روابط بین المللی ولسی جرگۀ افغانستان، در مصاحبه ای با وب سایت دری صدای امریکا گفت که عدم تماس میان رهبران دو کشور، حد اقل دو دلیل عمده دارد.

آقای سجادی گفت"نخست اینکه متاسفانه دستگاه دیپلوماسی و سیاست خارجی افغانستان مثل سایر کشور های فعال نیست و بیشتر واکنشی برخورد می کند. لهذا در لابی سیاسی و تعاملات دیپلوماتیک ضعیف است و این موضوع از دیر وقت به این سو، روی سیاست خارجی افغانستان سایه افگنده و هنوز هم ادامه دارد."

دلیل دوم به باور این عضو ولسی جرگۀ افغانستان، رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان هنوز سیاست واضح در قبال پالیسی های رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ندارند.

وی افزود"بیشتر تعاملات آنان {رهبران حکومت وحدت ملی} بیشتر با آقای اوباما بود و پس از آنهم پیش بین این نبودند که یک چرخش در سیاست خارجی امریکا و یا کار گذاران سیاست خارجی امریکا به وجود بیاید."

محسن میلانی، استاد روابط بین المللی در پوهنتون فلوریدای جنوبی، نیز در مصاحبه ای با ویب سایت دری صدای امریکا گفت که تماس مستقیم میان رهبران دو کشور قبل از مراسم تحلیف آقای ترمپ از جهات مختلف، مهم می باشد، زیرا "افغانستان یکی از متحدین مهم امریکا است".

آقای میلانی به این باور است که مصروفیت آقای ترمپ و تیم انتقال وی می تواند یکی از دلایلی باشد که تا حال تماس تیلفوتی میان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده و رئیس جمهور افغانستان صورت نگیرد.

متحدین نزدیک

رئیس جمهور منتخب امریکا در جریان مبازرات انتخاباتی اش به ندرت از افغانستان نام برد، اما شماری از تحلیلگران سیاسی به این باوراند که ادامۀ همکاری میان دو کشور به نفع واشنگتن و کابل است.

در حال حاضر، بیش از هشت هزار نظامیان امریکایی در افغانستان مستقر اند و کمک های نظامی و غیر نظامی ایالات متحده هنوز هم برای افغانستان ادامه دارد.

ایالات متحده در دو کنفرانس بین المللی که در ماه های جولای و اکتوبر به ترتیب در وارسا و بروکسل برگزار گردید، میلیارد ها دالر را برای افغانستان تا سال ۲۰۲۰ تعهد کرد.

در کنفرانس بین المللی وارسا که در ماه جولای امسال برگزار شد، ایالات متحده تعهد کرد تا ۳.۴۵ میلیارد دالر کمک نظامی را در سال ۲۰۱۷ میلادی برای افغانستان فراهم کند و رئیس جمهور اوباما برای جانشین خود نیز سفارش کرده تا کمک مشابه را تا سال ۲۰۲۰ برای افغانستان ادامه دهد.

در پانزده سال گذشته، ایالات متحده یکی کشوری غربی بوده است که حد اکثر ن کمک های نظامی و غیر نظامی را برای أفغانستان فراهم کرده است. پس از سقوط طالبان در اواخر ۲۰۰۱ میلادی، امریکا ۱۱۳.۲ میلیارد دالر برای بازسازی افغانستان به مصرف رسانده که ۶۳.۹ میلیارد آن هزینۀ قوای امنیتی افغانستان شده است. مجموعۀ کمک جامعه بین الملی برای افغانستان در یک و نیم دهۀ گذشته، اندکی بیشتر از ۱۳۰ میلیارد دالر امریکایی می باشد.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG