لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان احتمالاً فهرست افرادی را تهیه می‌کنند که می‌خواهند آنان‌را بکشند - گزارش 


نشریهٔ واشنگتن اکزماینر در گزارشی گفته است در حالی که جهان از تاثیرات "زن ستیزی طالبان خشمگین است" رهبران این گروه خاموشانه روند تهیهٔ فهرست کشتن "دشمنان" باقی ماندهٔ خود را تهیه می‌کنند.

این نشریه گفته است که گزارش‌ها می‌رساند که طالبان از بزرگان قریه‌ها و وکلا خواسته اند تا فهرست افرادی را تهیه کنند که با اردوی پیشین افغانستان کار کرده یا از خارجی‌ها در این کشور حمایت کرده اند.

واشنگتن اکزمانیر به نقل از یک شهروند افغانستان که نام او را ذکر نکرده نگاشته است که کارمندان استخبارات طالبان موظف شده اند تا موقعیت‌ افراد مورد نظر را تثبیت کنند.

این منبع افزوده است که چندین نفری که با حکومت پیشین ارتباط داشته یا با نیروهای ناتو کار کرده اند، از قبل بازداشت شده اند و چندین نفر دیگر توسط کارمندان استخبارات طالبان کشته شده اند.

این در حالی است که در روز های اخیر در مکتوبی که گفته می‌شود مربوط به استخبارات طالبان است، در رسانه‌های اجتماعی نشر شده است. در این مکتوب نام‌های از نظامیان پیشین ذکر شده و دستور بازداشت آنان داده شده است.

همچنان گزارش‌هایی تایید ناشده در شبکه‌های اجتماعی نشر شده است که طالبان در برخی مناطق افغانستان از بزرگان روستاها خواسته اند تا نام افرادی را که در صفوف قوای مسلح پیشین افغانستان ایفای وظیفه می‌کردند، برای این گروه بدهد

صدای امریکا صحت این مکتوب نشر شده در شبکه‌های اجتماعی و نیز گزارش‌های مبنی بر تماس طالبان با بزرگان قومی برای شناسایی نظامیان پیشین را مستقلانه تایید نکرده است.

در اوایل ماه جاری، سازمان رواداری با نشر گزارشی گفت که طالبان از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا نومبر ۲۰۲۲ میلادی ۶۳۳ غیرنظامی، نظامیان پیشین، سلفیان، اعضای جبهه مقاومت و دیگر گروه‌های مخالف خود را کشته اند.

بر اساس گزارش این سازمان ۳۲۰ مورد کشتار فراقانونی در قندهار، ۱۱۳ مورد در پنجشیر، ۱۰۰ مورد در ننگرهار و صد مورد دیگر نیز در سرپل صورت گرفته است.

حکومت طالبان تا اکنون در مورد این گزارش‌ها چیزی نگفته است، اما مقامات این گروه در گذشته گفته بودند که رهبر طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، عفو عمومی را اعلام کرد و از این رو آنان با هیچ کسی دشمنی ندارند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، قبلاً به صدای امریکا گفته بود: "موارد گرفتاری خود سرانه اصلاً اجازه نیست."

او گفته بود که پس از اعلام عفو عمومی اصلاً "قتل‌های خودسرانه و قتل نیروهای اداره قبلی" اجازه نیست. اما او اذعان کرد که "موارد متعددی را داریم که بخاطر انتقام جویی شخصی صورت گرفته است" و عاملان آن زندانی شده اند.

گزارش واشنگتن اکزماینر در حالی نشر شده است که هزاران نفر از متقاضیان ویزهٔ خاص مهاجرت هنوز هم در افغانستان حضور داشته و در انتظار بیرون شدن از این کشور اند.

بر اساس این گزارش، شماری زیادی از این افراد تلاش دارند به گیر طالبان نیافتند زیرا این گروه اکنون به سیستم‌های بایومتریک امریکایی دسترسی یافته اند که معلومات آنان در آن درج است.

واشنگتن اکزمانیر از قول جیف فنوف، یکی از مسوولین موسسهٔ "No One Left Behind" که در روند انتقال متقاضیان ویزه‌ٔ خاص مهاجرت امریکا کمک می‌کند، نوشته است که گروه‌های غیرانتفاعی با نگرانی عمیق اقدامات تلافی‌جویانهٔ طالبان را دنبال می‌کنند.

او گفته است که این سازمان (No One Left Behind) ۳۰۰ مورد کشته شدن متقاضیان ویزهٔ خاص مهاجرت را جمع آوری کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان، به گونهٔ فراقانونی، دست به کشتار نیروهای امنیتی و کارمندان حکومت پیشین زده اند.

این در حالی است که روز یک شنبه، افراد مسلح مرسل نبی‌زاده، عضو پارلمان پیشین افغانستان را در منزل‌اش به ضرب گوله کشتند.

اکزماینر گفته است که تا هنوز واضح نیست که این عضو پارلمان پیشین افغانستان به دستور طالبان کشته شده است یا طالبان نتوانسته اند امنیت را در این کشور تامین کنند.

پیش از این، دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) و سازمان عفو بین المللی نیز از کشته شدن صدها نفر به گونهٔ فراقانونی توسط طالبان گزارش داده بودند. اما طالبان همواره این گزارش‌ها را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG