لینک های دسترسی

Breaking News

هیات پاکستانی گفتگوهایش را با مقامات طالبان در کابل آغاز کرد


یک هیات بلند پایۀ پاکستانی به رهبری حنا ربانی کهر، وزیر دولت در امور خارجه آن کشور صبح روز سه‌شنبه ۲۹ نومبر (هشتم قوس) وارد کابل شده و گفتگوها را با مقام‌های طالبان آغاز کرده است.

احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان با فرستادن خبرنامه‌ای به رسانه‌ها گفت که این هیات پاکستانی تا کنون با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت این گروه دیدار و گفتگو کرده است.

تکل افزود که در این دیدار، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان خواستار رهایی زندانیان افغان، ایجاد تسهیلات برای تردد شهروندان افغان به پاکستان و از طریق آن، به کشورهای دیگر و همچنان خواهان رشد و توسعه‌ای تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان شده است.

متقی اضافه کرده است که حکومت این گروه برای آغاز کار پروژه‌های تاپی، تاپ، خط راه آهن و برخی از پروژه‌های بزرگ دیگر آمادگی دارد.

در خبرنامه آمده است که در این دیدار، هیات پاکستانی تعهد کرده است که برای حل مشکلات مهاجران افغان و حل چالش‌های رفت و آمد مسافران میان دو کشور اقدام خواهد شد.

در خبرنامه‌ای وزارت خارجۀ حکومت طالبان به نقل از خانم کهر آمده که گفته است: "از آنجایی که افغانستان و پاکستان دو کشور مسلمان همسایه هستند و مشترکات فرهنگی دارند، حکومت‌های دو کشور باید با یک دیگر همکاری کرده و از منافع عمومی متقابل حمایت کنند."

وزارت خارجۀ پاکستان نیز گفته است که هیات بلندپایۀ آن کشور مصروف دیدار با مقام‌های طالبان است.

روز گذشته وزارت خارجۀ پاکستان گفته بود که این هیات با مقامات طالبان در مورد مسایل امنیتی، اقتصادی، تجارتی، سرمایه گذاری، اتصال منطقوی و آموزشی گفتگو خواهد کرد.

گفته می‌شود که در این دیدارها، دو طرف روی درگیری‌های مرزی اخیر میان افراد طالبان و مرزبانان پاکستانی در گذرگاه‌های سپین بولدک – چمن و دند پتان بحث و گفتگو خواهند کرد.

پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان در حالی که هنوز حکومت این گروه را هیچ کشوری به رسمیت نشناخته است، این بلندپایه‌ترین و از نظر ترکیب، بزرگترین هیات یک کشور خارجی است که به افغانستان سفر می‌کند.

برخی از منابع به صدای امریکا گفته است که سفر این هیات پاکستانی چند هفته پیش تنظیم شده بود، اما به دلایل نامعلوم به تعویق افتاد.

این در حالی است که دو هفته پیش، بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجۀ پاکستان، در اسلام آباد به خبرنگاران گفت که کاسۀ صبر جهان در مقابل طالبان لبریز شده است.

پاکستان در حال حاضر به پیمانۀ گسترده از افغانستان سنگ زغال وارد می‌کند، اما لاری‌های حاوی زغال به دلیل مشکلات مرزی روزها در سرحد باقی می‌ماند.

خان جان الکوزی، عضو هیات مدیرۀ اطاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان، می‌گوید که مشکلات مرزی سبب زیان گسترده به هر دو کشور شده است.

او افزود که جانب افغانستان به کرات در این مورد با مقامات پاکستان صحبت کرده است تا سیاست را از تجارت جدا نگهدارند، اما تا اکنون این مشکل حل نشده و هنوز هم تکرار می شود.

XS
SM
MD
LG