لینک های دسترسی

Breaking News

'متخصصین آی‌اس‌آی' در تلاش تقویت استخبارات طالبان اند – صالح


امرالله صالح، معاون رییس جمهور در حکومت پیشین افغانستان، می‌گوید که سازمان استخباراتی پاکستان (آی‌اس‌آی) به طالبان همکاری می‌کند تا این گروه ظرفیت‌های کشفی و استخباراتی‌اش را تقویت کند.

آقای صالح روز جمعه ۱۲ نومبر (۲۱ عقرب) در صفحۀ فیسبوک‌ خود نگاشته است که متخصصین این سازمان به گونۀ دوامدار با طالبان در این مورد همکاری می‌کنند.

آقای صالح نگاشته است: "در بعضی موارد متخصصین آی‌اس‌آی دوامدار با طالبان همکاری می‌کنند تا ظرفیت‌های کشفی گروه دست نشانده خود را تقویت بخشند، اما پاکستان خود دچار ضعف‌های جدی در این بخش است."

امرالله صالح همچنین گفته است که طالبان توانایی کشف مکالمات، از شبکه‌های اجتماعی به ویژه وتس‌اپ، وایبر، مسنجر، ایمیل و دیگر وسایل ارتباطی را ندارند.

او افزوده است: "یگانه امکانات نیم بند که در اختیار دارند کشف اس‌ام‌اس و مکالمات مستقیم تیلیفونی است که خوشبختانه در افغانستان کمتر استفاده می‌شود. حتا اگر پاکستانی‌ها و کدام کشور دیگر بخواهد این توانایی را در اختیار شان قرار بدهد برای فعلا نا ممکن است."

آقای صالح تاکید کرده است که نباید "مبارزین ضد گروه ستم‌گر و مزدور طالبان" در مورد استفاده از این وسایل هراس داشته باشند. آقای صالح در مورد کسانی که آنان را "مبارزین ضد گروه طالبان" عنوان کرده، معلومات نداده است.

طالبان و مقام‌های پاکستانی تا کنون در مورد این ادعای امرالله صالح چیزی نگفته اند، اما گروه طالبان همواره گفته اند که مستقلانه عمل‌‌ می‌کنند و افغانستان یک کشور آزاد و مستقل است.

این در حالی است که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، جنرال فیض حمید، رییس پیشین استخبارات پاکستان نخستین مقام خارجی بود که به کابل سفر کرد و با مقام‌های طالبان دیدار و گفتگو کرده بود.

دیدار غیرمنتظرۀ آقای حمید از کابل پیش از اعلام دولت طالبان سبب گمانه‌زنی‌هایی در مورد نفوذ او در ترکیب دولت موقت طالبان شد و واکنش‌های گسترده افغان‌ها در شبکه‌های اجتماعی شد و اعتراضاتی مردمی را در کابل برانگیخت.

این در حالی است که دو روز پیش نیز، آقای صالح در صفحۀ فیسبوک خود ادعا کرد که سازمان استخباراتی پاکستان، ده‌ها نفر از مراجعین سفارت افغانستان در اسلام‌آباد را بازداشت و به جای "نامعلوم" انتقال داده است.

او همچنین مدعی شد که سفارت افغانستان در اسلام‌آباد و قنسولگری‌های آن در شهرهای پاکستان به شعبه‌های "آی‌اس‌آی" مبدل شده است و مراجعین سفارت افغانستان در اسلام‌آباد به دستور مقام‌های طالبان بازداشت می‌شوند.

پاکستان تا اکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما در زمان حکمرانی این گروه در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ یکی از سه کشوری بود که حکومت طالبان را به رسمیت شناخت.

جمهوری اسلامی افغانستان، همواره پاکستان را به تجهیز و تمول گروه‌های دهشت افگن، به شمول طالبان متهم می‌کرد، اما اسلام‌آباد این اتهامات را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG