لینک های دسترسی

Breaking News

سال گذشته ۳۴۳۸ غیرنظامی افغان کشته شد - یوناما


دفتر هیات معاونت سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما) گزارش نهایی‌ سال ۲۰۱۷ خود را در مورد آمار کشته‌ها و زخمیان غیرنظامی افغان نشر کرد که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ میلادی تلفات افراد ملکی ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این گزارش که روز پنجشنبه نشر شد، بیان می‌کند که در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی ده‌هزار و ۴۵۳ غیرنظامی افغان کشته و زخمی شده اند.

گزارش گفته است که سه‌هزار و ۴۳۸ ملکی افغان در جریان نبردها، درگیری‌ها، بمباردمان و حملات انتحاری کشته و هفت‌هزار و ۱۵ تن دیگر زخمی شده اند.

بر اساس آمار منتشرشدۀ این گزارش، ۸۶۱ کودک در بین کشته‌ها و دوهزار و ۳۱۸ کودک دیگر زخم برداشته اند که نسبت به ۲۰۱۶ ده درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در گزارش همچنین آمده است که در این مدت ۳۹۵ زن کشته شده که پنج درصد افزایش را نشان می دهد و ۸۶۵ تن نیز زخمی شده اند.

یوناما گفته است با آنکه آمار کشته‌ها و زخمیان افغان کاهش یافته است، هنوز هم بیشترین غیرنظامیان در جریان حملات انتحاری و مواد انفجاری جان باخته یا زخم برداشته اند.

در این گزارش گفته شده است ۴۰ درصد غیرنظامیان افغان در نتیجۀ حملات انتحاری و انفجاری، ۳۳ درصد در جریان جنگ‌های زمینی، ۱۱ درصد در نتیجۀ قتل‌های هدفمند، شش درصد در عملیات‌های هوایی، شش درصد در نتیجۀ انفجارهای مواد منفلق ناشده و چهار درصد نیز به سایر دلایل کشته و زخمی شده اند.

یوناما از این که در جریان منازعات رو در روی مسلحانه آمار تلفات ملکی نسبت به سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۹ درصد کاهش یافته، قدردانی کرده است.

بر بنیاد این گزارش، در مجموع مخالفان مسلح، مسوول 65۵ درصد قربانیان می باشد که از این میان ۴۱ درصد طالبان، ده درصد داعش و ۱۱ درصد هم جناح‌های نامشخص ضد دولتی مسؤول شناخته شده اند.

تدامیچی یاماموتو، رئیس یوناما در افغانستان، روز پنجشنبه هنگام نشر این گزارش گفت "هرگاه می‌بینیم که غیرنظامیان هدف قرار می‌گیرند، به این فکر می‌شویم که این وضعیت تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟ عاملان آن چه فکر می‌کنند؟ آنها ادعا دارند که از افغان‌ها نمایندگی می‌کنند، اما اعمال شان برضد منافع مردم است. آنها با دستان خود مردم شان را به شکل وحشتناک می‌کشند و سبب وحشت و مصیبت می‌شوند."

نیروهای طرفدار دولت نیز در قبال کشته‌شدن و زخمی‌شدن یک پنجم این آمار مسوول خوانده شده اند. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی افغان ۱۲ درصد، نیروهای خارجی دو درصد و گروه‌های طرفدار دولت نیز دو درصد مسوول کشته و زخمی شده غیر نظامی در افغانستان محسوب شده اند.

در گزارش یوناما گفته شده است که تلفات ناشی از بمباردمان بیشتر رقم در جریان ۲۰۱۷ ثبت شده است که به صورت عمومی شش درصد آمار قربانیان (۲۹۵ کشته و ۳۳۶ زخمی) را تشکیل می‌دهد.

آقای یاماموتو در این خصوص گفت که سازمان ملل متحد تایید می‌کند که تلاش‌های در راستای کاهش تلفات ملکی صورت گرفته است، اما در مجموع آمار کنونی قربانیان غیر نظامی غیرقابل قبول است و باید کارهای بیشتر برای جلوگیری از قربانی‌شدن غیرنظامیان صورت گیرد.

او افزود "ما به همکاری با حکومت، طالبان و نیروهای بین‌المللی نظامی در این راستا ادامه خواهیم داد و از تلاش‌های شان در راستای کاهش آسیب به افراد ملکی استقبال می‌کنیم. امید و توقع ما این است که این تلاش‌ها هر چه بیشتر ادامه یابد تا این ارقام بیشتر کاهش یابد."

از سوی دیگر، حملات توپخانه‌یی اردوی پاکستان برخاک افغانستان یک درصد تلفات افراد ملکی را به بار آورده است که در نتیجۀ آن، ۲۳ فرد ملکی افغان کشته شده اند.

مقام‌های دفتر یوناما گفته اند که گزارش تلفات ملکی را با تمام جوانب درگیر در افغانستان شریک ساخته اتد، اما با داعش هیچگونه تماسی ندارند.

به گفتۀ یوناما، نشر این گزارش، ملامت‌کردن هیچ جانبی نیست، بلکه تلاش برای جلوگیری از تلفات ملکی و رعایت اصول و قوانین قبول‌شدۀ جهانی از سوی جوانب درگیر است.

یوناما از سال ۲۰۰۹ به این طرف آمار تلفات غیرنظامیان را ثبت و هر سال آن را نشر می‌کند.

XS
SM
MD
LG