لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت صحت: ۴۵ در صد افغان‌ها از مشکلات روانی رنج می‌برد


مقام های در افغانستان می گویند که نزدیک به ۴۵ در صد افغان ها از مشکلات روحی و روانی رنج می برند.

این مقام ها می گویند در تلاش اند تا با آموزش و افزایش مشاورین روانی و اعزام آنان به مناطق دور دست، زمینه خدمات مشاوره به مردم را فراهم نموده تا مشکلات روحی و روانی مردم کاهش یابد.

مقام های افغان این موضوع را در جشن فراغت ۳۵ تن از مشاورین روانی مرد و زن در ولایت هرات بیان کردند.

داکتر بشیر احمد سروری، مسوول بخش صحت روانی وزارت صحت عامه افغانستان در این مراسم گفت که موجودیت مشاوران روانی می‌ تواند در بهبود عرضه خدمات غیر دارویی و درمان اختلالات روانی در افغانستان موثر باشد.

داکتر سروری گفت: "۴۰ تا ۴۵ در صد مردم (افغانستان) از مشکلات و فشار های روانی رنج می برند اما (آنان) مریض نیستند. یعنی هنوز به مشکل مواجه استند و تنها یک تعداد کمی از مردم مریض استند. به گونه مثال ۴،۷ در صد به افسردگی، شش در صد به صدمه روانی و در حدود ۹،۱ در صد به سؤ استفاده از مواد نشه آور مبتلا می باشند."

این تعداد مشاورین که بیشتر شان دختران اند، در جریان یک سال گذشته آموزش‌ های اساسی مشاوره بیماران روانی را فرا گرفته اند و حالا برای ارایه مشوره به افراد نیازمند به مراکز صحی جامع ولسوالی ها در مناطق زندگی شان باز می‌ گردند.

خلیل رسولی، مسوول دفتر هیئت معاونت بین‌ المللی که این برنامه آموزشی را تمویل کرده است، گفت که این مشاوران فارغان صنوف دوازدهم و یا رشته روانشناسی از ولایت های کندهار، هلمند، فراه، بادغیس، غور، هرات، نیمروز و زابل می‌ باشند.

آقای رسولی افزود: "یکی از اهداف ما این بود که حد اقل ۵۰ در صد این مشاورین را خانم ها تشکیل دهد و بسیار مشکل است که یک خانم را در یک ولسوالی ولایت های چون کندهار، نیمروز و یا هلمند پیدا کنیم که سطح سوادش در حدی باشد که بتواند مشاور شود. ولی خوشبختانه ما با تلاشی که کردیم و با چند دوره اعلان برنامه، و انتخابی که داشتیم، توانستیم به هدف وزارت صحت عامه برسیم."

این مشاوران جوان نیز می گویند با آموزش‌ های که فرا گرفته اند، می‌ توانند تا حد زیاد از مشکلات بیماران روانی کاسته و آنها را به زندگی امیدوار سازند.

اما این مشاوران افزودند که تنها نگرانی شان نا امنی و ممانعت مخالفان مسلح دولت برای ادامه کارشان در ولسوالی ها می باشد.

مونشن هاشمی زاده که باشنده هرات است گفت که کلینیک ها و مراکز جامع تهدید میشود ولی از یک سو مردم به خدمات نیاز دارند و به گفته او نمی توان مردم را از حق دسترسی به خدمات صحی محروم کرد.

ملالی، باشنده ولسوالی پنجوایی کندهار گفت که امنیت آنچنان خوب نیست که به گفته او زنان با مردان کار کنند.

ملالی افزود: "بناً خواست ما اینست که مشاوران مرد را در کنار مشاوران زن نیز استخدام کنند. مشکلات روانی در منطقه ما بسیار زیاد است."

بر بنیاد آمار مقام‌ های وزارت صحت عامه افغانستان، از سال ۲۰۰۷ میلادی تا به حال ۷۵۰ تن از مشاوران صحت روانی از طریق این برنامه در این کشور سند فراغت به دست آورده اند که هم اکنون در بیشتر ولایت های افغانستان در حال ارایه خدمات به مردم می باشند.

XS
SM
MD
LG