لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی سخنگویان پیشین نهادهای امنیتی افغانستان پس از تسلط طالبان


برخی از سخنگویان پیشین نهادهای امنیتی افغانستان به شرط اینکه نامی از آنان برده نشود به صدای امریکا گفته اند که با خطر جدی حیاتی از جانب برخی افراد مسلح و آنعده افرادی قرار دارند که توسط طالبان از زندان رها شده اند.

با تسلط گروه طالبان بر کابل اکثر کارمندان نهادهای خبررسانی ملکی و نظامی افغانستان می‌گویند که از کار دست کشیده و یا هم در خفا زندگی می‌کنند.

برخی از این افراد در تماس‌های مختلف به صدای امریکا، از وضعیت زندگی، اقتصادی و امنیتی خود و خانواده هایشان ابراز نگرانی کرده می‌گویند که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بیشتر با تغییر مکان و دور از انظار زندگی کرده اند.

این افراد، به شمول سخنگویان و خبرنگاران نهادهای امنیتی افغانستان -وزارت‌های دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی - فرماندهی‌های امنیه و مقامات ولایات، می‌گویند که خود و خانواده هایشان با تهدیدات جانی از جانب افراد مسلح مربوط به گروه طالبان و اشخاصی مواجه اند که توسط طالبان از زندان‌ها رها شده اند.

عبدالکریم یورش، سخنگوی پیشین پولیس ولایت فاریاب می‌گوید:" با حاکمیت طالبان در افغانستان، جان ما صد فی صد در خطر است. تمام محبوسین از محبس فرار کرده اند یا رها شده اند. هر کدام آنان برای ما تهدیدآمیز است و ممکن باعث مرگ ما شود. مدت زمان زیادی است که از خانه و زن و فرزند دور استم و در یکی از شهرها زندگی می‌کنم و امیدوارم که با دیدن این کلیپ، این خانه نیز افشا نشود."

اما برخی مسوولین پیشین مطبوعاتی نهادهای امنیتی به خاطر تهدیدات امنیتی از صدای امریکا خواستند تا نام و نهادی که در گذشته در آن کار می‌کردند، در گزارش ذکر نشود.

بانویی که مسوول مطبوعاتی یک ادارۀ پولیس در افغانستان بود، به صدای امریکا گفت که در سال‌های گذشته در "جنگ‌های رسانه‌ای تبلیغاتی نقش برازنده‌ای داشته ایم. و فعلا [افرادی] که از قید آزاد شده اند به تهدید و خشونت علیه ما خبرنگاران نظامی پرداخته که با تهدیدهای تیلفونی و خشونت‌های رویاروی این افراد مواجه شده ایم."

این بانو به صدای امریکا گفت که در بسیاری ولایات "افراد مسلح و قاچاقبران و مجرمین تازه از زندان آزاد شده، وارد منازل خبرنگاران شده و آنان را تحت تهدید جدی قرار داده [و باعث شده] تا ما و خانواده‌های ما از دست این گروه‌هایی که از زندان آزاد شده اند؛ زندگی امن نداشته باشیم."

یکتن دیگر از این مسوولان پیشین مطبوعاتی یک اداره پولیس افغانستان که او هم نخواست نامش افشا شود، به صدای امریکا گفت: "در وضعیت فعلی افغانستان، بر علاوه خبرنگاران، آن‌عده خبرنگاران و سخنگویان که در چوکات وزارت دفاع و وزارت داخله کار می‌کردند با تهدید مرگ مواجه اند."

مشکلات اقتصادی، ترک افغانستان

با تسلط طالبان، معاشات بسیاری نهادهای حکومتی تا کنون پرداخت نشده و کمبود پول نقد، وضعیت اقتصادی افغانستان را با بحران تازه‌ای رو به رو کرده است.

یکتن دیگر از مسوولین پیشین مطبوعاتی یک اداره پولیس افغانستان می‌گوید که تقریبا از یک و نیم ماه به اینسو با مشکلات مواجه اند و از سه ماه به اینسو معاش نگرفته اند.

نگرانی سخنگویان و مسوولین مطبوعاتی نهادهای امنیتی که برخی آنان حتا افراد ملکی اند، در حالی بیان می‌شود که جمع کثیری از خبرنگاران رسانه‌های ملی و بین المللی با توجه به عملکرد افراد طالبان با خبرنگاران و رسانه‌ها، تصمیم گرفتند افغانستان را ترک کنند.

بانویی که مسوول پیشین مطبوعاتی یکی از اداره‌های پولیس افغانستان بود، ضمن درخواست از ایالات متحدۀ امریکا و جامعۀ جهانی گفت: "در انتقال ما خبرنگاران نظامی که قبلا با ایالات متحده نیز کار کرده و در بخش‌های مختلف اجتماعی فعالیت داشتیم، به یکی از کشورهای امن اقدام کنند تا زندگی ما و خانواده‌های ما را از دست این گروه هراس افگن نجات دهد."

این درحالیست که مقامات و سخنگویان گروه طالبان از آغاز کار حاکمیت طالبان در رسانه‌های اجتماعی و تصویری و شنیداری ظاهر شده و همواره از مصوونیت کاری این خبرنگاران حرف زده اند.

سخنگویان نهاد های امنیتی در تماس با صدای امریکا، گفته اند که از رفتن به مناطق شان و آغاز دوبارۀ فعالیت‌های رسانه‌ای، هراس دارند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در پاسخ به پرسش صدای امریکا در خصوص این نگرانی ها با ارسال پیامی در وتس‌اپ نگاشته است که "از طرف ما به سخنگویان هیچ تهدید متوجه نیست و اگر کدام کسی شکایت کند، ما رسیدگی می‌کنیم."

XS
SM
MD
LG